ادعای مقام سعودی: فعالیت هسته‌ای ایران نگران کننده است

یک مقام وزارت خارجه عربستان مدعی نگرانی این کشور از فعالیت‌های هسته‌ای ایران شد و آن را تهدیدی برای امنیت منطقه دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز به ادعای یک مقام وزارت امور خارجه عربستان سعودی فعالیت هسته‌ای ایران را موجب نگرانی ریاض دانست و مدعی شد چنین اقداماتی باعث تهدید امنیت منطقه می‌شود.

این مقام سعودی در مصاحبه با این نشریه مدعی شد: «ریاض از افزایش فعالیت هسته‌ای از سوی ایران نگران است و آن را مغایر با اهداف صلح‌آمیز می‌داند.»

او در بخشی دیگر با اشاره به اقدام ایران برای بالا بردن درجه غنی‌سازی اورانیوم مدعی شد: «چنین اقداماتی برای امنیت منطقه و منع گسترش سلاح هسته‌ای تهدیدی فزاینده هستند. آن‌ها تلاش‌ها برای رعایت توافق هسته‌ای را که باعث امنیت و ثبات جهانی می‌شود، بی‌حاصل می‌کنند.»

چهارشنبه هفته جاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد مقامات تهران این نهاد را در جریان قصد خود برای تولید فلز اورانیوم با غنای ۲۰ درصد قرار دادند.

«لارنس نورمن» خبرنگار وال استریت ژورنال نیز در پیامی توییتری مدعی شد: «از چند منبع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود مطلع شدم که آژانس انرژی اتمی در نظر دارد گزارشی درباره تولید اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد از سوی ایران به شورای حکام ارائه دهد.»

همچنین روز گذشته دفتر نمایندگی رژیم سعودی در آژانس بین المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای از تصمیم تهران برای غنی سازی ۲۰ درصدی فلز اورانیوم ابراز نگرانی کرد و مدعی شد: «ما شاهد تنش زایی ایران هستیم. این در حالی است که این اقدامات با اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور در تضاد است.»

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در توئیتی در پاسخ به اظهارات واهی نماینده عربستان سعودی در وین در خصوص پیشرفت اخیر هسته‌ای ایران نوشت: در مورد پادشاهی عربستان سعودی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حداقل اختیارت لازم برای راستی آزمایی نیز برخوردار نیست.

او افزود: هرگونه قصور در اجرای پادمان‌ها به این پادشاهی اجازه می‌دهد تا برخی فعالیت‌های خاص هسته‌ای خود را با دور نگهداشتن آن‌ها از بازرسی‌های آژانس، پنهان کند.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به این مسئله واکنش داد، آن را گامی رو به عقب خواند و مدعی شد: «پنجره دیپلماسی برای مذاکره با ایران باز است. واشنگتن ضرب الاجلی برای پایان مذاکرات تعیین نمی‌کند. گر چه ما از دیپلماسی در برابر ایران حمایت می‌کنیم، اما واشنگتن بسته تشویقی به ایران ارائه نخواهد کرد. از تهران می‌خواهیم به سرعت به میز مذاکره باز گردد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار