بهره مندی مرز نشینان از تخفیف سود بازرگانی

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور گفت: دولت ۴۲ هزار میلیارد ریال تخفیف سود بازرگانی برای استان‌های مرزی تعیین کرد، اما تعاونی‌های فعال در کردستان تاکنون از ۳۱۰ میلیارد ریال آن بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، بابک دین پرست شامگاه یکشنبه در جلسه با فعالان اقتصادی شهرستان‌های مریوان، سروآباد و بانه در مریوان اظهار داشت: دولت از چهار سال قبل تصویب نامه‌ای تحت عنوان ساماندهی مبادلات تجاری در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی داشته و برای اینکه این امر در چهار استان آذریایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان انجام شود، حدود ۴۲ هزار میلیارد ریال تخفیف سود بازگانی تعیین کرد، اما تاکنون مرزنشینان این استان‌ها حدود ۳۱۰ میلیارد ریال از این تخفیف و تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.

او با بیان اینکه سهم استان کردستان از این ۳۱۰ میلیارد ریال ۳۰ میلیارد ریال بوده است، اضافه کرد: امروز ماموریت من در سفر به استان کردستان، بررسی آخرین وضعیت اجرای تصویب‌نامه دولت و ساماندهی مبادلات مرزی در این استان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور یادآور شد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کل ارزش دلاری در سه بازارچه مرزی کردستان ۱۵ میلیون دلار و تخفیف سود بازرگانی ۲۲۰ میلیارد ریال بوده که در مقابل حجم سقفی که دولت پیش بینی کرده بسیار کم است.

دین پرست با اشاره به بررسی این وضعیت در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی صبح دوشنبه در سنندج، ادامه داد: افراد کمی در کردستان از این تخفیف و تسهیلات سود بازرگانی برخوردار شده‌اند که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

او حجم مبادلات تجاری از مرز بامشاق در سال گدشته را بیش از ۶ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: سال گذشته حجم صادرات از این مرز بیش از یک میلیارد دلار بوده که از نظر وزنی حدود ۵۵ درصد افزایش داشته و سودی که از محل منابع گمرکی نصیب دولت شده نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود چهار برابر بیشتر بوده است.

در این جلسه بعد از اظهار نظر فعالان اقتصادی شهرستان‌های مرزی کردستان، مشکلات بازارچه‌های مرزی خانم شیخان، مله خورد و سیرانبند و تخفیف سود بازرگانی مورد بررسی قرار گرفت.

در استان کردستان سه شهرستان مرزی سروآباد، مریوان و بانه دارای بازارچه‌های رسمی هستند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.