در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تلاش روسای دانشگاه‌ها برای جذب فرزندان خود به عنوان هیئت علمی

رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی به بیان توضیحاتی درباره جذب فرزندان اعضای هیئت علمی و هیئات موسسان این دانشگاه‌ها پرداخت.

علی آهو منش رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه های غیر انتفاعی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حواشی مطرح شده برای تلاش موسسان دانشگاه های غیرانتفاعی برای جذب فرزندان خود به عنوان هیئت علمی گفت:  وقتی این مسائل درباره دانشگاه‌های غیرانتفاعی مطرح می‌شود باید با ارائه آمار و اطلاعات دقیق بیان شود که چند درصد موسسان دانشگاه‌های غیرانتفاعی به این کار اقدام کرده اند.

آهومنش ادامه داد: بیان چنین تفسیری از سوی مسئولان وزارت علوم مستلزم این است که آمار  ارائه شود و موسسان دانشگاه های غیر انتفاعی فرزندانشان را به عنوان هیئت علمی جذب کرده اند یا خیر. البته اگر فرزندان اعضای هیئت موسس دانشگاه شرایط لازم برای استخدام را نداشته باشند باید دانست که چگونه مرکز جذب اجازه شرکت در فراخوان های جذب هیات علمی را به آن ها می دهد.

به گفته این مقام مسئول، تمام استخدام‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بدون استثنا از فراخوان جذب هیئت علمی وزارت علوم از طریق سیستم نور رضوی باید عبور کنند تا افراد بتوانند وارد دانشگاه شوند.

آهومنش اظهار کرد: وقتی که یک فراخوان جذب هیئت علمی آغاز می شود معمولا از فارغ التحصیلان دانشگاه شریف، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه تهران گرفته تا فارغ التحصیلان دانشگاه‌های کم نام و نشان حق دارند که در این مرحله ثبت نام کنند.

رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی در ادامه با اشاره به اینکه وقتی فراخوان جذب داده شود افرادی که واجد شرایط اند می‌توانند ثبت نام کنند، توضیح داد: اما تمام کسانی که در این فرخوان شرکت می‌کنند باید واجد شرایط لازم برای ورود به دانشگاه بر اساس استاندارد‌های مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم باشند و اگر این استاندارد ها را نداشته باشند مرکز جذب آن ها را در مرحله نهایی پذیرش نمی کند.

آهومنش افزود: در یک هیئت ۱۳ نفره شرایط  و ضوابط استخدام مثل داشتن مقاله، دانشگاه محل تحصیل و ... بررسی می شود و اگر دختر و پسر یک عضو هیئت علمی شرایط جذب هیئت علمی شدن را داشته باشد گناه نکرده است؛ در جایی از قوانین عدول کرده ایم  که این فرد واجد شرایط جذب شدن به عنوان عضو هیئت علمی نباشد.

رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه های غیر انتفاعی گفت: اگر هم فرزند هیات علمی یا هیات موسس دانشگاه واجد شرایط نباشد مرکز جذب هیات علمی این فرد را قبول نمی کند.

او تاکید کرد: معنی سخنانی که برخی مسئولان وزارت علوم بدون ارائه آمار بیان می کنند را نمی دانیم. وقتی اطلاعاتی ارائه می شود باید قید شود که به عنوان مثال  یک درصد، دو درصد، پنج درصد، ۱۰ درصد و یا ۲۰درصد هیات علمی های دانشگاه های غیر انتفاعی به دنبال جذب فرزندان خود در دانشگاه هستند.

آهومنش گفت:  جای سوال دارد که آیا در  دانشگاه‌های دولتی به دلیل اینکه هیئت موسس ندارند این اتفاق نمی‌افتد؟ در دانشگاه ها هم به فرض، نماینده و مدیر کل تلاش می کنند که شخصی در یک دانشگاه استخدام شود و مسئولان دانشگاه هم تلاش می کنند و فرد را استخدام می‌کنند. چگونه این حادثه فقط در غیر انتفاعی ها اتفاق می افتد و در دانشگاه های دیگر اتفاق نمی افتد؟ این مسئله خودش جای بحث دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
بله کاملا درست است من در دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم به وضوح این مسئله را شاهد هستم که فرزندان اساتید و وزرا و معاونین آنها و حتی دوستان و سفارش شده ها هم هیات علمی می شوند و هم پست های اجرایی را اشغال می کنند.برای مثال در زمانی که یک خانمی چند سال پیش وزیر بهداشت شد بلافاصه زن برادر ایشان بدون داشتن هیج نوع سابقه مدیریتی بلافاصله به عنوان رئیس بزرگترین دانشکده پزشکی کشور شد. خدا می داند در آن مدت چه زیان هایی به این دانشکده رسید. یا اگر وضعیت فرزندان وزیر قبلی و معاونان ایشان در دانشگاه بررسی شود. مشخص می شود که چه امتیازهایی به آنها تعلق گرفته است. که البته کسی جرات این کار را ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
کلا دانشگاه آزاد شده دانشگاه کارمندای هیئت علمی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۳ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
آره من که بابام استاد نیست حق حیات ندارم. ولی کسی که باباش شرکت نفتی است یا استاد دانشگاه. باید سر کار باشه
چه عدالتی. !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۳ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
آره من که بابام استاد نیست حق حیات ندارم. ولی کسی که باباش شرکت نفتی است یا استاد دانشگاه. باید سر کار باشه
چه عدالتی. !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۳ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
آره من که بابام استاد نیست حق حیات ندارم. ولی کسی که باباش شرکت نفتی است یا استاد دانشگاه. باید سر کار باشه
چه عدالتی. !
آخرین اخبار