اردوغان دیدار با بایدن را مثبت ارزیابی کرد

رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفتگوهایش با جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش در حاشیه اجلاس سران ناتو را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی تی آر تی ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از دیدار و گفتگوهایش با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به خبرنگاران گفت: دیدار مفید و صمیمانه‌ای با جو بایدن داشتیم. ما درباره استفاده موثر و منظم از کانال‌های گفتگو میان دو طرف به گونه‌ای که شایسته دو کشور متحد و شرکای راهبردی است، توافق کردیم.

رئیس جمهور ترکیه گفت: هیچ مشکلی میان ما وجود ندارد که قابل حل نباشد. امکان همکاری در زمینه‌هایی را که آمریکا و ترکیه منافع مشترک دارند با موضعی سازنده بررسی کردیم. گفتگو با جو بایدن برای ادامه روابط میان دو کشور مفید بود. همکاری‌های ما افزایش خواهد یافت. بایدن را به ترکیه دعوت کردم و او نیز از امکان سفر به ترکیه سخن گفت.

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه مواضع کشورش درباره هواپیما‌های اف-۳۵ و سامانه‌های دفاع هوایی اس- ۴۰۰ تغییری نکرده است، گفت: این موضوع را صریحا برای بایدن تشریح کردم.

اردوغان درباره موضوع ادامه حضور نیرو‌های نظامی ترکیه در افغانستان گفت: این موضوع را به بایدن گوشزد کردم که اگر خواستار ادامه حضور ما هستید، کمک‌های مالی، لجستیک و دیپلماتیک آمریکا برای ما بسیار با اهمیت است. دیدگاهمان درباره ضرورت همکاری پاکستان در تامین امنیت فرودگاه کابل و همراهی مجارستان با ما را برای بایدن توضیح دادم.

اردوغان گفت: نقش تعیین کننده ناتو در محافظت از ثبات در عرصه جهانی و مسئولیت‌هایی که باید بر عهده گیرد افزایش یافته است. اکنون زمان گریز از مسئولیت نیست بلکه زمان مشارکت در اجرای آنست. ما تصمیم گرفتیم در کنار تقویت توان نظامی ناتو گام‌هایی نیز در جهت تقویت نقش سیاسی ناتو برداریم.

رئیس جمهور ترکیه گفت: پیمان آتلانتیک شمالی باید از مدیترانه تا دریای سیاه و از اروپا تا آسیا در هر منطقه‌ای که نیاز به چتر امنیتی ناتو باشد نقش موثری بر عهده گیرد. ترکیه تنها کشور عضو ناتو است که نیروهایش سینه به سینه با داعش جنگیده و عناصر داعش را از شمال سوریه ریشه کن کرده اند. ما با عملیات برون مرزی مناطقی به وسعت بیش از ۸ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع را از تروریست‌ها پاکسازی کردیم.

اردوغان با انتقاد از این موضوع که برخی‌ها تروریست‌ها را به خوب و بد تقسیم می‌کنند گفت: این رفتار تبعیض آمیز نه تنها تروریسم را از میان نخواهد برد بلکه موجب گستاخی بیشتر سازمان‌های تروریستی خواهد شد.

وی افزود: ما به زبان صریح بر این موضوع تاکید کردیم که حمایت از گروه پ ک ک و حزب اتحاد دموکراتیک (کرد‌های سوریه) باید پایان یابد.

اردوغان گفت: متحدان ما باید محاسبات سیاسی تنگ نظرانه را کنار بگذارند و همبستگی کامل خود را با ترکیه نشان دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
حیف از شما
آخرین اخبار