پنتاگون: عملیات‌های جنگی و اکتشافی فرامرزی درافغانستان آغاز شده است

وزیر دفاع آمریکا از آغاز عملیات‌های جنگی و اکتشافی فرامرزی درافغانستان همزمان با خروج نیروهای واشنگتن از کابل خبر داد.

 

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از طلوع نیوز، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا، اعلام کرد درحالیکه هم‌اکنون نیرو‌های واشنگتن از کابل خارج می‌شوند، عملیات‌های جنگی و اکتشافی فرامرزی درافغانستان آغاز شده‌اند.

آستین در بخشی از سخنان خود گفت: «هواپیما‌های جنگی و اکتشافی آمریکا همچنان در برخی عملیات‌ها به مقابله با تروریسم خواهند پرداخت.»

او در پاسخ به سوال برخی خبرنگاران و سناتور‌های کنگره آمریکا درباره چیره شدن گروه طالبان بر افغانستان، از جوابِ واضح و دقیق سرباز زد و اعلام نکرد اقدام نیرو‌های آمریکایی در این صورت چه خواهد بود.

«جین شاهین» عضو مجلس سنای امریکا، در این نشست درباره اقدامات آمریکا در مقابل طالبان پرسید که او در پاسخ گفت: «ما همچنان به حمایت از نیرو‌های افغان ادامه خواهیم داد. زمانیکه نیرو‌های ما کامل خارج شوند این کار دشوارتر خواهد شد، زیرا توانایی ما در این کشور کم می‌شود. من قصد گمانه‌زنی دربار فعالیت‌های احتمالیِ آینده را ندارم. اما رئیس جمهور واضح اعلام کرده است که ماموریت ما در افغانستان تمام شده و اکنون تمرکز ما بر روی خروج نیروهاست.»

او در ادامه افزود: «ما بعد از این بر روی تهدیداتی که متوجه ما هستند، متمرکز می‌شویم. زمان بیرون کردن نیروهایمان کار‌های فرامرزی انجام خواهیم داد. عملیات‌های تجسسی و اکتشافی از خلیج فارس انجام شده و بسیاری دیگر از عملیات‌های جنگی ما نیز از این مکان خواهد بود.»

این مقام ارشد پنتاگون در ادامه از مستقر شدن تجهیزات آمریکا در کشور‌های همسایه افغانستان اعلام کرد: «با این اقدام مدت زمان سفر را کاهش داده و به حمایت از نیرو‌های افغان نیز ادامه خواهیم داد.»

این درحالیست که آستین پیشتر گفته بود: «پس از خروج کامل نیرو‌های نظامی آمریکا از افغانستان، واشنگتن هیچ گونه همکاری و حمایتی در زمینه حملات هوایی به خاک این کشور نخواهد نکرد.»

در شرایط بن بست مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان، بسیاری از نمایندگان پارلمان آمریکا و همچنین نمایندگان پیشین و فعلی نگران این موضوع هستند که خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان این کشور را درگیر جنگ داخلی کند که باعث شود طالبان به قدرت برگردد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار