آشنایی نوجوانان شهرستان خاتم با صنعتی قدیمی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خاتم از برگزاری دوره آموزش گلیم‌بافی ویژه نوجوانان در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، عباس قدیریان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خاتم، گفت: هم‌زمان با هفته صنایع‌دستی دوره آموزش گلیم‌بافی بر روی دارچوبک، ویژه نوجوانان خاتم (۱۲ تا ۱۵ سال) به مدت سه روز برگزار شد.

قدیریان هدف از برگزاری این دوره را ایجاد علاقه‌مندی در نوجوانان به صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی عنوان کرد و افزود: هنر‌های دستی شهرستان خاتم شامل گلیم، جاجیم، قالی، سرمه‌دوزی، پیکرتراشی، کیف دوزی (سراجی دوزی سنتی) بوده که مهم‌ترین و معروف‌ترین آن گلیم‌بافی است.

او ادامه داد: در خاتم ظرفیت‌های زیادی در بخش تولید آثار و هنر‌های دستی وجود دارد که در صورت حمایت و شناسایی قابلیت‌های بومی می‌تواند به‌عنوان راهکاری در اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی شهرستان به شمار آید.

رئیس اداره میراث فرهنگی خاتم با اشاره به اینکه گلیم‌های تولیدی شهرستان خاتم ویژگی خاصی دارد و آن را از گلیم‌های تولیدی دیگر مناطق استان و سایر استان‌ها تا حدودی متمایز می‌کند، اضافه کرد: مهم‌ترین خصوصیات گلیم‌های تولیدی منطقه شامل «دورو» (یعنی از دو طرف آن می‌توان استفاده کرد)، «چله پشم و پود پشم» (که این خصوصیات باعث مقاومت بالای گلیم و عمر بالای آن است) و طرح‌های متنوع آن است که همواره مورد استقبال بازدیدکنندگان و گردشگران بوده است.

قدیریان در ادامه توسعه هنر گلیم‌بافی را یکی از راه‌های مناسب برای محرومیت‌زدایی منطقه برشمرد و تصریح کرد: هنر گلیم‌بافی علاوه بر آنکه به هزینه اولیه بسیار کمی نیاز دارد از بازدهی بالایی برخوردار است که این امر در صورت توجه به نقطه جهشی برای اقتصاد این منطقه تبدیل می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار