عضو هیئت علمی دانشگاه شریف در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

کمک به خدمات امداد و نجات با تولید محصولی دانش بنیان

رضایی زاده گفت: محققان دانشگاه شریف موفق شدند تا با ساخت محصولی دانش بنیان برای اولین بار در کشور به خدمات امداد و نجات و آتش نشانی کمک کنند.

امین رضایی زاده عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سامانه نفر اظهار کرد: جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت سامانه‌ای با عنوان سامانه «نفر» شدند که بدون استفاده از هیچ سیگنال رادیویی و با اتکا به داده‌های اینرسی حرکت فرد، موقعیت او را تخمین می‌زند.

او افزود: این سامانه برای اولین بار در کشور تولید شده و در امداد و نجات و آتش نشانی کاربرد دارد و نمونه‌های آن هم در کشور‌های خارجی به صورت بسیار محدود دیده شده که امکانات آن کمتر از محصول تولیدی ماست.

رضایی زاده تصریح کرد: مقالات و فعالیت‌های علمی زیادی از سوی دانشمندان دیگر روی سامانه «نفر» انجام شده و دانشگاه شریف برای اولین بار این کار را انجام نداده است.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: این سامانه جهت تعیین موقعیت و ناوبری فرد استفاده می‌شود و با استفاده از داده‌های سنسور‌های اینرسی مثل ژیروسکوپ و شتابسنج، در کنار الگوریتم پیشرفته "فیلتر کلمن"، موقعیت جغرافیایی فرد محاسبه و به اپلیکیشن موبایل از طریق بلوتوث ارسال می‌شود.

رضایی زاده گفت: سامانه نفر در مکان‌هایی که فاقد GPS است مانند فضای بسته، داخل ساختمان ها، زیر زمین، داخل معدن و ... کاربرد دارد.

همچنین این سامانه با استفاده از هوش مصنوعی الگوی راه رفتنِ کاربر را می‌آموزد و به این طریق هویت او را به یاد می‌سپارد. این کار سبب افزایش دقت موقعیت‌یابی می‌شود.

او با بیان اینکه دقت این سامانه در حدود ۲٪ است، تاکید کرد: این سامانه به جلوی کمربند بسته می‌شود و داده‌ها را به گوشی موبایل از طریق بلوتوث ارسال می‌کند و می‌تواند در کاربرد‌های امداد و نجات و آتش نشانی استفاده شود.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به بودجه هزینه شده برای سامانه «نفر» اظهار کرد: هزینه تمام شده برای سامانه «نفر» حدود ۸۰۰ دلار خواهد بود، اما بیش از این مقدار خرج کرده ایم و حدود یک سال و نیمی است که این محصول را نهایی سازی کرده ایم و یک نمونه آن ساخته شده است.

رضایی زاده بیان کرد: داده‌های داخل سنسور و کمربندی که به افراد متصل می‌شود خودش به محاسبه اعداد می‌پردازد و موقعیت افراد را شناسایی می‌کند و به صورت بلوتوثی آن را روی اپلیکیشن گوشی موبایل ارسال می‌کند تا بتوان به افراد در مکان‌های فاقد GPS کمک و امداد رسانی کرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار