داغ‌ترین اخبار سلامت در آبان ماه ۹۹؛

از افزایش ۲.۵ برابری حقوق پرستاران تا مجوز انسانی اولین واکسن ایرانی کرونا

در این بسته خبری داغ ترین اخبار سلامت در آبان ماه سال گذشته را بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آبان ماه نهمین ماه شیوع کرونا در ایران بود و کرونا همچنان در صدر اخبار داغ رسانه ها قرار داشت، بعد از ۹ ماه از آغاز پاندمی کرونا در ایران آغاز تزریق رایگان واکسن آنفلوانزا،  کمبود انسولین در داروخانه ها و شایعه ابتلای وزیر بهداشت به کرونا  از جمله اخبار داغ حوزه سلامت در ماه پاییز امسال بود.

حقوق پرستاران ۲.۵ برابر شد +جزییات افزایش حقوق

سید کامل تقوی‌نژاد معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکیبیان کرد: یکی از مسائل مهم شاخص نسبت پرستار به تخت بوده و این نسبت با استخدام‌ها افزایش پیدا کرده است وامیدواریم از حدود ۰.۸ تا پایان سال به ۱.۱ برسد.

وی ادامه داد: از سال گذشته ۵۲ هزار مجوز استخدامی دریافت کردیم و سال گذشته یک آزمون برگزار شد و ۱۰ هزار نفر بدون تشریفات اداری به کار گرفته شدند، ۷ هزار نفر نیز با آزمون در دی ماه پذیرش می‌شوند و برای ۳۰ هزار نفر تامین اعتبار شده است و مراحل نهایی صدور مجوز به صورت مشخص برای گروه‌های کاری مختلف در سازمان اداری و استخدامی صورت می‌پذیرد و حدود ۴۵ درصد استخدامی‌ها مربوط به حوزه پرستاری است.

تقوی نژاد درباره میزان حقوق پرستاران گفت: حقوق پرستاران از اسفند سال گذشته تاکنون ۵۰ درصد اضافه و مجوز افزایش حقوق ۵۰ درصدی پرستاران صادر شد و در مجموع از اسفند ۹۷ تاکنون شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی حقوق پرستاران هستیم و حقوق پرستاران دو برابر شده است و ۵۰ درصد هم از فردا به حقوق پرستاران اضافه می‌شود و در مجموع حقوق پرستاران ۲.۵ برابر خواهد شد ودر مقایسه با سال ۹۲ حقوق پرستاران ۶.۵ برابر شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر بهداشت افزود: حقوق یک پرستار کارشناس تازه استخدام شده اکنون چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و حقوق یک پرستار کارشناس ارشد تازه استخدام شده چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و از فردا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و حقوق کارشناس به ۷ میلیون ۱۰۰ و حقوق کارشناس ارشد ۷ میلیون و ۳۰۰ خواهد رسید.

تقوی نژاد گفت: حقوق یک پرستار کارشناس با ۲۰ سال سابقه نیز از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و کارشناس ارشد از هفت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد، ضمن اینکه هر پرستار نیز ماهانه ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان نیز بابت اضافه کار و کارانه دریافت می‌کند.

درآمدها فقط به جیب شاغلان در اتاق عمل‌های شیک نرود/ آیین‌نامه‌ شهدای سلامت کامل نیست

محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری اظهار کرد: ده ماه از شیوع بیماری کرونا در کشور گذشت و پرستاران در نبود واکسن جان فشانی کردند، بالغ بر ۱۰۰ نفر جان خود را از دست دادند و بالغ بر ۶۰ هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا شدند و آیین‌نامه شهدای سلامت باید زودتر تعیین تکلیف شود تا وضعیت این افراد مشخص شود.

وی افزود: طی ۸ سال گذشته سهم پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا کرد و حفاظت مالی خوبی از مردم صورت گرفت و از سازمان برنامه بودجه، وزیر بهداشت و معاونان وزارت بهداشت تشکر می‌کنم و درخواست داریم که موضوع استخدام را مورد توجه قرار دهید، تبعات کمبود نیرو مستقیم به بیمار برمی‌گردد و ما باید بر اساس حداقل استاندار‌دها باید ۲.۵ نفر نیرو به ازای هر تخت داشته باشیم، اما الان حداکثر یک نفر به ازای هر تخت بیمارستانی در یک شبانه روز داریم و این موضوع باعث شده که به پرستاران اضافه کار اجباری بدهیم و یک پرستار به دلیل شیفت‌های دوم و سوم به ازای ۲۰ سال خدمت ۶۰ سال خدمت کند.

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: مجوز‌های خیلی خوبی داده شده است و بر اساس اخبار تامین اعتبار هم شده است اما آقای رئیس جمهور این افراد باید زودتر جذب شوند و اگر روند استخدام کند باشد دردی دوا نمی‌شود در بحران کرونا ۶۰ هزار نفر مبتلا و ۷ هزار نفر منفک شده و پرستارانی داریم که ۲ هفته بر بالین بیمار حضور دارند و بیش از خانواده خود به بیمار کرونایی رسیدگی می‌کنند.

میرزابیگی گفت: نظام پرداخت در نظام سلامت بسیار تبعیض آمیز و غیرعادلانه است و گروه‌های متخصص برای ما مورد احترام هستند اما رزق و روزی و درآمدها نباید دست یک سری افراد باشد و این افراد در اتاق عمل کار و در جای شیک کار کنند و دریافتی بیشتری داشته باشند.

وی درباره قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری افزود: کرونا نظام پرداخت ناکارمد ما را اثبات کرد، امروز وزارت بهداشت با بیشترین حجم اشغال تخت و شیفت‌های چند ساعته پرستاران مواجه است، درآمد بیمارستان کاهش پیدا کرده ونظام سلامت ما دچار چالش شده است، اگر نظام پرداخت قرار است با همین روال باشد باید بر اساس همه گروه ها طبق وظایف خود از درآمد‌های بخش‌ها استفاده کنند.

نامه رئیس سازمان نظام پزشکی به وزیر بهداشت برای خرید واکسن کرونا

  محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به وزیر بهداشت ضمن اشاره به اهمیت زمان در مقابله با همه گیری کووید ۱۹ تهیه واکسن این بیماری در مقطع زمانی مشخص را خواستار و اعلام کرد سازمان نظام پزشکی در این خصوص اقدامات خود را با تشکیل کمیته‌ای آغاز کرده است.

اعطای ۲۰ امتیاز ویژه به پرستاران در بخش‌های کرونایی

سعید لک معاون دفتر توانمندسازی و بهبود سرمایه های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به تلاش ارزشمند پرستاران در مراقبت از بیماران کرونایی، اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به عدم وجود درمان قطعی برای کرونا، نقش پرستاران در مراقبت از بیماران کرونایی در بیمارستان ها بسیار حائز اهمیت است.

لک بیان کرد: یکی از مشکلات مهم بحث کمبود شدید نیروی پرستار در مراکز درمانی و بیمارستان های سراسر کشور است که با همکاری سازمان برنامه و بودجه و معاونت توسعه وزارت بهداشت، مجوز جذب ۳۰ هزار نیروی پرستار صادر شده است.

او گفت: دفترچه آزمون برای بکارگیری تعداد ۷ هزار پرستار از محل مجوزهای قبلی در دی ماه سال جاری منتشر می‌شود و آزمون استخدامی نیز در هفته آخر بهمن ماه برگزار خواهد شد.

معاون دفتر توانمندسازی و بهبود سرمایه های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت یادآوری کرد: در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار نیروی پرستار در بخش های دولتی و غیر دولتی به بیماری کرونا مبتلا شده و پس از بهبودی به زنجیره خدمت بازگشته‌اند.

لک افزود: تاکنون حدود ۱۰۰ نفر در راه خدمت به مردم و مراقبت از بیماران کرونایی شهید شده اند و این نشان می‌دهد که پرستاران آگاهانه خدمت به مردم را انتخاب کرده اند.

ایران رتبه نهم دنیا در درمان ناباروری مردان

بدالحسين شاهرودی رئيس پژوهشگاه رويان  با اشاره به موفقیت های کشور در زمینه درمان ناباروری اظهار کرد: مراکز تحقیقاتی بین المللی با رصد فعالیت دو دهه کشورهای مختلف در زمینه درمان ناباروری مردان ، کشورهای فعال در این حوزه را رتبه بندی کرده اند که پژوهشگاه رویان جز ده مرکز اول دنیا در این زمینه است.

او ادامه داد: کشور ما از لحاظ فعالیت در عرصه درمان ناباروری مردان در رتبه نهم دنیا قرار دارد و  ۶ مرکز از امریکا و دو مرکز از اروپا و امریکای جنوبی بالاتر از ما در این رده بندی قرار گرفته اند.

شاهرودی ادامه داد: مجموعه رویان علاوه بر انجام خدمات تخصصی و درمانی به کارهای پژوهش نیز ورود کرده است و خوشبختانه کشورمان در زمینه انتشار مقاله در حوزه سلول های بنیادی در رتبه دهم دنیا قرار گرفته است.

او افزود: در حال حاضر کشور ما در خاورمیانه رتبه اول را در زمینه سلول های بنیادی اخذ کرده است و کشور های دیگری به این عرصه ورود کرده اند، اما به ایران  نرسیده اند.

شاهرودی گفت: در حال حاضر ۹ شرکت دانش بنیان در زمینه های بیوتکنولوژی  و سلول های بنیادی فعالیت های علمی و پژوهشی می کنند و امروزه در زمینه تولید داروهای دامی و دام های با کیفیت به موفقیت های یزرگی دست پیدا کرده اند.

فراخوان واردات واکسن کرونا اعلام شد

سازمان غذا و دارو برای واردات واکسن کرونا فراخوان رسمی اعلام کرد و بر این اساس شرکت‌ها فرصت دارند تا ۹۹/۰۹/۲۵ قیمت واکسن را به این سازمان ارسال کنند.

اهدای سمفونی شهرزاد به فداکاران عرصه مبارزه با کرونا

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در مراسم اهدای سمفونی شهرزاد به فداکاران عرضه مبارزه با کرونا در وزارت بهداشت ضمن خدا قوت به کادر درمان و با اشاره به اهدای سمفونی به مدافعان سلامت اظهار کرد: ما مردم ایران در جریان ایثار خادمان عرصه سلامت، وزیر بهداشت و کارکنان هستیم که باید سهم اندک خود را ایفا کنیم و در این عرصه پیوند هنر و سلامت برای مبارزه با بیماری را نشان دهیم.

او افزود: متاسفانه برخی آسیب‌ها در حوزه کرونا ناشی از جهل است و باید این جهالت‌ها را از بین برد.

ابتکار اظهار کرد: کارگروه هنر برای پیوند هنر به سلامت را در معاونت زنان ریاست جمهوری راه اندازی کردیم و برای ایجاد وحدت و امید برای مبارزه با بیماری و اشاعه سلامت باید در کنار هم بوده و به آینده و وعده‌ای که خدا داده است امیدواریم باشیم تا بتوانیم از این امتحان سخت سربلند بیرون بیاییم.

او با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای سلامت اظهار کرد: بر روح و پرفتوح این شهدا درود می‌فرستیم و آرزوی صبر برای خانواده این شهدا داریم.

تست کرونا ارزان شد

سید سجاد رضوی دبیر و رئیس شورای عالی بیمه سلامت در نامه ای با قیمت کیت تشخیص کووید ۱۹ و  تعرفه نهایی تشخیص آزمایشگاهی کووید ۱۹ را در بخش دولتی و خصوصی اعلام کرد و بر این اساس هزینه تشخیص کووید ۱۹  در بخش خصوصی ارزان شد و هزینه تست کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد و به ۳۰۰ هزار تومان رسید.

تست‌های سریع کرونا در سراسر کشور توزیع شد

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره توزیع تست های سریع کرونا در کشور گفت: توزیع تست‌های سریع کرونا از چند روز قبل در کشور آغاز و مقرر شده بود این تست‌های سریع کرونا تا امروز در تمام استان‌های کشور توزیع شود و برای تشخیص کووید ۱۹ مورد استفاده قرار گیرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته شده بود آزمایشگاه‌های خصوصی کرونا به سامانه وزارت بهداشت متصل شده‌اند اما برخی افراد کرونامثبت مجوز سفر دارند و به نظر می‌رسد اطلاعات آنها در سامانه وزارت بهداشت نشده است، بیان کرد: متاسفانه برخی آزمایشگاه‌های خصوصی از ثبت اطلاعات بیماران کرونامثبت به طور کامل خودداری می‌کنند و ما در حال رصد و پایش اطلاعات آزمایشگاه‌ها و نحوه عملکرد آنها هستیم و با این آزمایشگاه های متخلف برخورد می‌شود.

احتمال واردات یک محموله واکسن کرونا در ۲ ماه آینده

سید حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به تلاش های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به منظور تامین واکسن مورد نیاز مردم کشور، اظهار کرد: ۶ شرکت داخلی در حال انجام مطالعات بر روی تولید واکسن کرونا هستند که مطالعات آزمایشگاهی آنها به پایان رسیده و برخی از آن ها در فاز مطالعات حیوانی است و برخی درخواست مجوز ورود به فاز مطالعات انسانی را به سازمان غذا و دارو ارائه داده اند.

وی افزود: مطالعات دو شرکت داخلی ظرف هفته آینده وارد فاز انسانی می شوند و امیدواریم در ماه های ابتدایی سال ۱۴۰۰ بتوانند این واکسن را تولید کنند.

مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه به منظور تامین هرچه سریع تر واکسن کرونا، همزمان با ادامه تولید داخل، مذاکرات با شرکت‌های خارجی تولیدکننده انجام شده است، اظهار کرد: پیش بینی می کنیم در صورت تائید واکسن ها و تامین ارز مورد نیاز ظرف ۲ ماه آینده بتوانیم یک محموله را وارد کنیم.

اولین واکسن کرونا در ایران مجوز آزمایش انسانی گرفت

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به مجوز انسانی واکسن کرونا در پیام توییتری نوشت: اولین واکسن کووید ۱۹ در ایران موفق به اخذ کد اخلاق از کیمته اخلاق در پژوهش شد.

جهانپور افزو د: واکسن Inactivated شرکت شفافارمد به عنوان اولین واکسن کووید ۱۹ عملا وارد فاز مطالعه بالینی شد.

توزیع واکسن آنفلوانزا در داروخانه های دولتی +قیمت

سید حیدر محمدی مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از توزیع واکسن آنفلوانزا و قیمت آن در داروخانه‌ها خبر داد و گفت:‌محموله جدید واکسن آنفلوانزا با ارز نیمایی وارد شده است و قیمت آن برای مصرف کننده ۱۹۲ هزار تومان خواهد بود.

محمدی گفت: واکسن های آنفلوانزا در داروخانه‌های منتخب و دولتی سراسر کشور توزیع شده است.

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو بیان کرد:‌همه گروه های سنی می توانند با مراجعه به داروخانه های دولتی و منتخب نسبت به دریافت واکسن با ارائه کارت ملی و ثبت کد ملی در سامانه تی تک اقدام کنند.

محمدی بیان کرد: واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های منتخب شهر تهران از جمله ۱۳ آبان، ۲۹ فروردین، ۲۲ بهمن، ایثار، شهید کاظمی، هلال احمر مرکزی و شماره ۲ و هلال احمر شهرری موجود است.

توزیع کیت‌ تشخیص سریع ایدز در سراسر کشور/ لایحه پیشگیری و کنترل اچ آی وی تقدیم مجلس می‌شود

 سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی به مناسبت روز جهانی ایدز اظهار کرد: نظام سلامت جهان در وضعیت غیر قابل پیش بینی و در حال تغییر دائمی و سریع به سر می‌برد از یک سو همه توجهات در همه‌گیری کووید ۱۹ و تاثیر آن بر سلامت مردم و زندگی و معیشت آن‌ها متمرکز شده و از سوی دیگر بقیه خدمات سلامت بر اساس رویکرد‌های عدالت محور تحت تاثیر قرار این همه گیری قرار گرفته است که از جمله بارزترین آن‌ها می‌توان به همه گیری اچ آی وی اشاره کرد.

وی افزود: تجربه جهانی اخیر به ما آموخته است پاسخ به همه گیری اچ آی وی نیازمند همبستگی جهانی و مسئولیت مشترک است که می‌تواند ترسیم کننده مسیر پیش روی ما باشد و این امر مستلزم آن است که این همبستگی و مسئولیت مشترک روز به روز بیشتر گسترش یابد تا اطمینان حاصل شود نظام‌های سلامت آن قدر توانا شده است که امکان آموزش، پیشگیری، دسترسی به تست‌های تشخیصی و دارو‌های درمان و سایر نیاز‌های تخصصی کسانی که در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند یا مبتلا به آن هستند به صورت عادلانه در دسترس آن‌ها و سایر آحاد مردم قرار می‌گیرد تا از آثار منفی عفونت اچ آی وی در سلامت و معیشت مردم کاسته و گام بسیار مهم برای بهبود کیفیت زندگی افرادی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند برداشته شود.

رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد

بیش از یک دهه است که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی رتبه بندی آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی (راد) را انجام می‌دهد.

پیش از این در سال‌های ۹۰-۸۹ و ۹۴-۹۳ دو دوره رتبه بندی آموزشی به صورت رسمی انجام شده است و سومین دوره آن برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت و توسط مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی انجام شد.

از جمله رویکردهای جدید این دوره نسبت به دوره‌های قبل را می‌توان به «توجه به اسناد فرادستی و هماهنگی و تطابق با سیاست‌ها و برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی»، «توجه به نظر دانشگاه‌ها، همتایان، مدیران و صاحبنظران آموزش عالی»، «رتبه بندی در حیطه‌های مختلف و توجه به رتبه بندی‌های تخصصی و زیر حیطه ها» اشاره کرد.

همچنین «تاکید بیشتر بر بروندادها و دستاوردهای حوزه آموزش به جای نگاه فرایندی»، «ساده سازی و عدم پیچیدگی، کاهش تکیه بر مستندسازی‌ها و اجتناب از کاغذبازی و تحمیل بار سنگین به دانشگاه‌ها»، «حداکثر استفاده از داده‌ها و اطلاعات موجود در واحدهای ستادی وزارت بهداشت»، «اجتناب از رقابت‌های ناگوار و تشویق فعالیت‌ها و همکاری‌های درون منطقه‌ای» و «توجه به نظام ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی و بهبود زیرساخت‌های آموزشی» از دیگر رویکردهای جدید این رتبه بندی است.

پاسخ وزارت بهداشت به ادعای درمان کرونا با داروی منسوب به امام کاظم(ع)

نفیسه حسینی یکتا، سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران با موضوع بهره گیری از ظرفیت‌های طب ایرانی در نظام سلامت اظهار کرد:  اقدامات موثری در راستای تدوین علمی موضوعات مرتبط با طب ایرانی و مکمل انجام شده و استفاده از تجربیات بین المللی نیز در اولویت قرار گرفته است.

حسینی افزود: یکی از کشورهایی که تجربیات خوبی در راستای درمان و کمک به درمان با طب سنتی داشت، کشور چین بود، در این زمینه  چندین محتوای علمی از جمله محتواهایی که کمک به پیشگیری از بیماری و تاب‌آوری کادر درمان می‌کند و همچنین توصیه‌های پیشگیرانه طب ایرانی ویژه پزشکان را در این دفتر منتشر کردیم. از سوی دیگر این کمیته علمی اقدام به هدف‌دار کردن کارآزمایی‌های بالینی و تحقیقات در این زمینه کرد.

وی ادامه داد: تاکنون حدود ۸۵ کارآزمایی بالینی در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی با استفاده از منابع معتبر طب سنتی در سامانه irct ثبت شد و این دفتر این گزارش و نهایی شدن کارآزمایی‌ها را رصد کرد که در حال حاضر ۱۹ کارآزمایی بالینی به انتها رسیده است و برخی از آنها نیز در جلسه کمیته علمی ستاد کرونا مورد بررسی قرار گرفت و در صورتی که بتواند موارد منظور در پژوهش را پشت سر بگذارد، در مسیر پیشگیری و کمک به درمان کرونا به کمک نظام سلامت می‌آید.

صدور دفترچه بیمه سلامت رایگان بدون الزام به ارزیابی وسع

محمد حسینی، مدیر کل اداره بیمه سلامت استان تهران در خصوص دفترچه بیمه سلامت پایه رایگان اظهار کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا دفاتر بیمه پایه سلامت رایگان، بدون ضرورت به ارزیابی وسع در اختیار افراد جامعه قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: متقاضیان پوشش بیمه رایگان اعم از صدور اولیه تا تمدید دفترچه بیمه شدگان بیمه سلامت می توانند تا پایان سال جاری بدون ثبت نام در خصوص درخواست ارزیابی وسع تحت پوشش بیمه پایه سلامت رایگان با اعتبار شش ماهه قرار بگیرند.

حسینی در خصوص پوشش بیمه‌ای متقاضیان بیمه ایرانیان گفت: به منظور استفاده از خدمات مؤسسات خصوصی، افراد می‌توانند براساس خود اظهاری و البته پرداخت کامل حق بیمه و در نهایت درخواست ارزیابی وسع با پرداخت ۵۰ یا ۱۰۰ درصد حق بیمه و رعایت قوانین مرتبط با ادوار انتظار بیمه‌ای، تحت پوشش بیمه ایرانیان قرار بگیرند.

حسینی افزود: روستاییان، عشایر و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و عشایر می‌توانند بدون ارزیابی وسع، پوشش بیمه روستاییان رایگان با اعتبار ۶ ماهه دریافت یا پوشش فعلی خود را در صورت اتمام اعتبار تمدید کنند.

مدیر کل اداره بیمه سلامت استان تهران بیان کرد: به تمامی هموطنان توصیه می‌شود برای پیشگیری از ازدحام در دفاتر پیشخوان با ورود به پنل ISC تمامی درخواست‌های بیمه‌ای خود را در این سامانه ثبت کنند و تنها برای دریافت دفترچه بیمه خانوار به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

ایران رتبه دوم جهان در مصرف آنتی بیوتیک‌ها/ فروش بدون نسخه آنتی بیوتیک ممنوع است

نوشین محمدحسینی سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت محور سازمان غذا و دارو در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: ۳۸ درصد دارو‌های نسخ پزشکان را آنتی بیوتیک‌ها تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی ۶۵ کشور دنیا را درباره مصرف منطقی آنتی بیوتیک‌ها مورد بررسی قرار داده است و ایران رتبه دوم جهان در مصرف غیر منطقی آنتی بیوتیک در جهان را داراست و بعد از ایران ترکیه و سودان قرار دارند.

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت محور سازمان غذا و دارو با اشاره به آنتی‌بیوتیک‌های رکوددار مصرف در ایران گفت: پرمصرف ترین آنتی‌بیوتیک در ایران مترونیدازول است و در رتبه های بعدی آموکسی سیلین، کو آموکسی کلاو، سفالکسین و سیپروفلوکساسین، سفکسیم و آزیترومایسین پرمصرف ترین آنتی بیوتیک‌های خوراکی هستند و پر مصرف ترین آنتی بیوتیک های تزریقی پنی سیلین‌ها هستند و در این بین پنی سیلین ۶.۳.۳ رکورددار مصرف است و در رتبه‌های بعدی جنتامایسین، سفازولین و سفتریاکسون قرار دارند.

محمد حسینی ادامه داد:‌مصرف آنتی بیوتیک در بیماری‌های ویروسی کمکی نمی کنند بلکه با از بین بردن میکروب‌های روده که به جذب غذا و تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند موجب می شوند ما در برابر میکروب ها بی سلاح شویم و شرایط بدتری داشته باشیم و باید اجازه بدهیم که پزشک درباره نوع آنتی بیوتیک و زمان مصرف نظر بدهد و بعد اقدام به مصرف کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار