پژوهشگر تاریخ اسلام:

ارائه مطالب عاشورا به دور از تحریف باید خط قرمز مداحان باشد

سلمانی عبیات گفت: ارائه روایت‌ها و مطالب صحیح و به دور از تحریف درباره واقعه عاشورا باید خط قرمز مداحان و مرثیه سرایان باشد.

محمدرضا سلمانی عبیات کارشناس و پژوهشگر تاریخ عاشورا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به اینکه دشمنان اهل بیت (ع) همواره به دنبال وارد کردن مطالب انحرافی و تحریفی در موضوع کربلا بوده  و هستند، گفت: بنی امیه همواره سعی در وارد کردن مطالب تحریف شده در نهضت عاشورا داشته است تا بتواند هدف اصلی و اساسی امام حسین (ع) را تحت الشعاع قرار دهد.

او با تاکید بر اینکه تاریخ عاشورا، گرانبهاترین دوره تاریخی در اسلام است، افزود: ابعاد فاجعه کربلا، دستگاه بنی امیه را مجبور به توطئه و دسیسه چینی در جهت تحریف مبانی کربلا کرد.

سلمانی عبیات اظهار داشت: وارد کردن برخی از مسائل همچون شخصیت موهوم ارینب، قصه غیر واقعی ازدواج حضرت قاسم (ع)، ماجرای آب‌آوردن حضرت عباس برای امام حسین (ع) در کودکی، نسبت دادن «شکستن سر» به حضرت زینب (س) از جمله تحریف‌های واقعه عاشورا هستند که همواره از سوی برخی به عنوان مطالب اساسی و صحیح نقل می‌شوند.

این پژوهشگر تاریخ عاشورا بیان کرد: نگارش مقاتل دارای تحریف از قرن دهم شدت بیشتری گرفت و کتاب‌هایی همچون روضة الشهدا نوشته واعظ کاشفی، اسرار الشهادة نوشته فاضل دربندی و مُحرِقُ القلوب اثر ملا احمد نراقی از مهم‌ترین آن‌ها است که باید مداحان با دقت بیشتری به بررسی منابع بپردازند و این مهم خطر قرمز آن‌ها باشد.

سلمانی عبیات با اشاره به اینکه خلاصه کردن نهضت عظیم کربلا در روضه‌های بی استناد، ظلم به این قیام بزرگ است، ادامه داد: علمایی همچون میرزای نوری در کتاب "لؤلؤ و مرجان" و علامه سید محسن امین در کتاب "التنزیه " و شهید مرتضی مطهری در کتاب حماسه حسینی به تبیین تحریفات عاشورا پرداخته اند که می‌توانند مرجع مناسبی برای مداحان و روضه خوانان باشد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار