سخنان بن سلمان درباره چشم انداز ۲۰۴۰ عربستان سعودی

ولیعهد سعودی در مصاحبه‌ای تلویزیونی به بیان چشم انداز آتی این کشور برای رهایی از اتکا به درآمد‌های نفتی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آرتی عربی، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «روتانا» درباره برخی مسائل از جمله چشم انداز‌های عربستان سعودی سخن گفت.

او گفت: ما پس از چشم انداز ۲۰۳۰ اجرای چشم انداز ۲۰۴۰ را در عربستان آغاز خواهیم کرد و این چشم انداز مرحله رقابت جهانی خواهد بود.

بن سلمان افزود: چشم انداز ۲۰۳۰ ریاض را در موضعی پیشرفته قرار می‌دهد، اما چشم انداز آتی رقابت در عرصه جهانی است.

او اعلام کرد: عربستان به دنبال فروش سهام‌های جدیدی از شرکت بزرگ نفتی «آرامکو» برای حضور سرمایه گذاران خارجی طی یک یا دو سال است.

ولیعهد سعودی گفت: اقتصاد عربستان متکی به درآمد‌های نفتی است و این عرصه با چالش‌هایی روبه رو شده است و باید به سمت سایر عرصه‌ها برای درآمدزایی حرکت کنیم.

او  افزود: فرصت بسیار گسترده و بزرگی در عربستان در سایر عرصه‌های غیر نفتی وجود دارد و می‌خواهیم از تمامی آنچه در عربستان است، استفاده کنیم.

ولیعهد عربستان سعودی در این مصاحبه اعلام کرد که هم اکنون برای فروش تنها یک درصد از سهام آرامکو به یکی از سرمایه گذاران خارجی درحال رایزنی هستند و این شرکت می‌تواند یکی از بزرگترین شرکت‌های صنعتی جهانی شود.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که عربستان خود اذعان کرد که پس از حمله سال گذشته ارتش یمن به پالایشگاه‌های شرکت آرامکو، ارزش سهام این شرکت در بازار جهانی کاهش یافته است و سرمایه گذاران دیگر حاضر به خرید سهام این شرکت بر اساس ارزش گذاری ریاض و قیمت پیشنهای آن نیستند.

شرکت نفت آرامکوی عربستان سعودی نیز پیشتر اعلام کرد که سود این شرکت در سال ۲۰۲۰ به ۴۹ میلیارد دلار و هزینه سرمایه‌گذاری در آرامکو از ۳۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به ۲۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرده است.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در سال میلادی جاری نیز چندین حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در پاسخ به تجاوزگری ائتلاف سعودی-اماراتی و محاصره مردم یمن انجام داده‌اند.

بیش از ۹۰ درصد با سیاست‌های دولت بایدن موافقیم

ولیعهد سعودی در ادامه این مصاحبه به روابط این کشور با دولت جدید آمریکا پرداخت و گفت: «ما بیش از ۹۰ درصد با سیاست‌های دولت بایدن موافق هستیم. موضوعات مورد اختلاف ما کمتر از ۱۰ درصد است و ما در حال تلاش برای یافتن راه حل مناسب برای رفع آن هستیم. بدون تردید آمریکا یک شریک استراتژیک مهم است.»

بن سلمان در این مصاحبه همچنین اعلام کرد که عربستان در حال ایجاد روابط استراتژیک با روسیه، هند و چین است.

او همچنین گفت: «عربستان هیچگونه فشار و دخالت در امور داخلی خود را نمی‌پذیرد.»

این در حالی است که عربستان از ۷ سال قبل با هدف حمایت از دولت مستعفی یمن و دستیابی به منابع نفتی این کشور، یمن را هدف حملات خود قرار داده است که در این حملات هزاران یمنی جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار