نشای اینترنتی برنج

قابلیت نشای برنج با استفاده از بستر اینترنت امسال فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بهمن امیری‌لاریجانی رئیس مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز گفت: سامانه جامع مدیریت بانک‌های نشاء برنج کشور برای نخستین‌بار در کشور طراحی و تولید شده است.

او با بیان اینکه تمامی بانک نشای کشور از این پس می‌توانند در بستر اینترنت تحت وب قرار بگیرند، افزود: اطلاعات کشاورزان و مرحله رشد نشا‌های برنج در این سامانه ثبت می‌شود.

امیری‌لاریجانی یکی از پیش‌نیاز‌های عمومی شدن این سامانه را وجود داده‌ها و اطلاعات دانست و افزود: وجود داده‌های کافی در خصوص کشاورزان و بانک‌های نشای کشور و ایجاد بانک اطلاعاتی پیش نیاز اجرای این طرح است که متاسفانه در نظام کشاورزی کشور وجود ندارد.

رئیس مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز با بیان اینکه علاوه بر این سامانه، ایستگاه هواشناسی هوشمند نیز در این مرکز را راه‌اندازی شده است، گفت: این سامانه در یک دوره کشت برنج مورد استفاده قرار گرفته است.

او افزود: نمونه خارجی این دستگاه ۳۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و محققان این مرکز با بومی سازی این فن آوری هزینه این دستگاه را به کمتر از ۳۰ میلیون تومان کاهش دادند.

رئیس مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز گفت: ایستگاه هواشناسی هوشمند برای مصارف کشاورزی، داده‌های اقلیمی و هواشناسی مانند میزان بارش ها، رطوبت هوا و خاک، دمای هوا و شوری خاک را برای مدیریت مناسب مزرعه و آگاهی از زمان آبیاری به تلفن همراه کشاورزان اطلاع می‌دهد.

امیری‌لاریجانی با بیان اینکه سیستم آبیاری هوشمند ویژه شالیزار نیز در مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز راه‌اندازی شده است، گفت: با استفاده از این سامانه که در بستر اینترنت فعال شده است نیازی به حضور فیزیکی کشاورز برای مدیریت آب وجود ندارد.

او افزود: مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز با دانشگاه صنعتی شریف و نوشیروانی بابل تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده است تا با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای تمامی زمین‌های زراعی و باغی رصد و مسائل کشت به کشاورزان اطلاع داده شود.

بانک نشای برنج مکانی سرپوشیده است که با استفاده از فضای گلخانه‌ای قابلیت تولید صنعتی نشاء برنج در داخل سینی‌های مخصوص را دارد.
انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار