در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

شتاب جهانی توسعه علمی ایران طی دو دهه گذشته

نقی زاده گفت: طی دو دهه اخیر توسعه علمی کشور ما بیش از شتاب جهانی بوده و در بخش‌هایی از نوآوری و فناوری شاهد رشد زیادی بوده ایم.

رضا نقی زاده مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ایران صاحب تاریخی عظیم و با عظمت و حکمتی غنی است که در دوران مختلف تاریخی و در قرون مختلف قبل و بعد از اسلام به توفیقات زیادی در ایجاد تمدن‌های جهانی دست یافته است و می‌تواند در آینده هم به آن دست یابد.

او افزود: ایران قوی در دوران تاریخی مختلف و در زمان‌هایی که عظمت بیشتر و تمدن سازی داشته یک وجه مشترک با عنوان توسعه علمی و فناوری در ایران به وجود آورده است.

نقی زاده تصریح کرد: ما در همه دوران‌های قبل و بعد از اسلام که ملت ایران قوی‌تر بوده توفیقات علمی و فناوری داشته ایم بنابراین یکی از مسائل جدی که برای داشتن ایرانی قوی و عزیز باید مد نظر قرار دهیم توسعه علمی، فناوری، نوآوری و تحقق اقتصاد دانش بنیان در کشور است.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: در سال‌های اخیر توفیقات خیلی خوبی در زمینه‌های علمی داشته ایم و رتبه یک دانشمندان ایرانی در منطقه را به دست آورده ایم و تولید مقالات علمی را در بهترین ژورنال‌های بین المللی و پایگاه‌های بین المللی به چاپ رسانده ایم.

نقی زاده با بیان اینکه رتبه ۱۵ را در تولید مقالات علمی در دنیا کسب کرده ایم، تاکید کرد: دانشمندان ما رتبه ۱۲ در تولید مقالات با استناد بالا را به دست آورده اند و در دنیا مقید همین حرکت به سمت ایران قوی و عزیز هستیم.

او گفت: در چند قرن اخیر شاهد عقب ماندگی توسعه علمی و فناوری کشور بوده ایم که برای جبران آن احتیاج به تلاش مضاعف و با سرعت بسیار بالا داریم به این معنا که باید شتاب ما از شتاب جهانی بسیار بیشتر باشد.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد: در دو دهه اخیر توسعه علمی کشور ما بیش از شتاب جهانی بوده و در بخش‌هایی از نوآوری و فناوری هم شاهد رشد زیادی بوده ایم، اما باید این سرعت را حفظ کنیم و به مرور آن را افزایش دهیم تا بتوانیم این فاصله‌ها را بیشتر جبران کنیم.

نقی زاده اضافه کرد: برای اینکه هر چه سریع تر ایران قوی و عزیزتری داشته باشیم نیازمند میانبر‌هایی در برخی مراحل هستیم باید در حوزه علم، فناوری و نوآوری مانند علوم نوین، علم نانو، علوم زیستی با عنوان پنجره‌های فرصت تمرکز کنیم تا بتوانیم فاصله‌های جهانی را کاهش دهیم.

او در پایان یادآوری کرد: تلاش مضاعف و با سرعت بالا در توسعه علمی و فناوری کشور و توسعه نوآوری و اقتصاد دانش بنیان و استفاده از پنجره‌های فرصت ما را در مسیر ایران عزیز و قوی یاری می‌رساند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار