راه اندازی مزارع پرورش آرتمیا در میاندوآب

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی از راه اندازی مزارع پرورش آرتمیا در مجتمع دو هزار هکتاری فسندوز میاندوآب خبر داد.

محمدباقر قریشی  مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،  با اشاره به راه اندازی مزارع پرورش آرتمیا در فسندوز میاندوآب گفت: در حال حاضر مجتمع ۲ هزار هکتاری دشت فسندوز که از ۲۰ سال پیش غیر فعال بوده، برای پرورش آرتمیا راه اندازی شد و ۲۰۰ هکتار آن به مرحله بهره برداری رسید.

او گفت: پرورش این آبزی ارزشمند که در صنعت غذای آبزیان دارای نقشی چشمگیر است، می‌تواند منجر به اشتغال زایی در کنار قطع واردات شود.

قریشی پیش بینی کرد: سالانه در دشت فسندوز ۲۰ تن سیست و ۲۰۰ تن بیومس (زیست توده پسماند‌های بر جای مانده از یک موجود زنده یا مرده) است که تامین کننده نیاز کشور بوده تولید شود. و در فاز‌های بعدی  ظرفیت برای صادرات افزایش خواهد یافت.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی ادامه داد:  هم اکنون هر کیلوگرم سیست در بازار‌های جهانی ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که ۵۰ تا ۲۰۰ دلار ارزش آن است.

قریشی با اشاره به مصادیق پشتیبانی از تولید و مانع زدایی و برنامه‌های تدوینی برای تحقق شعار سال در بخش صنعت آبزی پروری اظهار کرد: راه‌اندازی مراکز، مزارع و مجتمع‌های جدید تکثیر و پرورش آبزیان، ارتقای بهره‌وری در مزارع موجود از طریق اجرای سیستم مکانیزاسیون، حمایت کارشناسی و ارائه تسهیلات بانکی کم‌بهره به مزارع تکثیر و پرورش آبزیان و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی، آموزشی و برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها مختلف از جمله این برنامه‌هاست.

قریشی با اشاره به پرداخت تسهیلات کم بهره بانکی در زمینه تجهیز مزارع تولید آبزیان در استان بیان کرد: این تسهیلات در قالب اجرای طرح مکانیزاسیون مزارع پرورش ماهی اعطا می‌شود که صاحبان مزارع پرورش آبزیان برای دریافت این تسهیلات می‌توانند به شیلات استان مراجعه کنند تا افراد واجد شرایط به بانک‌های عامل معرفی شوند.

مجتمع پرورش ماهیان گرمایی فسندوز میاندوآب از سال ۷۴ در زمینی به مساحت دو هزار هکتار راه اندازی شده بود که با گذشت ۲۵ سال رکود، این دشت در حال حاضر به پرورش آرتمیا تغییر کاربری داده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.