دام استان سمنان از تب کریمه کنگو پاک است

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: مورد مثبت ابتلا به تب کریمه کنگو از ابتدای امسال تاکنون در استان گزارش نشده است و استان از لحاظ شیوع این بیماری جزو استان‌های پاک کشور محسوب می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، حمیدرضا حسینی مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: تب کریمه کنگو در هوای گرم و فصل تابستان شیوع دارد و نوعی کنه عامل انتقال این بیماری از دام به انسان است.

وی ادامه داد: تب کریمه کنگو در دام علائم بالینی خاصی ندارد و پس از چند روز بروز تب بالا و کم اشتهایی در دام این بیماری رفع می شود اما این ویروس از دام به انسان منتقل شده و باعث بیماری در انسان می‌شود.

وی بیان کرد: سمپاشی به وسیله عوامل و کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان در سراسر مناطق هدف برای جلوگیری از ابتلای دام به تب کریمه کنگو به صورت رایگان انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان خاطرنشان کرد: توزیع بروشورها و برگزاری دوره‌های آموزشی برای دامداران به منظور پیشگیری از ابتلا دام به تب کریمه کنگو از دیگر تمهیدات این اداره کل در پیشگیری است.

حسینی تصریح کرد: برای جلوگیری از انتقال این بیماری از دام به انسان لازم است لاشه گوشت بعد از حداقل ۲۴ ساعت و احشاء خوراکی بعد از حداقل ۴۸ ساعت نگهداری در سردخانه دمای صفر تا چهار درجه مصرف شود.

وی خاطرنشان کرد: ۴۸ کانون بیماری ویروسی دام مانند تب برفکی، آبله و تب سه‌روزه سال گذشته در استان سمنان شناسایی شد که در مقایسه با سال ۱۳۹۸، در استان کاهش ۵۰ درصدی داشت و هیچ گونه مورددابتلا به تب کریمه کنگو گزارش نشد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان یادآور شد: نگهداری گوشت در سردخانه قبل از مصرف موجب اسیدی شدن و در نهایت ترد تر شدن گوشت می شود.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان به منظور اطمینان از خرید گوشت سالم، نیازهای خود را از مراکز عرضه تحت نظارت دامپزشکی خریداری کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان گفت: یک هزار و ۳۰۰ مرکز عرضه گوشت در استان وجود دارد که از این تعداد بیش از ۶۰۰ واحد قصابی است و شهروندان می توانند مواد گوشتی خود را از این مراکز تهیه کنند.

عامل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با گزش کنه‌ای به نام هیالوما به عنوان میزبان واسط از دامی به دام دیگر انتقال می‌یابد یا انسان بطور مستقیم توسط گزش کنه آلوده به ویروس، به بیماری مبتلا می‌شود که سمپاشی اماکن دامی و بدن دام زنده موجب از بین رفتن انگل‌های خارجی بدن دام از جمله کنه می‌گردد.

سردرد، تب بالا، درد کمر، درد مفاصل، درد شکم و استفراغ ،چشمان قرمز، سرخ شدن صورت، سرخ شدن حلق و نقاط قرمز روی سقف دهان از علایم اولیه بیماری تب کریمه کنگو در انسان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار