خشکه کاری، راهکاری برای توسعه برنج در مناطق کم آب کشور

خشکه کاری شالی با روش بذرپاشی به جای کشت سنتی غرقابی به کشاورزان پیشنهاد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گیلانی یکی از فعالان حوزه تحقیقات بخش برنج استان خوزستان در نشست تخصصی مرکز توسعه و تکنولوژی هراز محمودآباد گفت: کشت مستقیم برنج به روش خشکه کاری به دلیل نیاز کم به آبیاری راهکاری موثر در مقابله با خشکسالی است.

وی افزود: در استان خوزستان که از گرمای مناسب وشرایط خاکی حاصلخیز برخوردار است، می‌ تواند با توجه به علاقمندی بالای کشاورزان خوزستانی، کشت برنج به روش خشکه کاری را به راحتی توسعه داد.

مومنی یکی از محققان مازندرانی حوزه تولید برنج هم در این نشست با بیان اینکه امسال برای نخستین بار خشکه کاری برنج در زمین‌ های منطقه دشت ناز ساری کشت شده است، گفت: پیش بینی ما در این روش کشت براین بود که هزینه‌ های تولید ونیز مصرف آب حداقل تا ۷۰ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: با توجه به اصلاح ارقام برنج ایرانی برای خشکه کاری، میزان عملکرد و نیز دوره زمانی کشت برنج به روش خشکه کاری با روش سنتی وغرق آبی حداقل ۱۵ روز اختلاف در دوره رشد تا برداشت داشته باشد.

شیوه کشت کنونی شالی در مناطق مختلف کشور و از جمله مازندران، گیلان و بخشی از گلستان به روش سنتی - غرقابی زمین بوده که مصرف آب با استفاده از این شیوه خارج از توان منابع آبی و سفره‌ های زیرزمینی است.

کارشناسان حوزه آب و کشاورزی معتقدند: کشت برنج به روش سنتی در واحد سطح بین ۱۲ تا ۱۵ هزار مترمکعب و در برخی از مناطق استان تا ۱۸ هزار متر مکعب آب نیاز دارد.

در روش سنتی ابتدا بذر شالی در خزانه کشت و بعد از حدود یک ماه در زمین غرقابی نشاء می‌شود، اما در شیوه خشکه کاری بذر شالی در زمین اصلی که شخم زده شده همچون بذر دیگر محصولات پاشیده و کشت می‌ شود.

انتهای پیام/ م

تغییر کشت برنج از غرقابی به خشکه زاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار