معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان:

گرایش به کتابخوانی را در خوزستان فرهنگسازی کنیم

نجاتی گفت: بحث کتاب و احداث کتابخانه باید مردمی شود، بطوریکه یا زمین اهدا کرده یا قسمتی از منازل خود را به کتابخانه تبدیل کنیم.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، رضا نجاتی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با اشاره به اهمیت کتابخانه‌های عمومی در جامعه گفت: در برخی روستا‌ها افراد خانه یا زمین خود را برای احداث کتابخانه اهدا و یا بخشی از منزل خود را به کتابخانه تبدیل کرده اند.

او با تأکید بر مردمی شدن کتابخانه‌ها و ضرورت انجام آن، افزود: ما باید بحث کتاب و کتابخانه سازی را به سمت مردم و مردمی شدن ببریم و این یک کار اجتماعی و فرهنگی است و دولت‌ها در این زمینه سهم خود را ایفا می‌کنند.

نجاتی با بیان اینکه باید شرایط را برای حضور مردم در بحث کتابخانه تسهیل و ثمرات کتابخانه‌ها را برای خانواده تبیین و ترسیم کنیم، اظهار داشت: کتابخانه‌ها می‌توانند محل امنی برای مطالعه فرزندان آن‌ها باشد و به همین دلیل ضرورت توجه بیشتر به کتابخانه‌ها در شورای برنامه ریزی استان و کتابخوانی اولویت مسئولان کشور و خوزستان است.

این مقام مسئول با اشاره به نیاز کتابخانه‌های عمومی به اعتبار برای ساخت و همچنین افتتاح کتابخانه‌های جدید، بیان کرد: اعتبارات کلی در جلسات شورای برنامه ریزی تعیین می‌شود و البته اعتباراتی که برای حوزه اجتماعی تعریف و تخصیص داده خواهد شد، پیوست دارد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه توجه به کتابخوانی به عنوان یکی از اولویت‌های زیربنایی و فرهنگی در کشور و خوزستان مورد توجه است، ادامه داد: کتابخانه‌ها و کتابخوانی یکی از موضوعات مهمی است که باید در برنامه ریزی بدان توجه شود.

او با بیان اینکه باید در زمینه کتابخوانی و کتاب در روستا‌های استان فرهنگ سازی داشته باشیم، تصریح کرد: شروع خوبی در این زمینه داشته ایم و کار در روستا‌ها در زمینه ترویج و توسعه کتاب و کتابخوانی و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز این مقوله در حال انجام است.

لزوم افزایش سرانه کتابخانه‌های روستایی

نجاتی با تأکید بر افزایش سرانه کتابخانه‌های استان به ویژه در روستا‌ها گفت: دهیاری‌های روستا اعتباراتی دارند که بخشی از این اعتبارات برای اجرای کار‌های فرهنگی است که این مورد باید از طریق فرمانداری‌ها پیگیری شود، یکی از برنامه‌های ما تشویق و ترویج استفاده از کتابخانه‌ها است.

او خطاب به سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان بیان داشت: در شورا‌های برنامه ریزی استان و شهرستان‌ها به موضوع فضا‌های مورد نیاز برای ساخت و احداث کتابخانه توجه شود و اداره کل کتابخانه‌های عمومی و ادارات شهرستانی آن برای این کار به شورا‌های برنامه ریزی برنامه ارائه دهند و فرهنگ استفاده از فضا‌های خالی برای ساخت کتابخانه نباید فراموش شوند.

رضا نجاتی با بیان اینکه محتوای کتاب‌ها باید پاسخگوی نیاز جوانان و جامعه باشد، اظهار کرد: محتوای کتاب‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم پاسخگوی افراد و جوانان باشیم و فضایی را آماده کنیم که جوانان، دانش آموزان، دانشگاهیان بتوانند از این فضا‌ها به خوبی استفاده کنند تا این ارتباط شما با جوانان و خانواده‌ها حفظ شود و این ارتباط می‌تواند خیلی موثر باشد.

تشریح آخرین وضعیت کتابخانه‌های عمومی در خوزستان

عباس حسین زاده سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: ۴۱ کتابخانه از سال ۹۵ در ۲۱ شهرستان با استفاده از اعتبارات ماده ۴۱ بازسازی و نوسازی شده اند، ضمن اینکه ۴ کتابخانه جدید در شوشتر، اندیمشک، کارون و شادگان آماده بهره برداری و افتتاح هستند.

او با بیان اینکه طی پارسال بیش از ۸۲ هزار جلد به کتابخانه‌های عمومی خوزستان اضافه شد، افزود: پویش «اهدای کتاب، اهدای دانایی» نیازمند حمایت استانداری خوزستان است، زیرا اجرای این طرح می‌تواند یک رویداد بزرگ فرهنگی را رقم بزند، ضمن اینکه «کتاب من» نیز طرحی است که برای تأمین کتاب‌های درخواستی موردنیاز اعضای کتابخانه‌های عمومی خوزستان از سوی کارشناسان اداره کل طراحی شده است.

حسین زاده با اشاره به طرح کتابخانه دیجیتال در خوزستان بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه استان تاکنون برای ادامه آن اعتبار و بودجه‌ای مصوب کرده و تخصیص داده است، همچنین ۱۳ درصد منابع اطلاعاتی و کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی استان متعلق به کودکان است و این قشر ۱۴ درصد جمعیت اعضای کتابخانه‌های عمومی استان را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.