مخالفت اتیوپی با درخواست آمریکا برای آتش‌بس یک‌طرفه

نخست وزیر اتیوپی با درخواست آمریکا برای برقراری یک‌طرفه آتش‌بس در منطقه مورد مناقشه «تیگرای» با اریتره مخالفت کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آرتی عربی، اتیوپی درخواست ایالات متحده برای آتش بس یک جانبه با اریتره در منطقه مورد مناقشه «تیگرای» را نپذیرفت.

«کریس کونز»، سناتور دموکرات آمریکایی که به سفارش «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا از آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی دیدار کرد، گفت: «آبی احمد» نخست وزیر اتیوپی درخواست آمریکا برای اعلام آتش بس یک طرفه در تیگرای را رد کرد.

سناتور کونز در خصوص نتایج سفر خود به اتیوپی در پایان هفته گذشته به خبرنگاران گفت: آبی احمد متعهد شده است که سربازانی را که متهم به نقض حقوق بشر در تیگرای هستند، مجازات کند.

او افزود: با این حال نخست وزیر پیش از این قول‌هایی داده بود، اما قادر به اجرای کامل آن‌ها نبوده است.

این سناتور اعلام کرد: از نخست وزیر اتیوپی خواستار اعلام آتش بس در تیگرای بوده، اما او امتناع و اعلام کرده است که جنگ به طور کلی متوقف شود و اوضاع محدود به یک عملیات امنیتی برای تعقیب سران «جبهه مردمی برای آزادی» باشد. پاسخ او این بود که آتش بس ضروری نیست.

او با بیان اینکه این مسئله محل اختلافات میان او و نخست وزیر اتیوپی است، افزود: آبی احمد هرگونه آوارگی اجباری ساکنان از غرب تیگرای و هرگونه پاکسازی قومی در منطقه را انکار می‌کند.

سناتور ایالات متحده ادامه داد: نخست وزیر اتیوپی به شدت با تمام تلاش‌های من برای توصیف این درگیری به عنوان نزاع قومی مخالفت کرد و اصرار داشت که این درگیری با جبهه آزادیبخش خلق تیگرای به عنوان یک نیروی سیاسی و یک حزب سیاسی است که به نیرو‌های فدرال حمله کرده است.

کریس کونز در ۲۰ و ۲۱ ماه میلادی مارس از پایتخت اتیوپی بازدید و در آنجا با نخست وزیر این کشور گفتگو کرد و برای اولین بار اعتراف کرد که قتل عام‌هایی در منطقه تیگرای رخ داده است و واشنگتن متعهد به مجازات مسئولان این امر است.

بعد از آنکه عفو بین الملل در ابتدای ماه میلادی مارس ارتش اریتره را به قتل عام در منطقه «تیگرای» اتیوپی متهم کرد، آمریکا از نظامیان اریتره و همچنین نیرو‌های منطقه‌ای «آمهارا» خواست تا فوراً با اعلام آتش بس یک جانبه، منطقه تیگرای در شمال اتیوپی را ترک کنند.

درگیری‌ها در تیگرای از نوامبر ۲۰۲۰ و بعد از آن آغاز شد که دولت اتیوپی، «جبهه آزادیبخش خلق» تیگرای را به حمله به یک پایگاه نظامی متهم کرد. از زمان آغاز درگیری، بیش از ۴۰ هزار شهروند اتیوپی به سودان گریخته اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار