وزیر علوم:

اشتراک گذاری علم، ویژگی‌ بارز جندی شاپور باستان است

غلامی گفت: اشتراک گذاری علم یک مفهوم مدرن است، این مفهوم یکی از ویژگی‌های بارز شهر جندی شاپور باستان است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سومین کنگره بین المللی جندی شاپور امروز در وزارت علوم برگزار شد.

در این مراسم منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری اظهار کرد: آنچه که امروز برای آن گرد هم آمدیم، جایگاه میراث علمی دانشگاه جندی شاپور و اهمیت آن در تحکیم تاریخ علمی ایران است.

او ادامه داد: شکل گیری مفهوم دانشگاه با رویکرد نوین دانشگاهی نشان از وجود نگاهی عمیق گسترده و دانش محور در زمان تشکیل دانشگاه باستانی جندی شاپور بوده است.

به گفته‌ این مقام مسئول، تعهد به مقوله علم و هنجار سازی علمی به عنوان مفهومی متعالی از دیگر وجوه اثر بخش دانشگاه جندی شاپور باستان است.

غلامی ادامه داد: آنچه در این دانشگاه نقش مهمی دارد و مورد توجه بوده تنوع فرهنگی، کرامت انسانی، پرهیز از خشونت و گرایشات انحصارگرایانه است که جزو مهمترین مولفه‌های بنیادین است که در اساس نامه این دانشگاه پاس داشته می‌شده و می‌شود.

او تصریح کرد: این وضعیت در مقایسه با وضعیت کنونی، شکاف دانشی و انحصار گرایی برخی قدرت‌های دانشی عظمت دانش بنیان گذاران جندی شاپور را نمایان می‌کند.

وزیر علوم تاکید کرد: اشتراک گذاری علم یک مفهوم مدرن است و سازمان یونسکو همواره در راهبرد‌های میان مدت و بلند مدت خود به آن تاکید داشته است؛ این مفهوم یکی از ویژگی‌های بارز شهر جندی شاپور باستان است.

او گفت: در این دانشگاه مفهوم توسعه پایدار دانش و ترویج آن محور فعالیت‌های علمی و آموزشی بوده است.

غلامی افزود: امر ترویج و توسعه علم در این دانشگاه شروع شد و تولیدات علمی این دانشگاه نقش کم نظیری در توسعه تمدن جهانی داشته است.

او درباره سایر ویژگی‌های مورد نظر این دانشگاه گفت: برتر قرار دادن علم و خرد در برابر ستیز، ساختن آزمایشگاه‌ها و راه اندازی نهضت ترجمه در دانشگاه جندی شاپور که آثار مشرق زمین را به مغرب زمین انتقال می‌داد، بسیار در خور اهمیت و تقدیر است. تاسیسات این دانشگاه از جمله بزرگترین کتابخانه عهد باستان با حدود ۴۰۰ عنوان کتاب از شگفتی‌های شکوهمند این دانشگاه است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: تاسیس این دانشگاه در ۱۷۵۰ سال پیش، بیانگر اهتمام ایرانیان به تولید خرد در تاریخ جهان است که صرف نظر از هر گونه تعصب باید این رویداد را ارج نهاد و بشریت را نسبت به تلاش آن‌ها آگاه ساخت.

غلامی ادامه داد: ثبت رویداد سالگرد ۱۷۵۰ سال تاسیس دانشگاه جندی شاپور در فهرست رویداد‌های یونسکو و صفحه گذاشتن بر کهن‌ترین دانشگاه ایران زمین بسیار قابل ستایش است.

او گفت: آنچه این رسالت را بر دوش ما سنگین‌تر می‌کند تلاش در جهت احیای دانشگاه جندی شاپور است که در پیام خانم آدری ازوله مدیر کل یونسکو بروز یافته است.

غلامی بیان کرد: امیدواریم با توجه به قدمت باستانی دانشگاه جندی شاپور و از این رهگذر راهکار‌های عملیاتی و داد و ستد‌های آموزشی و علمی، این دانشگاه همچون عهد باستان دوباره بر صدر مباحث دانشگاهی بنشیند.

برخی از عرصه دانشگاه جندی شاپور به محل کشاورزی تبدیل شده است

محمد رضا عصاری، دبیر سومین کنگره بین المللی جندی شاپور اظهار کرد:  دانشگاه جندی شاپور کهن ترین ترین دانشگاه ایران است. پاسداشت این رویداد نه در پیوند با ایران زمین است بلکه جشنی برای تمام حوزه های تمدنی جهان است.

او ادامه داد: این دانشگاه اولین شهر دانشگاهی در جهان است که در ایران بنیاد نهاده شده است. اگر بعد از ۱۸ قرن بار دیگر گرد هم آمده ایم برای ارج نهادن به سنت دیر پای پیشینیان ما در تاسیس این دانشگاه است.

عصاری افزود: علم مفهومی است که سازمان های جهانی مثل یونسکو آن را سرلوحه خود قرار دادند. علم و فضیلت برتر از بازو و شمشیر است، این جمله ای است که در سر در این دانشگاه در ۱۷۵۰ سال پیش درج شده است.

به گفته این مقام مسئول، توسعه پایدار و همه جانبه که امروز مورد توجه قرار گرفته از این دانشگاه شروع و در آن بنیان گذاشته شده است.

دبیر سومین کنگره بین المللی جندی شاپور گفت: با برگزاری سه نشست بین المللی کوشیده ایم تار و پود از هم گسسته و سنت دیر پای دانشگاهی را احیا کنیم.

او اصریح کرد: دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول باید شایستگی و شکوه دانشگاه جندی شاپور را صیانت کند و این امر با عزم و اراده وزارت علوم و شواری عالی انقلاب فرهنگی در قالب های قانونی و فیزیکی اتفاق می افتاد.

عصاری بیان کرد: برخی از اضلاع دانشگاه جندی شاپور امروز توسط کشاورزان زیر کشت برده شده و باید توسط وزارت میراث فرهنگی آزاد سازی شود تا روند اکتشافات باستانی آن آغاز شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.