اقدام متقابل لتونی در اخراج دیپلمات‌های بلاروس

لتونی در اقدامی متقابل، سفیر و تمامی دیپلمات‌های بلاروس را اخراج می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آر تی، در پی بالاگرفتن تنش‌ها میان بلاروس و لتونی، لتونی از اخراج تمامی دیپلمات‌های بلاروس خبر داد.

وزارت خارجه لتونی اعلام کرد این کشور در پاسخی مشابه، سفیر بلاروس و تمامی دیپلمات‌های این کشور را اخراج می‌کند.
ساعتی پیش، بلاروس اعلام کرده بود سفیر و دیگر کارمندان سفارت لتونی را از این سفارتخانه در مینسک، پایتخت بلاروس اخراج می‌کند.

این اقدام‌های متقابل بلاروس و لتونی در اخراج سفیر و دیپلمات‌های کشور متقابل، پس از آن صورت می‌گیرد که شهردار ریگا- پایتخت لتونی- اقدام به عوض کردن پرچم بلاروس با پرچم سرخ و سفید کرد که به نماد مخالفت با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس بدل شده است.

همچنین اقدام مقام‌های بلاروس در فرود اجباری و بازداشت یک روزنامه نگار مخالف، واکنش منفی کشور‌های اروپایی و آمریکا را برانگیخته است. مقام‌های بلاروس روز یکشنبه یک هواپیمای مسافربری خطوط «رایان ایر» را وادار به فرود اضطراری کرده و بعد یک روزنامه نگار مخالف را که در پرواز حضور داشت، بازداشت کردند. این هواپیمای مسافربری که از آتن به مقصد لیتوانی پرواز می‌کرد، به طور ناگهانی به سمت مینسک، پایتخت بلاروس تغییر مسیر داد و یک جنگنده میگ-۲۹ دوره شوروی آن را اسکورت می‌کرد. پس از فرود، مقام‌های بلاروس «رومان پروتاسویچ» را بازداشت کردند.

در پی این اقدام، لندن سفیر بلاروس را احضار کرد، همچنانکه وزیر خارجه آمریکا این مسأله را اقدامی شوکه کننده خواند.

گفتنی است انتقاد کشور‌های اروپایی در حالی بیان می‌شود که در سال ۲۰۱۲ نیز کشور‌های اروپایی خود دست به اقدامی مشابه زده بودند.

در آن زمان کشور‌های فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال به دستور دولت آمریکا و به ظن حضور ادوارد اسنودن، افشاگر فعالیت‌های جاسوسی آمریکا در جهان در هواپیمای حامل مورالس که از نشست سران کشور‌های صادرکننده گاز در مسکو به آمریکای لاتین بازمی‌گشت، مجوز عبور او را از آسمان خود را لغو کردند که همین امر سبب شد هوپیمای حامل رئیس جمهور بولیوی مجبور شود در فرودگاه وین پایتخت اتریش فرود اضطراری داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار