باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می‌دهد؛

کاشان، شهر خلاق سینمایی سکوی پرتاب استعداد‌های جوان

انتخاب کاشان به عنوان شهر خلاق سینمایی فرصتی است برای جوانان این شهر که ظرفیت و استعداد‌های هنری خود را بیش از پیش به بروز و ظهور برسانند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،کاشان در آیین معرفی برگزیدگان نخستین دوره شبکه‌های خلاق فرهنگ‌وهنر کشور جزو پنج شهر خلاق در حوزه سینما شناخته شد.

فراخوان طرح انتخاب شهر‌های خلاق در حوزه فرهنگ و هنر بر مبنای ظرفیت‌های موجود از اواخر سال ۱۳۹۸ صادر شده بود، و نام کاشان در ۹ حوزه شامل موسیقی، ادبیات، هنر‌های تجسمی و هنر‌های نمایشی، سینما، مد و لباس، صنایع دستی، رسانه، مطبوعات چاپ و بسته بندی، مطرح شد و در نهایت این شهر امسال به عنوان شهر خلاق سینما معرفی شد.

موفقیت‌های بزرگ ثمره سابقه درخشان فرهنگی کاشان

میثم نمکی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: کاشان به علت استقلال و سابقه درخشان فرهنگی که در حوزه‌های مختلف داشته است، به تکمیل فرم‌هایی به عنوان مستندات نامزدی شهر‌های خلاق اقدام کرده بود و در مرحله پایانی توانست در جمع ۷۰ شهر خلاق در حوزه فرهنگ و هنر در بخش سینما انتخاب شود.

او افزود: اگرچه توقع بود در سایر رشته‌ها به خصوص صنایع دستی، ادبیات و هنرهای‌نمایشی، کاشان به مرحله نهایی راه پیدا کند، اما طبیعتا کار رقابتی است و تعداد شهر‌های کشور انتخاب را سخت کرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان اظهار کرد: انتخاب شهری به عنوان شهر برگزیده قاعدتا باید شاخص‌هایی داشته باشد که بر مبنای ظرفیت‌های فنی و زیرساختی و ظرفیت‌های کیفی و مبتنی بر نرم‌افزار و محتوا است.

نمکی ادامه داد: در حوزه زیرساختی، کاشان موسسات سینمایی و آموزشگاه‌های آزاد سینمایی و انجمن سینمایی فعالی دارد که در سال گذشته به عنوان دفتر ویژه کشوری انتخاب شد. انجمن محل تربیت و آموزش هنرجویانی است که به حوزه سینما و تولید فیلم کوتاه، مستند و داستان علاقه‌مند هستند. حضور هنرجویان انجمن در جشنواره‌های ملی و منطقه‌ای سینمای جوان به عنوان حوزه‌های زیرساختی خیلی اثرگذار بوده است.

او در مورد تولید آثار پویانمایی گفت: تولید این آثار سرمایه قابل توجهی می‌خواهد که به صورت خودجوش به همت جوانان کاشانی و بخش خصوصی تامین شده است، البته در پارک علم و فناوری زمینه‌ای ایجاد شده که موسسات انیمیشن‌سازی ما از حمایت‌های معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری بهره‌مند شوند و با استقرار در این پارک علم‌وفناوری تولیدات خلاقانه‌تری در فضای مجازی داشته باشند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان بیان کرد: حتی بخش خصوصی مجوز استودیوی تولید فیلم را در کاشان از وزارت ارشاد و مراجع ذی‌ربط اخذ کرده که این هم ظرفیتی برای تولید فیلم و نماهنگ‌های کوتاه در فضای مجازی است.

نمکی با معرفی آثار برتر تولیدی کاشان، گفت: فیلم سینمایی پویانمایی بنیامین که در سینما‌های کشور اکران شد یکی از آثار فاخر ما بود، همچنین تولیدات سینمای جوان کاشان در جشنواره فیلم کوتاه سال گذشته حائز بیش از ۱۰ جایزه شد که رکورد خوبی را بچه‌ها ثبت کردند. سال ۱۳۹۹ بچه‌های کاشانی و هنرمندان توانستند حدود ۵۰ جایزه در حوزه‌های مختلف فیلمسازی و فیلم کوتاه کسب کنند.

کاشان، شهر خلاق سینمایی سکوی پرتاب استعداد‌های جوان


انجمن سینمای جوانان کاشان دفتر ویژه آموزش و تولیدات سینمایی

محمد سرجه پیما رئیس انجمن سینمای جوانان کاشان، در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به دلایل برتری کاشان، گفت: بچه‌های کاشانی توانستند در جشنواره‌ها جوایز خوبی کسب کنند، مانند فیلم عزیز که در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین تهیه‌کنندگی، بهترین صدابرداری و بهترین بازیگری را کسب کند.

او اضافه کرد: همچنین یکی از فیلم‌های معین روح الامینی توانست در جشنواره‌های بین‌المللی بیش از ۷۰ کشور در بخش مسابقه وارد شود و جوایز زیادی کسب کند.

رئیس انجمن سینمای جوانان کاشان گفت: ما در تلاشیم انجمن سینمای جوان کاشان صاحب ساختمان مستقل شود و اگر این ساختمان ساخته شود، با سالن نمایش، امکانات آموزشی و گالری مکانی خوبی برای سینماگران کاشانی خواهد بود و امیدواریم قبل از ورود به سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.

سرجه پیما ادامه داد: تغییر روش در سینمای کاشان در بازه زمانی ۱۰ ساله شروع شده بود و برگزاری موفقیت آمیز جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه در سال ۱۳۹۶ در کاشان، ثمره این تغییر روش سینماگران کاشانی بود.

او درمورد فعالیت‌های انجمن سینمای جوانان کاشان، بیان کرد: وظیفه انجمن آموزش و تولید است همان‌طور که در گذشته در کیفیت آموزش و تولید دقت داشتیم و تلاش کردیم، اکنون این مسیر را با کیفیت بسیار بالا ادامه خواهیم داد و امیدواریم در آینده بازهم رتبه‌های خوبی کسب کنیم و بتوانیم به شاخص‌های استانداردی نزدیک بشویم.

رئیس انجمن سینمای جوانان کاشان اظهار کرد: برای تولیدات بیشتر یکی از مسائل مهم جذب حامی مالی است که ما قصد داریم کمک‌هایی از دستگاهها، کارخانه‌ها و ادارات دریافت کنیم. همچنین امیدواریم مباحث تولیدی را فارغ از جنبه مادی ادامه دهیم.

سرجه پیما گفت: در بحث ساختمان‌سازی خوشبختانه توانستیم از خیران کمک بگیریم.

کاشان، شهر خلاق سینمایی سکوی پرتاب استعداد‌های جوان

حمایت از جوانان کاشانی که به دنبال علاقه‌هایشان به سمت سینما می‌آیند

مهدی رضوی زاده مدرس انجمن سینمای جوانان کاشان، با اشاره به رتبه ویژه دفتر سینمای جوان کاشان، گفت: شمار زیادی از هنرجویانی که علاقه‌مند به حوزه سینما هستند، معمولاً جذب این دفتر می‌شوند. در حوزه سینمای جوان بیشتر آموزش فیلم کوتاه است که به اعتقاد بعضی‌ها می‌تواند شروعی باشد برای حضور در فعالیت‌های سینمای حرفه‌ای که مصادیقش را زیاد در سینمای کاشان داشته‌ایم که بخشی از شرکت‌های دانش بنیان را هم شامل می‌شود.

او افزود: معمولاً سینمای جوان و فیلم کوتاه فرصتی می‌دهد که علاقه‌مندان و جوانان از سنین ۱۶ الی ۱۷ سالگی جذب شوند و بخش زیادی از توانایی هایشان را در انجمن محک بزنند و در کنار این اتفاق آموزشگاه‌های آزاد سینمایی می‌تواند بخش عظیمی از این موضوع را پوشش دهد.

مدرس انجمن سینمای جوانان کاشان، بیان کرد: علاقه‌مندی جوانانی که فرصت پیدا می‌کند در حوزه سینما وارد بشوند، تجربه بزرگی برای آن‌ها است از جمله دوره‌های فیلمسازی، چون فیلمسازی هنری تلفیقی از همه هنر‌ها است و رنگ هنر‌های دیگر را در سینما می‌توان دید.

او تصریح کرد: اگر شما یک فیلمساز نیستید، سعی کنید نگرش و نگاه شما به پیرامون و اطرافتان تغییر بکند. یعنی اگر قبل از این یک فیلمی را به صورت عادی و سرگرمی نگاه می‌کردید، از این به بعد نگاه شما به همان فیلم هم متفاوت بشود. همچنین این نوع نگاه در زندگی شخصی‌تان اثر می‌گذارد و به موضوعات اطرافتان حساس‌تر می‌شوید.

تمامی موفقیت‌های فرهنگی کاشان زمینه‌ای شد که چند موسسه کاشانی بتوانند در حوزه صنعت تولید پویانمایی در پارک علم و فناوری مستقر شوند و با حمایت‌هایی که ایجاد خواهد شد به تولیدات بیشتر در این حوزه بپردازند.

گزارش از فائزه عباسپور
انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.