از آخرین وضعیت ساخت ماهواره‌ها در دانشگاه‌های کشور تا مجازی شدن امتحانات پایان ترم

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «آخرین وضعیت ساخت ماهواره‌ها در دانشگاه‌های کشور»، «امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها مجازی برگزار می‌شوند»، «گام‌هایی برای غلبه بر ترس از شکست»، «ترفند‌هایی برای مطالعه آسان‌تر در زمان امتحانات پایان ترم»، «پذیرش دانشجو در خوابگاه‌های دانشگاه تهران متوقف شد»، «برگزاری دروس عملی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سطح کشور منتفی شد»، «کلمه مهاجرت را برای نخبگان علمی نمی‌پذیریم/ لزوم ارتباط دو سویه برای مهاجرت نخبگان در همه کشور‌ها»، «ریزش متقاضیان در رشته‌های مهارتی/ باید در هدایت تحصیلی دانش آموزان به رشته‌های مهارتی توجه شود»، «مسئولیت پذیری اجتماعی باید جزئی از آموزش دانشگاه ها قرار بگیرد/ پایداری توسعه کشور در گرو توجه به منابع انسانی»، «امکان دسترسی آحاد جامعه به دروس منتخب اساتید دانشگاه تهران» همراه بود. 

آخرین وضعیت ساخت ماهواره‌ها در دانشگاه‌های کشور

مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارتباط سازمان فضایی و دانشگاه‌های ایران در خصوص طراحی و ساخت ماهواره‌های جدید اظهار کرد: در حال حاضر دو قراداد طراحی و ساخت ماهواره به صورت مستقیم با دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه امیرکبیر در حال اجراست.

او افزود: دانشگاه علم و صنعت ماهواره ظفر ۲ که یک ماهواره سنجش از راه دور است را با قابلیت تصویربرداری و با قدرت تفکیک تصویر ۱۶ و نیم متر طراحی کرده است.

براری تصریح کرد: فاز طراحی کلان ماهواره رسام در دانشگاه امیرکبیر به اتمام رسیده و در حال طراحی زیرسیستم‌ها هستند، گفتنی است که این ماهواره یک ماهواره سنجش از دور با قدرت تفکیک تصویر بالا است.

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: هم چنین پروژه SSS توسط سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) و با مشارکت سازمان فضایی ایران در دست اجرا است. هدف اصلی از این پروژه همکاری بین‌المللی میان دانشگاه‌های کشور‌های عضو اپسکو است تا از این طریق دانش فضایی خود را به اشتراک بگذارند و باعث ارتقای توانمندی‌های خود در عرصه فعالیت‌های فضایی شوند.

امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها مجازی برگزار می‌شوند

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برگزاری امتحانات پایان ترم اظهار کرد: تمام امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها همانند دو ترم گذشته مجازی برگزار می‌شود.

او افزود: با اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا اگر دانشگاه ها شرایط حضوری برگزار کردن امتحانات مجازی را داشتند، می‌توانند آزمون‌های پایان ترم خود را به صورت فیزیکی پیش ببرند.

خاکی صدیق درباره برگزاری دروس عملی دانشگاه‌ها گفت: با توجه به وضعیت کنونی کشور، نباید هیچ کلاس عملی به صورت حضوری برگزار شود و شهر‌های قرمز و نارنجی اجازه برگزاری چنین دروسی را به هیچ عنوان نخواهند داشت.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: شهر‌های آبی و زرد در صورت بهتر شدن شرایط برای برگزاری دروس عملی با اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا مشکلی نخواهند داشت.

گام‌هایی برای غلبه بر ترس از شکست

مهلا دشتی مشاور تحصیلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره گام‌هایی برای غلبه بر ترس از شکست دانشجویان اظهار کرد: مهم‌ترین راهکار برای غلبه بر ترس از شکست دانشجویان این است که حتما ترس را بپذیرند، با اینکه ممکن است برای اکثر افراد پذیرفتن ترس بسیار دشوار باشد، ولی گام مهمی درغلبه بر ترس محسوب می‌شود و یکی از راه های موفقیت برای دانشجویان است.

او افزود: ترس از شکست را در خود تشخیص دهید و آن را در زندگیتان جستجو و امتحان کنید. از خودتان بپرسید وقتی قصد انجام کاری را برای رسیدن به هدفی دارید، ولی موقف می‌شوید علت چیست؟ آیا ترس از شکست مانع ادامه آن می‌شود؟ با خودتان صادق باشید. اگر انجام دادن برخی کار‌ها را متوقف کردید یا اگر خودتان به نوعی در رسیدن به اهدافتان وقفه انداخته اید، پس بدانید که احتمالا از شکست می‌ترسید و باید بر آن غلبه کنید.

دشتی تصریح کرد: برای برنده شدن تصمیم بگیرید هر کاری باید با یک تصمیم قاطع آغاز شود. وقتی تصمیم گرفتید نباید به سبب ترس از شکست از کوشش برای رسیدن به اهداف خود دست بردارید. برخی که در گذشته شکست خورده و اشتباه کرده اند، تصور می‌کنند برای هر اشتباهی مقصرند به همین دلیل در ادامه کار تعلل می‌کنند.

ترفند‌هایی برای مطالعه آسان‌تر در زمان امتحانات پایان ترم

رضا قدسی، مشاور تحصیلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه درس خواندن دانشجویان برای امتحانات پایان ترم اظهار کرد: دانشجویان باید قبل از هر امتحان تمامی چیز‌هایی که برای مطالعه اعم از کتاب، جزوه، یادداشت‌ها و سایر موادی که لازم دارند آماده کنند تا حین مطالعه حواس و تمرکزشان برای پیدا کردن آن‌ها پرت نشود و از همه مهمتر وقتشان هدر نرود و با تمرکز کامل به مطالعه بپردازند.

او افزود: زمان مطالعه را خود تعیین کنید یعنی هر زمانی که مغزتان کارایی بیشتری دارد به مطالعه بپردازید. به طور مثال یک دانشجو صبح‌ها و دانشجوی دیگر شب‌ها ذهنش آماده‌تر است و میزان یادگیری اش بیشتر است. با توجه به شناخت خود و تیپ شخصیتی خود، ساعت مطالعه تان را انتخاب کنید. البته یادتان باشد زمان‌هایی که وقت کافی ندارید از ساعات دیگر روز هم استفاده کنید.

قدسی تصریح کرد: استراحت بین مطالعه بسیار مهم است و حواستان باشد حداکثر بعد از یک ساعت باید استراحت کوتاه پنج تا ده دقیقه‌ای داشته باشید تا مغزتان فرصت بازیابی اطلاعات داشته باشد. زمانی که به صورت مداوم درس می خوانید ذهنتان خسته می‌شود و راندمان کارتان کاهش می یابد و در کمال تعجب می گویید که چرا نتیجه دلخواهم را نمی گیرم!

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه آرامش ذهنی در ایام امتحانات بسیار مهم است، تاکید کرد: به گفته ارسطو (یادگیری همان یادآوری است) و برای ایام امتحانات فقط باید مطالبی را که از پیش خوانده اید مرور کنید و به یاد بیاوردید پس دلیلی برای نگرانی وجود نخواهد داشت.

پذیرش دانشجو در خوابگاه‌های دانشگاه تهران متوقف شد

سعیدحبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تعداد دانشجویان مستقر در خوابگاه‌ها اظهار کرد: در حال حاضر یک هزار نفر در خوابگاه‌های دانشگاه تهران مستقر هستند. در صورت بازگشایی دانشگاه‌ها ۱۵ هزار دانشجو می‌توانند در خوابگاه‌های دانشگاه تهران مستقر شوند؛ در حال حاضر با توجه به اینکه در موج جدید کرونا قرار گرفته‌ایم، ارائه خوابگاه‌ها متوقف شده اند.

حبیبا تصریح کرد: دانشجویان ساکن فعلی در خوابگاه‌ها قبل از قرمز شدن پایتخت در خوابگاه‌ها مستقر شده اند و تا به این لحظه هیچ تصمیمی برای پذیرش جدید دانشجویان در خوابگاه نگرفته ایم.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت: در صورت بهبود شرایط ویروس کرونا به متقاضیان خوابگاه داده می‌شود. هم اکنون بازسازی اساسی ۳ تعداد از خوابگاه‌های دانشگاه در حال انجام است.

حبیبا با بیان اینکه ساخت ۲ عدد از خوابگاه‌های جدید دانشگاه تهران را در دست اقدام داریم، تاکید کرد: امیدواریم تا پایان انتخابات ۱۴۰۰ خوابگاه‌های جدید دانشگاه تهران را افتتاح کنیم که تقریبا ۴۷۰ دانشجو می‌توانند در آن ساکن شوند.

برگزاری دروس عملی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سطح کشور منتفی شد

رضا مهدی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت اسکان دانشجویان در خوابگاه‌ها اظهار کرد: با توجه به قرمز شدن کشور بعد از عید، آموزش دانشگاه هیچ برنامه ریزی برای کلاس‌های عملی به صورت حضوری انجام نداده است.

او افزود: شاید بعد از ماه رمضان در صورت بهبود شرایط برای برگزاری دروس عملی به شیوه حضوری برنامه ریزی‌هایی را انجام دهیم، اما باید گفت که بعد از سال ۱۴۰۰ به علت شرایط نامناسب کشور حتی یک متقاضی هم برای اسکان در خوابگاه‌ها به سایت دانشگاه مراجعه نکرده است.

مهدی تصریح کرد: خوابگاه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای در بیشتر شهر‌های کشور آمادگی ارائه اسکان به دانشجویان را دارد و در این مدتی که دانشجویان در خوابگاه حضور نداشته اند تعمیرات اساسی زیادی را انجام داده ایم، اما ناگفته نماند که ویروس کرونا و به خطر افتادن سلامت دانشجویان، مانع اسکان آن‌ها در خوابگاه‌ها خواهد شد.

او ادامه داد: شهر‌های قرمز و نارنجی به گفته معاون آموزشی وزارت علوم اجازه برگزاری دروس عملی را به صورت حضوری ندارند بنابراین دانشگاه به این قبیل از شهر‌ها خوابگاهی اختصاص نخواهد داد.

کلمه مهاجرت را برای نخبگان علمی نمی‌پذیریم/ لزوم ارتباط دو سویه برای مهاجرت نخبگان در همه کشور‌ها

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهاجرت نخبگان اظهار کرد: مهاجرت نخبگان به معنای خروج آن‌ها از کشور است.

او افزود: کلمه مهاجرت را برای نخبگان علمی نمی‌پذیریم، بلکه جایگزین آن کلمه تغییر جهت و تغییر موضع است که به معنای ورود و خروج نیرو‌های انسانی به کشور‌های گوناگون است و این ارتباطات بین مراکز دانشگاهی و صنعتی دنیا همواره وجود دارد.

صالحی عمران تصریح کرد: با توجه به اینکه برای نیرو‌های انسانی سرمایه گذاری‌های زیادی انجام شده و دانش و مهارت در اختیارشان قرار گرفته شده بنابراین نباید مهاجرت این نیرو‌ها یک طرفه انجام شود، بلکه باید تعامل نخبگان در همه کشور‌ها به صورت یکسان وجود داشته باشد، یعنی به ازای خروج هر تعداد نیروی انسانی از کشوربه همان میزان هم نیروی انسانی برای سواد آموزی به ایران بیایند.

او ادامه داد: سال‌های زیادی طول می‌کشد تا سرمایه انسانی در کشور تشکیل شود و این فرآیند به سادگی انجام پذیر نیست بنابراین اگر تعامل دو سویه میان کشور‌ها در خصوص جذب و خروج نخبگان علمی به سایر نقاط وجود نداشته باشد صد درصد خسارت زیادی به جامعه علمی، پزشکی و مهندسی وارد می‌شود.

ریزش متقاضیان در رشته‌های مهارتی/ باید در هدایت تحصیلی دانش آموزان به رشته‌های مهارتی توجه شود

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت جذب دانشجویان در رشته‌های مهارتی اظهار کرد: پذیرش دانشجویان در رشته‌های مهارتی ریزش پیدا کرده است.

او افزود: فضای عمومی آموزشی کشور فضای آموزش مهارتی ندارد، نظام هدایت تحصیلی به سمت و سوی آموزش‌های حرفه‌ای نیست.

صالحی عمران تصریح کرد: طبق قانون باید ۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه در مدارس فنی و حرفه‌ای و کارو دانش تحصیل کنند که در حال حاضر این آمار تنها ۳۰ درصد است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: خروجی‌های مدارس فنی و حرفه‌ای و کار و دانش که ورودی‌های دانشگاه‌های مهارتی مانند دانشگاه فنی و حرفه‌ای را تشکیل می‌دهند بسیار کم است و همین خروجی نامناسب باعث کاهش آمار پذیرش دانشجویان مهارتی می‌شود و نظام هدایت تحصیلی به سمت رشته‌های محدودی در کشور رفته و باید این روند اصلاح شود تا رشته‌های متعددی را شامل شود.

مسئولیت پذیری اجتماعی باید جزئی از آموزش دانشگاه ها قرار بگیرد/ پایداری توسعه کشور در گرو توجه به منابع انسانی

محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در آیین اختتامیه جشنواره ترویج مسئولیت اجتماعی با تاکید بر استفاده از همه ظرفیت‌های ملی برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا که امروز ۲۱ اردیبهشت برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه تهران بدون اینکه درخواستی از سوی مدیریت کلان کشور داشته باشد، راساً برای کمک به حل این مسئله وارد عمل شد.

او افزود: با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در کشور، دانشگاهیان و به خصوص دانشگاه تهران هم وظایف خودشان را در درون دانشگاه انجام دادند و هم سعی کردند در قالب خوشه‌های فکری برای کمک به جامعه هم راه کار ارائه بدهند و ما هم در همین قالب و با ایجاد شبکه سازی با دانشگاه‌های علوم پزشکی سعی کردیم در حوزه علم و فناوری وارد بشویم و به حل مشکلات جامعه در این برهه کمک بکنیم بدون اینکه دستگاهی از دانشگاه کمک بخواهد.

نیلی احمدآبادی تصریح کرد: در واقع دانشگاه راساً وارد این موضوع شد و در حال حاضر هم به نظر می‌رسد مدیریت کلان کشور به استفاده از همه ظرفیت‌های ملی برای غلبه بر ویروس کرونا اقدام نکرده است، ولی خوشبختانه دانشگاه تهران سعی کرده تا اقدامات متعددی انجام بدهد و در این موضوع هم اقدامات گسترده‌ای انجام داده است که نتایج آن از سوی معاونت پژوهشی به اطلاع  عموم مردم خواهد رسید.

او اضافه کرد: خدا را شاکریم که این توفیق را داد تا دانشگاه تهران بتواند در برنامه توسعه سوم خود موضوع اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی را در برنامه‌های خود قرار بدهد و البته بحث‌های دیگری مثل نوآوری، فناوری و کارآفرینی آن هم از این موضوع جدا نیست و می‌توانم بگویم هم دانشگاه کارآفرین، دانشگاه خلاق و نوآور و مسئولیت پذیری اجتماعی، اخلاق حرفه‌ای همه این‌ها مکمل هم و در راستای هم هستند.

امکان دسترسی آحاد جامعه به دروس منتخب اساتید دانشگاه تهران

محمدرضا صادقی مقدم، معاون توسعه و سرمایه گذاری دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: دانشگاه تهران برای اولین بار در کشور برنامه «ارائه دروس از برنامه‌های درسی مصوب در قالب آموزش‌های آزاد دانشگاه» را به صورت آنلاین توسط اساتید دانشگاه تهران اجرایی می‌کند.

صادقی مقدم ادامه داد: این دروس در سامانه mooc.ut.ac.ir دانشگاه تهران ارائه می‌شود و افراد مختلف می‌توانند در آن برای گذراندن این دروس ثبت نام کنند، همچنین گفتنی است که افراد در این دوره‌ها می‌توانند به دو صورت استفاده از محتوی آموزشی و اخذ مدرک در آن شرکت کنند.

او افزود: در همین راستا اقدام به ارائه دروس رسمی مصوب دانشگاهی با تدریس اساتید دانشگاه تهران کرده تا تمام علاقه‌مندان و دانشجویان در سراسر کشور قادر باشند از کلاس‌های ضبط شده در دانشگاه تهران به صورت مجازی استفاده کنند که این موضوع دسترسی آحاد جامعه به دروس منتخب اساتید دانشگاه تهران را فراهم کرده است.

معاون توسعه و سرمایه گذاری دانشگاه تهران گفت: بعد از گذراندن این دوره‌ها از افراد آزمون گرفته می‌شود و توسط اداره کل آموزش دانشگاه تهران برای آن‌ها کارنامه درس مربوطه صادر می‌شود و از همین رو مدرک شرکت کنندگان در دانشگاه‌های تهران یا شاید دانشگاه‌های دیگر پذیرفته شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار