از شرط بازگشایی دانشگاه‌ها تا سازو کار‌های وزارت علوم برای تخصیص اعتبار به دانشجویان دکتری

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «اضافه شدن ۹ رشته جدید به دانشگاه فنی و حرفه‌ای»، «نحوه حضور دانشجویان در کلاس‌های درس بعد از اتمام واکسیناسیون»، «سازو کارهای وزارت علوم برای تخصیص اعتبار به دانشجویان دکتری/ پرداختی پژوهشگران دکتری صفر است»، «شرط بازگشایی دانشگاه‌ها نیازمند واکسیناسیون ۷۰ درصد جامعه است/ غیر علمی بودن حضوری شدن آموزش‌ها از اول مهر»، «مهاجرت، رصد اشتغال‌زایی فارغ التحصیلان را دشوار کرده است» همراه بود.

اضافه شدن ۹ رشته جدید به دانشگاه فنی و حرفه‌ای

 ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: براساس طرح آمایش رشته‌های تحصیلی در دانشگاه، رشته شبکه‌های کامپیوتری در دوره کاردانی، رشته‌های تحصیلی مهندسی حرفه‌ای مکانیک، موتور‌های دریایی، مهندسی حرفه‌ای مکاترونیک، مهندسی حرفه‌ای فناوری اطلاعات، مدیریت بیمه، مدیریت صنعتی و مدیریت بازرگانی در دوره کارشناسی ناپیوسته و رشته‌های تحصیلی مهندسی حرفه‌ای کامپیوتر و حسابداری در مقطع کارشناسی پیوسته به رشته‌های تحصیلی این دانشگاه افزوده شده است.

او با اشاره بر اینکه ۱۷۰ رشته محل جدید در مقطع کاردانی، ۱۲۲ رشته محل جدید در مقطع کارشناسی ناپیوسته و ۶۵ رشته محل جدید کارشناسی پیوسته در این دانشگاه ایجاد گردیده است از ظرفیت پذیرش ۲۱۰۰۰۰ دانشجو در ۲۴۶۵ رشته محل در ۱۷۹ دانشکده و آموزشکده فعال کشور خبر داد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: گفتنی است که از این تعداد ۱۳۷۹۵۰ دوره کاردانی و۷۲۴۰۰ دوره کارشناسی ناپیوسته و پیوسته است.

صالحی عمران بیان کرد: از سال جاری عناوین رشته‌های مهندسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با تصویب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بر اساس استاندارد‌های بین المللی به منظور هم پوشانی با برنامه جامع نظام صلاحیت حرفه‌ای و آموزش‌های عالی مهارتی به مهندس حرفه‌ای تغییر یافته است.

او گفت: همچنین در راستای ترویج و اعتبار بخشی به این عنوان و بهرمندی فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها از مزایای کامل عضویت در نظام مهندسی شامل (طراحی، نظارت و اجرا) جلسات مشترک برنامه ریزی با وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و صنایع و معادن کشور برگزار گردیده است.

توانسته ایم در تمامی رشته‌ها پذیرش خوبی را برای دانشجویان نو ورود داشته ایم و تقریبا در همه حوزه‌های کاردانی پیوسته تقریبا ارائه آموزش‌های تکمیلی را داشته ایم و همان رشته‌های هنرستانی را جهت ادامه تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی برای دانشجویان فنی ایجاد کرده ایم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور افزود: فرصت‌های آموزش عالی و مهارتی برای دانشجویان باعث می‌شود تا آن‌ها بتوانند در دانشگاه‌های فنی تحصیل کنند، در واقع آموزش‌های عملی برای دانشجویان هنرستانی و فنی و حرفه‌ای تعیین کننده نوعی اشتغال است که باعث افزایش درآمد آن‌ها می‌شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: از خانواده‌ها و دانش آموزان و دانشجویان سراسر کشور خواستاریم که توجه ویژه‌ای به بحث آموزش‌های مهارتی داشته باشند و خیلی مسیر آموزش‌های نظری را در پیش نگیرند.

او گفت: در سال ۱۴۰۴ یک برنامه چشم انداز ۲۰ ساله تحقق می‌یابد. با مشاهده تمام کشور‌های آسیای شمال شرقی، کره، سنگاپور، مالزی، ایرلند و ... به این نتیجه دست می‌یابیم که  آنها در یک برنامه ۲۰ ساله به توسعه دست یافتند، چرا که بین قوه مجریه، قوه مقننه و تمامی افراد اختلاف نظری در خصوص تحقق برنامه نوشته شده وجود نداشته است.

نحوه حضور دانشجویان در کلاس‌های درس بعد از اتمام واکسیناسیون

سعیدحبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره واکسیناسیون دانشجویان اظهار کرد: طبق برنامه ریزی وزارت بهداشت هم اکنون در حال واکسیناسیون دانشجویان تحصیلات تکمیلی مستقر در خوابگاه‌ها یعنی کارشناسی ارشد و دکتری هستیم.

او افزود: واکسیناسیون این دانشجویان با جمعیت ۳ هزار نفری انجام می‌شود که در آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها و مزارع مستقر هستند، همچنین دانشجویانی هم که بایستی فعالیت‌های مختص به پایان نامه انجام دهند مشمول تزریق واکسن می‌شوند.

حبیبا تصریح کرد: زمان دقیق واکسیناسیون دانشجویان کارشناسی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین می‌شود و دانشگاه‌ها بدون هماهنگی با ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت هیچ تصمیمی نمی‌گیرند.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران ادامه داد: از ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست واکسیناسیون دانشجویان کارشناسی را کرده ایم، اما آن‌ها اولویت تزریق واکسن را به دانشجویان تحصیلات تکمیلی داده اند.

حبیبا گفت: تزریق واکسن به دانشجویان کارشناسی هنوز آغاز نشده، اما قصد داریم از پایان شهریور این کار را انجام دهیم.

او با بیان اینکه طبق اعلام وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا همه افراد باید دو دوز واکسن کرونا تزریق کنند، تاکید کرد: در حال حاضر طیق پروتکل‌های جهانی برای ایمنی جمعی تمامی افراد یعنی دانشجویان و ... بایستی حتما دو دوز واکسن کرونا بزنند، البته شایعاتی هم در خصوص تزریق واکسن دوز سوم به گوش می‌رسد، اما خبر آن به صورت رسمی اعلام نشده است و فعلا به دو دوز اکتفا می‌کنیم.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران اضافه کرد: اگر تمامی دانشجویان دو دوز واکسن را دریافت کنند تمامی کلاس‌ها به شیوه حضوری برگزار خواهند شد.

او درباره نحوه برگزاری کلاس‌ها بعد از واکسیناسیون و ایمنی جمعی گفت: این موضوع جزو بحث‌هایی است که به صورت جدی دنبال آن هستیم. یعنی بررسی می‌کنیم تا ببینیم پروتکل‌های برگزاری کلاس‌های حضوری بعد از واکسیناسیون جمعی به چه صورت خواهد بود و آیا ظرفیت‌ها به همان شیوه ادامه می‌یابد یا آن‌ها را تغییر خواهیم داد.

حبیبا بیان کرد: موضوع فوق در مرکز بهداشت دانشگاه تهران و مرکز بهداشت وزارت علوم و وزارت بهداشت در حال تحقیق است و بعد از ثبت قوانین رعایت پروتکل‌ها برای برگزاری کلاس‌های درس اعلام می‌شود تا دریابیم به چه میزانی باید ظرفیت‌ها را افزایش یا کاهش دهیم.

سازو کارهای وزارت علوم برای تخصیص اعتبار به دانشجویان دکتری/ پرداختی پژوهشگران دکتری صفر است

رضا نقی زاده مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حقوق دانشجویان دکتری اظهار کرد: حقوق دانشجویان دکتری باید نیاز محور شود.

او افزود: با پیگیری‌های وزارت علوم و معاونت پژوهش و فناوری و نمایندگان مجلس در سال گذشته بودجه‌ای برای دانشجویان دکترا در مقاطع دولتی روزانه به صورت ماهیانه اختصاص یافت.

نقی زاده تصریح کرد: در حال حاضر جدول‌هایی از بودجه وجود دارند که بایستی در آن تامین اعتبار صورت بگیرد. در معاونت پژوهش و فناوری اصول تحقیقی بودجه را تنظیم و آماده کرده ایم، اما تا کنون امکان تامین اعتبار آن فراهم نشده است.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: تا این لحظه تامین بودجه برای پژوهانه دانشجویان دکترای روزانه تخصیص پیدا نکرده و امیدواریم تحقق این موضوع در نیمه دوم سال محقق شود.

نقی زاده گفت: اگر تخصیص اعتبار برای پژوهانه دانشجویان دکترا انجام شود بر اساس برنامه ریزی‌های پیش بینی شده طی یک اعزام پرداخت پژوهانه ماهیانه را به دانشجویان دکتری روزانه اختصاص می‌دهیم تا بتوانیم آن‌ها را به عنوان پژوهشگران تمام وقت در دانشگاه‌ها بکار بگیریم.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر دانشجویان دکتری هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنند؛ چرا که تاکنون سازوکاری برای آن وجود نداشته است. برای مثال، در این زمینه بحث پژوهانه داشتیم، اما طی چند سالی می‌شود پرداخت آن متوقف شده است.

نقی زاده ادامه داد: نیازمندیم تا پژوهشگران دکتری به صورت تمام وقت در دانشگاه‌ها فعالیت داشته باشندو به اینصورت بتوانیم با پرداخت‌های ماهیانه بخشی از زحمات بی نظیر آن‌ها را جبران کنیم تا آن‌ها هم بتوانند بخشی از زندگی خود را با درآمدهایشان بگذرانند.

عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران بیان کرد: در تمامی کشور‌ها نظام تحصیلات تکمیلی به این صورت است که دانشجوی دکتری تعدادی ویژگی اصلی دارد. ویژگی اول این است که باید تمام وقت باشد و به علت حقوقی که می‌گیرد، مشمول قواعد شغل شود و تنها یک دانشجو نبوده بلکه یک پژوهش گر هم به حساب می‌آید و به عنوان بدنه پژوهشی دانشگاه شناخته می‌شود.

نقی زاده اضافه کرد: پژوهانه‌های دکتری، بخشی از این مسئله است، ولی تمام مشکلات با پژوهانه حل نمی‌شود. در دنیا نظام تحصیلات تکمیلی به این شکل است که اساتیدی می‌توانند در دوره دکتری پژوهشگر بگیرند که گرنت داشته باشند؛ این گرنت از سه محل یعنی از محل قرارداد‌های ارتباط با صنعت، از محل صندوق‌های دولتی و عمومی (به ویژه برای پژوهش‌های بنیادین، علوم پایه و انسانی) و یا از طریق کمک‌های مالی خیرین و حمایت‌های عمومی تامین می‌شود.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در پایان گفت: امیدوار هستیم که از نیمه دوم امسال تخصیص اعتبار برای حقوق دانشجویان دکتری صورت گیرد و بتوانیم این فرآیند را آغاز کنیم.

شرط بازگشایی دانشگاه‌ها نیازمند واکسیناسیون ۷۰ درصد جامعه است/ غیر علمی بودن حضوری شدن آموزش‌ها از اول مهر

کشوری رئیس مرکز سلامت، ایمنی و محیط زیست دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره واکسیناسیون جامعه دانشگاهی امیرکبیر اظهار کرد: واکسیناسیون تمامی کارکنان و استادان پیمانی، قراردادی، شرکتی و ... دانشگاه امیرکبیر انجام شده، مگر اینکه به خواست خودشان مراجعه نکرده باشند در اینصورت تزریق واکسن برایشان انجام نشده است.

او افزود: واکسیناسیون ۳۰۰ نفر از دانشجویان دکتری و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به خصوص دانشجویان مستقر در خوابگاه‌ها هم انجام شده است و در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم تزریق واکسن را از هفته آینده برای مابقی دانشجویان آغاز کنیم، اما هنوز قطعی نشده است.

کشوری تصریح کرد: نوع واکسن تزریقی به جامعه دانشگاهی صنعتی امیرکبیر از آسترانزکا و سینوفارم به خواسته خودشان بوده است و آمار دقیقی از فوت استادان و کارکنان و دانشجویان از ابتدای شیوع ویروس کرونا نداشته ایم.

دبیر منطقه یک مرکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ها به عنوان آخرین مرکز تجمعی بعد از همه مراکز تجمعی دیگر مانند مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز خرید و ... در هر جامعه‌ای باید بازگشایی شوند.

کشوری اضافه کرد: مراکز تجمعی زمانی بازگشایی می‌شوند که ۷۰ درصد جامعه یا واکسن زده باشند یا اینکه به بیماری کرونا مبتلا شده باشند؛ بنابراین اینکه وزارت علوم اعلام کرده بعد از واکسیناسیون کارکنان و اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه‌ها را حضوری می‌کنیم، کاملا غیر علمی بوده و از نظر علمی رد شده است؛ چرا که واکسن زده‌ها هم همانند دیگر افراد جامعه ناقل هستند و باعث شیوع بیماری به خصوص در اعضای خانواده‌های خود که واکسن نزده اند، می‌شوند.

رئیس مرکز سلامت، ایمنی و محیط زیست دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: دانشگاه‌ها نمی‌توانند از نظر علمی تنها با واکسیناسیون استادان و کارکنان و دانشجویان اقدام به بازگشایی دانشگاه‌ها کنند. در ضمن اگر ۷۰ درصد جامعه واکسینه می‌شوند، بایستی خانواده‌های آن‌ها هم حتما واکسینه شوند تا تحت آن شرایط بتوانیم دانشگاه‌ها را باز کنیم.

دبیر منطقه یک مرکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها بیان کرد: تمامی افراد یک ماه بعد از تزریق دوز اول واکسن باید دوز دوم را دریافت کنند که تازه دو هفته بعد از دوز دوم مصونیت ایجاد خواهند کرد؛ بنابراین لازم است تا برای بازگشایی دانشگاه‌ها حتما خانواده‌های آن‌ها هم واکسینه شوند. گفتنی است که بازگشایی دانشگاه‌ها از اول مهر ماه به علت شرایط موجود در کشور کاملا غیر علمی است.

مهاجرت، رصد اشتغال‌زایی فارغ التحصیلان را دشوار کرده است

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تفاوت ورود به شغل میان فارغ التحصیلان دانشگاه‌های دولتی با دانشگاه‌های آزاد اظهار کرد: طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و روسای دانشگاهی هم آن را رعایت می‌کنند.

او افزود: بخش نسبتا زیادی از دانشجویان کارشناسی دانشگاه‌های دولتی و بزرگ و معتبر ایران برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد وارد می‌شوند، اما بعد از فارغ التحصیلی تصمیم به ترک کشور می‌گیرند.

نیلی احمدآبادی تصریح کرد: بیشتر دانشجویان کارشناسی ارشد هم یا تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع دکتری می‌گیرند یا اینکه بعد از فارغ التحصیلی در مقطع ارشد به کشور‌های دیگر مهاجرت می‌کنند.

رئیس دانشگاه تهران گفت: در طرح رصد فارغ التحصیلان هم با این موضوع مواجه بودیم که به دلیل خروج افراد از کشور نمی‌توانستیم به راحتی آمار اشتغال آن‌ها را دریافت کنیم. به همین علت اینگونه ارزیابی‌ها دقیق نیست و دستگاه‌های دولتی و شرکت‌ها ترجیح می‌دهند فارغ التحصیلان کارآمدتر را جذب بازار کار کنند.

نیلی احمدآبادی با بیان اینکه بحث مهارت افراد در اشتغال مطرح است، تاکید کرد: مهارت و کارآمدی فارغ االتحصیلان باعث راحت پیدا کردن شغل و کار مناسب‌تر خواهد شد.

رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: ما به عنوان دانشگاه تقریبا شاهد بودیم که فارغ التحصیلان و نخبگان علمی بعد از مدتی به شغل مورد نظر خود دست می‌یافتند و بخشی از آن‌ها هم کارآفرینی می‌کنند و شغل مورد نظر خود را ایجاد می‌کنند که این موضوع به عنوان نیروی قوت شناخته می‌شود و می‌تواند تا درصدی باعث سخت‌تر رشد رصد اشتغال فارغ التحصیلان شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار