هیجانات نوجوانان را در چهارشنبه سوری مدیریت کنید نه کنترل

روانشناس مرکز مشاوره آرامش پلیس استان بوشهر از والدین خواست با مدیریت هیجانات فرزندان نوجوان خود کمک کنند چهارشنبه سوری با شادی و بدون خطر سپری شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر عبدالصالح خزائی روانشناس مرکز مشاوره آرامش پلیس استان بوشهر گفت: چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های باستانی است و این جشن آمیزه‌ای از رسوم متفاوت در قومیت‌های مختلف کشور است؛ آیین‌هایی مانند کوزه‌شکنی، قاشق‌زنی، فال‌گوشی و گره‌گشایی، شاهنامه‌خوانی، شال‌اندازی، اسفند دود‌کردن و نمک‌گرداندن. 

او ادامه داد: شاد بودن اتفاق خوبی است و یکی از نیاز‌های فطری بشر است. نوجوانان و جوانان به لحاظ داشتن نیروی مضاعف مترصد فرصتی هستند که شادی و نشاط خود را اظهار و انرژی خود را تخلیه کنند، اما امروزه خیلی از این سنت‌ها به فراموشی سپرده شده است و به جای آن نوجوانان و جوانان به استفاده از مواد‌محترقه خطرناک، بمب‌های دست‌ساز و ترقه‌های غیر‌استاندارد و کار‌های خطرناک روی آورده‌اند.

این روانشناس با اشاره به اهمیت توجه به مدیریت هیجانات نوجوانان و جوانان، افزود: هیجانات و احساسات می‌توانند نقش بسیار مهمی در واکنش‌ها و رفتار‌های ما داشته باشند؛ اما هیچ‌گاه آموزش نمی‌بینیم که چطور آن‌ها را بشناسیم و مدیریت کنیم و سپس به نحو شایسته به فرزندان انتقال دهیم، زیرا رفتار والدین و اطرافیان نزدیک به به وسیله کودکان تقلید می‌شود.


بیشتر بخوانید


خزائی تاکید کرد: اداره و کنترل هیجانات به معنای نادیده گرفتن یا سرکوب آن‌ها نیست بلکه به معنای ابراز آن‌ها بدون آسیب رساندن به خود و دیگران است.

او عنوان کرد: مهارت مدیریت هیجانات، فرد را قادر می‌سازد تا هیجان‌ها را در خود و دیگران تشخیص دهد، تاثیر آن‌ها را بداند و بتواند واکنش مناسبی به هیجان‌های مختلف نشان دهد. همچنین در موقعیت‌های تهدید‌کننده و خطرناک رفتار مناسبی از خود بروز می‌دهد.امروزه کسانی را که توانایی استفاده از هیجانات به نفع خود و روابط‌شان داشته باشند، دارای هوش هیجانی می‌دانند.

این روانشناس بیان کرد: والدین نباید احساسات فرزند نوجوان‌ را کنترل کنند بلکه باید آن را مدیریت کنند زیرا هر وقت احساسات فرزندان کنترل شود، در آن‌ها محدودیت ایجاد می‌شود و وقتی احساسات محدود شود، به صورت رفتار ناسالم خود را نشان می‌دهد.

توصیه‌هایی برای والدین در چهارشنبه سوری

خزائی گفت: برای بالا‌بردن امنیت و مدیریت هیجانات (هوش هیجانی) فرزندان نوجوان در چهارشنبه سوری امسال خوب است این موارد مد نظر قرار گیرد:

والدین در شب چهارشنبه‌سوری ابتکار عمل به خرج داده و برای فرزندان برنامه‌ای متفاوت تدارک ببینند و سعی کنند فرزندشان را از محیط‌های مخاطره‌آمیز دور کنند و جایگزین‌های بهتر را برای راضی نگه‌داشتن آن‌ها مهیا سازند.

فرزندانتان را همراهی کنید. سعی کنید به او نزدیک شوید و مراقب باشید هیجانات آن‌ها از مسیر صحیح خارج نشود.

شیوه‌های سالم ابراز شادی را به آن‌ها یاد دهید. مواظب باشید سرگردان هیجان‌های مختلف نشوند و به آن‌ها متذکر شوید رفتار‌هایی که برای دیگران مزاحمت و یا خطر ایجاد می‌کنند، شادی محسوب نمی‌شوند.

با توجه به اقدامات خطرناک بعضی از افراد و احتمال مصدومیت و مجروحیت، به صورت مستقیم روی رفتار فرزندان نوجوان نظارت داشته باشید.

در عین مهربانی و اقتدار، آسیب‌های احتمالی (مواد محترقه) را به فرزندانتان گوشزد کنید.

به یاد داشته باشیم که بزه و جنایت از احساس ضعف، احساس ناکامی، خود‌ارزشمندی پایین و احساس تحت‌کنترل بودن به وجود می‌آید.

پرخاشگری، آتش‌زدن و انجام اعمال خطرناک جانشین احساس محترم بودن می‌شود. در خانواده کسانی که مورد احترام قرار می‌گیرند و دارای عزت‌نفس هستند نیازی به پرخاشگری و انجام اقدامات منفی برای قدرتمند‌شدن و احساس بزرگی ندارند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.