رئیس سازمان آتش نشانی مهاباد:

چگونه "زلزله" را بی خطر پشت سر بگذاریم؟

احمدی رعایت برخی نکات ایمنی و خطرات و آسیب‌های "زلزله" را تشریح کرد.

رحمان احمدی رئیس سازمان آتش نشانی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: نکات ایمنی در خصوص "زلزله" شامل سه مرحله پیش از زلزله، حین زلزله و بعد از زلزله است و با رعایت این نکات می‌توان تا حد زیادی از خطرات و آسیب‌های زلزله کاهش داد.

احمدی افزود: پیش از زلزله افراد باید از خوابیدن زیر لوستر و اشیایی که احتمال سقوط آن‌ها وجود دارد اجتناب کرده و از خوابیدن کنار وسایل سنگین مانند کمد و نیز خوابیدن کنار پنجره خودداری کنند و همچنین باید وسایلی مانند چراغ قوه و جعبه کمک‌های اولیه در دسترس باشند.

او اضافه کرد: در هنگام پس لرزه‌ها افراد باید وسایل مانند تلفن همراه، کارت عابر بانک، پول و اشیاء قیمتی و چراغ قوه را در کنار خود بگذارند تا هنگام زلزله اصلی بتوانند سریع آن‌ها را برداشته و از ساختمان بیرون بروند.

این مقام مسئول همچنین بیان کرد: در هنگام زلزله امن‌ترین جای ساختمان کنار ستون‌هاست و افراد باید حین زلزله از نزدیک شدن به پنجره‌ها و وسایل سنگین خودداری کنند.

او ادامه داد: افرادی که در طبقات بالایی ساختمان‌ها هستند هنگام زلزله باید از قرار گرفتن بر روی پله‌‎ها خودداری کرده و به هیچ عنوان از آسانسور استفاده نکنند و کنار ستون‌های ساختمان پناه گرفته و از وسایل سنگین و پنجره فاصله بگیرند.

احمدی اذعان کرد: همچنین باید از قبل مسیر فرار در منازلی که ویلایی هستند فراهم شود، طوری که افراد بتوانند بدون مانع بلافاصله از خانه خارج شوند.

رئیس سازمان آتش نشانی مهاباد تصریح کرد: هنگام وقوع پس لرزه‌ها درب منازل نباید قفل شود تا افراد به هنگام زلزله بتوانند سریع از منزل خارج شوند.

او گفت: بعد از زلزله در صورت آسیب به منزل و واحد مسکونی افراد به هیچ عنوان نباید وارد ساختمان شوند. حتی برای برداشتن اقلام ضروری هم افراد نباید این ریسک را قبول کرده و وارد ساختمان شوند.

احمدی عنوان کرد: زلزله زدگانی نیز که هم اکنون در چادر‌ها مستقر هستند باید نکات ایمنی در خصوص استفاده از وسایل گرمایشی در چادر‌ها را رعایت کرده و حتما برای پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن گوشه‌ای از چادر را باز بگذارند.

او خاطرنشان کرد: همچنین سیم‌های برق چادر‌ها باید از بالای چادر رد شود، زیرا عبور آن‌ها از زیر چادر احتمال آسیب سیم‌های برق و برق گرفتگی افراد را به دنبال دارد.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.