دیدار سه جانبه عراق، ترکیه و سوریه بر سر بحران آب

مقامات عراقی از برگزاری دیداری سه جانبه با ترکیه و سوریه پیرامون سهمیه بندی آب در خصوص رود فرات خبر دادند.

 

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان   به نقل از فرات نیوز، مقامات عراقی از دیدار سه جانبه با ترکیه و سوریه در آینده‌ای نزدیک در بغداد با هدف توافق بر سر سهمیه بندی آب  خبر دادند.

علی راضی، سخنگوی رسمی مناع آبی عراق، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «به زودی نشست سه جانبه‌ای بین سه کشور عراق، ترکیه و سوریه برگزار می‌شود تا بتوانیم توافقنامه‌هایی را برای تنظیم منابع آبی بین سه کشور از رود فرات به امضا برسانیم.»

او در ادامه افزود هیئتی از وزرا چندی پیش برای بحث درباره مسئله سهمیه بندی آب به ترکیه سفر کرده بودند. آن‌ها در این سفر  آزادسازی آب رودخانه‌های دجله و فرات را مورد بحث قرار دادند.

راضی همچنین اظهار داشت که مهمترین محور این گفتگو‌ها در ترکیه، به اشتراک گذاشتن خسارات در دوران کمبود آب و بازدید از  برخی تاسیسات ترکیه از جمله «سد ایلیسو» بود.

پیشتر نیز هیئت وزرای عراق به صورت مجازی نشستی را با مسئولان سوری برگزار کرده و درباره سهمیه بندی آب و معضلات آن به تبادل نظر پرداخته بودند.

چندی پیش سوریه ضمن انتقاد از پایبند نبودن ترکیه به توافق سال ۱۹۸۷ میان سوریه، ترکیه و عراق، از این کشور خواست  تا به توافق تقسیم آب رودخانه فرات میان دمشق، آنکارا و بغداد درباره این رودخانه متعهد باشد.

 در پی این اقدام ترکیه، به لحاظ آبیاری اراضی کشاورزی، کاهش سطح آب رودخانه فرات ضربه جدی به کشاورزان استان‌های دیر الزور و الحسکه وارد شده است. پیش بینی می‌شود این امر محصول گندم سوریه را در این مناطق به شدت کاهش دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار