در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

وکیلی: نامزد‌ها باید برنامه خود برای رفع کاستی‌ها را عنوان کنند / شریعتمداری: نامزدها باید کفایت داشته باشند

حسین شریعتمداری تحلیلگر مسائل سیاسی و محمدعلی وکیلی فعال سیاسی مهمان گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع انتخابات بودند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، انتخابات ریاست جمهوری از برنامه محوری نامزد‌ها تا مشارکت حداکثری امشب ۱۲ اردیبهشت ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور مهدی فضائلی تحلیلگر مسائل سیاسی و حسین شریعتمداری فعال سیاسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمد علی وکیلی فعال سیاسی با اشاره به اینکه مردم در طول سالیان گذشته تجربه متفاوتی را در خصوص نامزد‌های انتخابات‌های مختلف داشتند گفت: ساختار سیاسی ما همچنان حزبی نیست، نامزد‌هایی که در جایگاه ریاست جمهوری می‌آیند با حمایت احزاب مختلف و عده‌هایی را می‌دهند و طیفی از برنامه‌ها را ارائه می‌دهند، اما بعد از موفقیت شاهد هستیم که فاصله بسیار معناداری بین آنچه که گفته شده وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مردم به تصویر رای نمی‌دهند بلکه به شناسنامه رای می‌دهند ادامه داد: بخشی مهمی از شناسنامه همان برنامه‌ای است که ارائه می‌دهند، لذا ما در کشور حزب نداریم و نامزد‌ها هر وعده‌ای را می‌دهند.

این فعال سیاسی با اشاره به نامزد‌ها باید بگویند که برای کاستی‌هایی که امروز در حوزه‌های مختلف وجود دارد چه برنامه‌ای دارند گفت: کارمندان و کارگران حرف‌های زیادی دارند و همه اقشار مجموعه‌ای از مطالبات را دارند که دامنه‌ای از گلایه‌ها را امروزه ایجاد کرده است، گوش مردم از شعار‌های فانتزی و حرف‌های غیر دست‌نیافتنی پر شده است.

حسین شریعتمداری با اشاره به اینکه اعلام نامزدی بعضی سیاسیون اهانت به ملت است گفت: بعضی از کسانی که اعلام نامزدی کرده‌اند باید بگویم که اعلام نامزدی برخی از آن‌ها اهانت به ملت است، مگر این مملکت، مملکت یک تیم رها شده است که هر کسی بیاید.

وی با اشاره به اینکه باید نامزد کفایت داشته باشد افزود: کفایت یک مقوله کیفی نیست بلکه کفایت باید در عمل هم نشان داده شود.

شریعتمداری با اشاره به اینکه کسانی که در اداره کشور در مقابله با برخی از مشکلات عادی مردم ناتوان بودند نباید در این عرصه بیایند اظهار کرد: این‌ها مورد سوال هستند لذا نباید به این عرصه ورود پیدا کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه ظریف متدین است، اما کلاه سرش می‌رود گفت: ظریف مجری سیاست‌هایی بود که خوب اجرا نکرد، عملکرد سیاست خارجی ما در این مدت چه بود، آیا واقعا وظایفی که بر عهده ایشان بوده را انجام داده است، ظریف می‌گوید که مجری بوده است، وزارت خارجه هیچ کاره نیست مجری است که خوب عمل نکرده است.

شریعتمداری با اشاره به اینکه این که چه کسی مصاحبه ظریف را افشا کرده باید مورد بررسی قرار بگیرد اظهار کرد: اولویت اول خود فایل صوتی و صحبت‌های ظریف است، صحبت‌های ظریف کارشناسانه نیست، آنچه که اتفاق افتاده و بسیار مهم است، این است که جناب آقای ظریف در حقیقت دقیقا خواسته‌ای را که آمریکا دنبالش بود را مطرح کرد.

وی ادامه داد: همین دیروز بود که وزیر دفاع آمریکا در مقابل این پرسش قرار می‌گیرد که چرا ما بایستی در منطقه دست به کار‌های نظامی بزنیم جواب این است که تا اعلام اقتدار نکنیم نمی‌توانیم نظراتمان را پیش ببریم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: داعش می‌گوید هر انسانی را که با ما مخالف است اگر بکشیم به ازای هر انسانی که می‌کشیم به همان اندازه به بهشت و رسول خدا نزدیک می‌شویم، حرکت اولیه داعش از عراق و سوریه آغاز شد و خودشان به صراحت می‌گفتند که کانون اصلی حرکت ما ایران است.

شریعتمداری افزود: ظریف در حقیقت حرکت شهید سلیمانی را زیر سوال برد، این در حالی است که جایگاه شهید سلیمانی بسیار برجسته است، الان مشکل آمریکا با ما چیست، مشکل اصلی آمریکا این است که حضور ما در منطقه و توانایی‌های نظامی ما و گفتمانی را که پر مخاطب است، همه این‌ها باعث شده تا آمریکایی‌ها نتوانند در منطقه آن گونه که می‌خواهند عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: ظریف در این فایل صوتی می‌گوید که مشکل اصلی همین بوده که افراد و طیف و جریاناتی مانند شهید قاسم سلیمانی مانع شدند، آقای ظریف اگر این‌ها نبودند، شما نمی‌توانستید صحبت کنید، اگر شما را تحویل می‌گیرند به خاطر این است که ان‌ها پشت سر شما هستند.

شریعتمداری گفت: ظریف در این فایل صوتی می‌گوید که یک تاریخ شفاهی مطرح شده است، وقتی واشنگتن پست با من مصاحبه کرد گفت که من با آقای ظریف اختلاف دارم من به آن‌ها گفتم که یک موی آقای ظریف را به تمام تیم‌های کارشناسی شما نمی‌دهیم، ولی در اینجا یک مبحث دیگری در میان است و آن این است که شما تاریخ شفاهی را اگر می‌گویید باید بدانید در تاریخ شفاهی این مملکت آمریکا کجاست، شما یک کلمه در خصوص آمریکا نمی‌گوید، این چه توصیف تاریخی است که شما حتی یک کلمه در خصوص آمریکا به زبان نمی‌آورید، تاریخ شفاهی زمانی مطرح می‌شود که طرفین بنشینند و چند فرد متخصص دیگری حضور داشته باشد و سوال و جواب شود، شما با کسی صحبت می‌کنید که در این زمینه چیزی نمی‌داند.

وی افزود: مقام معظم رهبری اشاره کردند که حرفی نزنید که دشمن شاد شود، خواسته دشمنان را بر زبان نیاورید، شهید سلیمانی سلیمانی می‌گوید برای دشمن کوچه باز نکنید، بوش به آقای خاتمی گفت که ویزای ویژه به او داده است، زیرا می‌خواست از ایران حرف متفاوت با آنچه که حاکمیت می‌زنند بگوید.

وی ادامه داد: ظریف شخصیت متدین است و افراد متدین افراد خوبی هستند که خیانت نمی‌کنند، ولی کلاه بر سر آن‌ها می‌گذارند، باید عملکرد سیاست خارجی را در این مدت ببینیم که چه بوده آیا وظایفشان را انجام دادند.

مهدی فضائلی تحلیلگر مسائل سیاسی در بخش دیگری از برنامه گفت: اگر یک نامزد دارای یک تشکیلات باشد، آن تشکیلات می‌تواند او را کمک کند برای این که با یک آمادگی بیشتری در این عرصه حضور پیدا کند.

وی افزود: افرادی که وارد صحنه رقابت انتخابات در کشور می‌شوند باید توجه داشته باشند که شرایط تحزب در کشور ما الان چگونه است؛ یعنی اگر فردی بدون عقبه مشخصی وارد این عرصه می‌شود بایستی توانمندی، بضاعت بالا و تجربه کافی داشته باشد برای این که بتواند فقدان تشکیلات را جبران کند.

فضائلی ادامه داد: اگر یک نامزد وارد میدان شده و به دلیل عدم برخورداری از یک پشتوانه حزبی نمی‌تواند برنامه ارائه کند، از همین الان تکلیف خود را مشخص کند و به عنوان یک نقطه ضعف بسیار جدی بپذیرد.

وی گفت: این گونه نیست که الان احزابی که در کشور هستند تمام آن‌ها یک برنامه منسجم برای اداره امور مختلف کشور در اختیار داشته باشند یعنی توانمندی احزاب کشور هم امروز یک توانمندی بالایی نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: مردم باید توجه داشته باشند که نامزد‌های انتخاباتی باید یک برنامه برای اداره کشور ارائه کنند یعنی باید به سه عنصر کارنامه فرد، داشتن برنامه و داشتن کابینه در نامزد‌ها توجه کنیم.

وکیلی در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان تجربه اداره دولت و مجلس را دارند افزود: این تجربه کارنامه خوبی برای افکار عمومی است تا ادعا‌ها و برنامه‌های نامزد‌های کنونی را با تکیه بر برنامه، راستی‌آزمایی کنند.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه به ظریف شبیخون زدند اظهار کرد: ظریف به مسائل داخلی اشراف ندارد، وزیر امور خارجه به دام افتاد و تیر خلاص زدند.

وی با اشاره به اینکه بلایی که بر سر آقای ظریف آمد یک تراژدی برای منابع انسانی جمهوری اسلامی ایران بود گفت: یک شبیخون به ظریف زدند، ظریف در روابط بین‌الملل دارای مهارت دیپلماتیک است و جزء افتخارات جمهوری اسلامی به حساب می‌آید.

وکیلی تصریح کرد: ظریف به مجلس دهم رفت و آمد داشت و بنده در آن دوران در مجلس بودم لذا شاهد بودم که ایشان آنقدر که به مسائل بین‌الملل تسلط و شناخت دارند در مسائل داخلی تسلط و آشنای ندارد و لذا گاهاً این عدم آشنایی به مسائل داخلی برای وی حاشیه‌ساز می‌شد، این موضوع پاشنه آشیل ظریف در این مصاحبه بود به طوری که ظریف در دام گرفتار شد یک دامی برای ظریف در قالب این مصاحبه چیده شد ناجوانمردانه به ایشان تیر خلاص زدند و به نوعی پروژه قهرمان سوزی را شکل دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس۹
۲۳:۵۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
گشتم نبود نگرد نیست