با تلاش محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛

ابر رایانه سیمرغ رونمایی شد

با رونمایی از طرح فناورانه ابررایانه سیمرغ، ایران به باشگاه دارندگان ابررایانه می‌پیوندد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم رونمایی از ابررایانه سیمرغ امروز ( یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت)  با حضور محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و احمدمعتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این مراسم، اظهار کرد: روند رشد ابر رایانه‌ها در دنیا خوب بوده و در سال‌های اخیر شتاب گرفته است.

او افزود: کشور‌ها و دولت‌های سرمایه‌گذار روی ابررایانه‌ها به نسبت توان سیاسی و نظامی در دنیا کار می‌کنند. کشور چین ۴۲ درصد ابر رایانه‌های دنیا را از نظر تعداد به خود اختصاص داده است.

معتمدی تصریح کرد: آمریکا نسبت به چین در ساخت ابررایانه‌ها قدرت برتری دارد. اساس ابررایانه‌ها در نسل چهارم صنعتی یا انقلاب صنعتی جدید بر تکنولوژی دیجیتال است.

او ادامه داد: در سال ۳۲۰ میلیون دلار کشور‌هایی مانند آمریکا و چین به غیر از شرکت‌های خصوصی روی ابررایانه‌ها سرمایه گذاری می‌کنند.

رئیس دانشگاه امیرکبیر اضافه کرد: کمتر از ۱۰ کشور در دنیا به ساخت ابررایانه‌ها اقدام می‌کنند و جای تقدیر است که ما هم اکنون به این قدرت دست یافته ایم.

معتمدی گفت: از سال ۱۳۶۶ آزمایشگاهی را با عنوان پردازش سریع در دانشکده برق دانشگاه امیرکبیر ایجاد کردیم و به مرور در زمینه‌های تکنولوژی تا به امروز توانستیم با کمک ارگان‌های مختلف پیشرفت کنیم. از دهه ۷۰ امکان موازی شدن کامپیوتر‌ها به وجود آمد و تا قبل از آن ابررایانه‌ها با تکنولوژی‌های خاصی به صورت گران قیمت کار می‌کردند، اما با انجام این کار توانستیم پیشرفت خوبی در زمینه ابررایانه‌ها داشته باشیم.

او در پایان گفت: وزارت ارتباطات بیشترین بودجه را با رقم ۵۰ میلیارد تومان در اختیار دانشگاه امیرکبیر برای ساخت ابررایانه‌ها قرار داد و معاونت ریاست جمهوری ۲۰ میلیارد تومان و حدود ۱۵ میلیون تومان هم توسط خود دانشگاه برای زیرساخت‌های ابررایانه در اختیار ما قرار گرفت.

گفتنی است ظرفیت پردازشی این ابر رایانه تا ۵ پتافلاپس با استفاده از زیر ساخت‌های فعلی و تا ۱۰ پتافلاپس در فاز‌های بعدی قابل افزایش است. این پروژه در فضایی به مساحت تقریبی ۲۵۰ متر مربع با قابلیت گسترش به ۴۰۰ متر مربع اجرایی شده است. این ابر رایانه با ظرفیت ۴۲ رک قابل گسترش به ظرفیت ۸۴ رک بر مبنای سطح سوم استاندارد TIA_۹۴۲ ساخته شده است و می‌تواند از توان پردازشی ۵ پتافلاپس پشتیبانی از قابلیت‌های ابر رایانه سیمرغ می‌توان در کاربرد‌های نوین نظیر هوش مصنوعی، تحلیل کلان داده، اینترنت اشیا، بازی سازی و پویا نمایی، شبیه سلزی‌های علمی، هواشناسی، تحلیل داده‌های ژنتیک بهره برد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار