غنی: در صورت با آزادی ۷۰۰۰ زندانی طالب موافقت می‌کنم که منجر به برقراری صلح شود

اشرف غنی گفته است، به شرط ۷ هزار زندانی باقی مانده طالبان را آزاد می‌کند که این اقدام منجر به برقراری صلح جامعه شود.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، آقای غنی در مصاحبه با مجله اشپیگل آلمان که روز (جمعه، ۲۴ ثور) نشر شد، گفت که اگر رهایی هفت هزار زندانی باقی مانده طالبان منجر به برقراری صلح جامع در افغانستان شود، با آن موافقت خواهد کرد.

وی همچنان با اشاره به رهایی پنج هزار زندانی این گروه از بند دولت، بیان داشت که در میان این زندانی‌ها نزدیک به ۶۰ قاچاقبر مشهور و مهم مواد مخدر نیز شامل بود.

رئیس‌جمهور غنی خاطرنشان ساخت، در آن زمان برایش گفته شده بود که رهایی این پنج هزار زندانی طالب، افغانستان را به صلح نزدیک‌تر می‌کند، اما برعکس این اقدام سبب افزایش خشونت‌ها شد.

او ابراز امیداری کرد که شرکا و متحدان بین‌المللی افغانستان از این امر درس عبرت گرفته باشند.

آقای غنی با اشاره به خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان گفت که در این مورد ابهام وجود داشت و این ابهام دو سال زمان برد، اما اکنون همه چیز روشن است و فصل جدیدی در روابط به وجود خواهد آمد.

وی احتمال وقوع جنگ داخلی پس از خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان را رد نکرد، اما افزود که این سناریو در سال ۲۰۱۴، زمان که ماموریت جنگی نظامیان خارجی به ماموریت آموزشی مبدل شد، نیز وجود داشت، ولی در نهایت پیروزی با دولت افغانستان بود.

او همچنان تصریح کرد که پاکستان با استفاده از یک سیستم سازمان یافته در پیمانه گسترده از طالبان حمایت می‌کند. به گفته وی، مراکز تمویل، تجهیز، آموزش و استخدام طالبان در این کشور وجود دارد.

رئیس‌جمهور غنی اظهار داشت که مراکز مهم تصمیم‌گیری گروه طالبان مانند، شورای کویته، شورای پیشاور و شورای میرامشاه در خاک پاکستان موقعیت دارد.

به باور آقای غنی، یگانه راهی که می‌تواند طالبان را به پذیرش صلح وادار کند، دست کشیدن از سیاست نوازش این گروه از سوی کشور‌های غربی است، زیرا به عقیده وی طالبان یک گروه جنایت‌کار است.

بر اساس گفته‌های او، مسبب اصلی حملات جنایتکارانه‌ای، چون حمله بر مکتب “سیدالشهدا” در دشت برچی، گروه طالبان است، زیرا این گروه فضا را برای چنین اقداماتی محیا ساخته است.

وی تاکید کرد که طالبان بر خلاف ادعای‌شان تاهنوز رابطه خود را با شبکه القاعده قطع نکرده است.

این در حال است که پیش از این، گروه طالبان یکی از علت‌های کندی در روند صلح را آزاد نشدن هفت هزار زندانی باقی مانده این گروه از بند دولت افغانستان عنوان کرده بود.

از سوی‌هم برخی از مقام‌های بلندپایه دولت افغانستان نیز گفته‌اند که رهایی پنج هزار زندانی طالبان از بند دولت یک تصمیم اشتباه بود، زیرا این امر سبب افزایش خشونت‌ها در کشور شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار