تفسیر قرآن؛

مسیر بازگشت گناهکاران به سمت خدا چگونه است؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۷۰ سوره فرقان را دراین گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ۗ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا

مگر آن کسانی که از گناه توبه کنند و عمل صالح به جای آرند، پس خدا گناهان آن‌ها را بدل به حسنات گرداند، و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.

فایل صوتی تلاوت آیه ۷۰ سوره فرقان

تفسیر آیه ۷۰ سوره فرقان

امام علی (ع) می‌فرمایند: کسی که توبه کند، خداوند توبه او را پذیرفته و به اعضای بدن او فرمان می‌رسد که گناهانی را که به‌وسیله آن‌ها انجام شده، پنهان کنند و به مکان‌هایی که در آن به گناه آلوده شده است دستور داده می‌شود که گناه او را فاش نسازند و فرشتگان نگهبان، گناهانی را که نوشته‌اند، فراموش کنند.


بیشتر بخوانید


امام رضا (ع) در روایتی فرمودند:به پیامبر (ص) گفته شد فلانی انسان بدبختی است، زیرا بسیاری از گناهان را مرتکب شده است. پیامبر (ص) فرمودند:هرگز چنین نیست که شما می‌گویید، بلکه او نجات یافت و به حسن عاقبت رسید و گناهانش از بین رفت و به حسنات تبدیل شد. زیرا او روزی از راهی می‌گذشت، مؤمنی را دید که عورتش پیدا بود و خود متوجّه نبود. (گویا خواب بوده است) این شخص بدن او را پوشاند و برای آن که خجالت نکشد او را با خبر نکرد.

وقتی آن مؤمن متوجّه شد، در حقّ او چنین دعا کرد:خداوند به تو پاداش بسیار عطا کند، آخرت تو را با خیر همراه سازد و در حساب با تو مناقشه و سختگیری نکند. خداوند دعای آن مؤمن را در حقّ آن شخص، مستجاب فرمود و او خوش عاقبت شد. وقتی که این مژده‌ی پیامبراکرم (ص) به آن گناهکار رسید او از همه‌ی گناهانش توبه کرد و اهل طاعت خدا شد. پس از یک هفته که گروهی از دشمنان اسلام به مدینه حمله کردند، پیامبر صلی الله علیه و آله دستور دفاع داد، آن مرد نیز همراه با مسلمانان دیگر برای دفاع آماده شد و در درگیری با دشمنان به شهادت رسید و عاقبتش به خیر وسعادت ختم گردید.

عواملی وجود دارد که کیفر را چند برابر می‌کند برخی از آن عوامل به این شرح است:

۱- گاهی داشتن شخصیّت اجتماعی، کیفر مجرم را دو برابر می‌کند. خداوند به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «مَنْ یَأْتِ مِنْکُنَّ بِفاحِشَهٍ مُبَیِّنَهٍ یُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ»؛ هر کس از شما همسران پیامبر کار زشت انجام دهید، دو برابر کیفر دارید.

۲- گاهی زمان، گناه را دو برابر می‌کند. مثل گناه در روز جمعه، چنانکه در روایات آمده است که کار خیر و یا شر در روز جمعه دو برابر سنجیده می‌شود.

۳- گاهی گناهِ کلیدی است، یعنی علاوه بر انحراف شخص، دیگران را نیز منحرف می‌کند. «اَلَّذِینَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللّهِ وَ یَبْغُونَها عِوَجاً ... یُضاعَفُ لَهُمُ الْعَذابُ»

پیام‌های آیه ۷۰ سوره فرقان

۱- اسلام، بن بست ندارد. گنهکار نیز راه بازگشت دارد. «إِلاّ مَنْ تابَ»

۲- در هنگام ارتکاب گناه، ایمان از کف می‌رود و هنگام توبه باز می‌گردد. «إِلاّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ»

۳- توبه، یک انقلاب همه جانبه است، نه یک حرکت سطحی ولفظی، عمل صالح نشانه توبه واقعی است. «تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ»

۴-توبه و ایمان واقعی، کار‌های انسان را تغییر می‌دهد و رفتار ناپسند او را اصلاح می‌کند. «وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً»

۵- همان گونه که خداوند در آفرینش هستی از خاک وکود، گُل می‌سازد، سیّئات انسان‌ها را به حسنات تبدیل می‌کند. «یُبَدِّلُ اللّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ»

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن ، توبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار