داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته گذشته؛

از آخرین وضعیت جسمانی میناوند و انصاریان تا زمان واکسیناسیون کرونا در ایران

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

پشت پرده توییت جنجالی که حذف شد؛ نگرانی‌ها از حذف غربالگری جنین برای چیست؟

توییتی جنجالی که حسابی سر و صدا به پا کرد و واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت؛ چند روز پیش کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان درباره موضوع غربالگری جنین توییتی منتشر کرد که موجب برخی نگرانی‌ها شده است‌.

این توئیت پس از واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی از سوی او حذف شد اما کاربران فضای مجازی واکنش‌های بسیاری به آن داشتند و نوشته هایی تحت عنوان «تبریک یا تسلیت» را مطرح کردند، برخی هم نوشتند: «چطور می شود در کشوری که ازدواج فامیلی زیاد است، غربالگری جنین را حذف کرد»، «همه‌ دنیا دارند تلاش می کنند تست‌های غربالگری را رایگان کنند، آن وقت در کشور ما می خواهند حذفش کنند!»، «به نظر می رسد برخی به دنبال حذف پوشش بیمه ای غربالگری ها هستند که اگر انجام شود، رانت بزرگی ایجاد خواهد کرد».

غربالگری بیماری‌های ژنتیکی جنین هیچگاه اجباری نبوده است

یانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در حساب توییتری خود در خصوص غربالگری پیش از تولد بیماری‌های ژنتیکی، نوشت:

«وزارت بهداشت بعنوان تولیت سلامت در قبال تولد کودکان سالم و سلامت نسل آینده، خود را مسئول می‌داند، غربالگری بیماری‌های ژنتیکی که برپایه شواهد علمی و فناوری‌های موجود، پیشگیری از آن میسر باشد، سیاستی در راستای ارتقای سلامت عمومی است.

همزمان وزارت بهداشت خود را در قبال سیاست‌های کلان جمعیت و مقابله با پدیده سقط غیرقانونی و غیرعلمی نیز متعهد می‌داند و البته در سیاست‌گذاری و تصمیم سازی مبتنی بر شواهد، تباین و تنافری بین این دو مهم متصور نیست، چنانکه شاید نظام سلامت بیش و پیش از هر حوزه ای، سهم خود را در قبال سیاست‌های جمعیتی و ترویج فرزندآوری و گسترش فرهنگ خانواده سالم ادا نموده و آن را ارتقا خواهد داد.

غربالگری بیماری‌های ژنتیکی جنین هیچگاه اجباری نبوده است و دستورالعمل وزارت بهداشت در این رابطه با مشارکت آگاهانه و داوطلبانه والدین، عملی شده و البته نقش موثری در کاهش موارد تولد بیماری‌های ژنتیکی از جمله سندرم داون و... داشته و خواهد داشت.

همه ما در قبال جمعیت و سلامت جمعیت در چارچوب دستاورد‌های دانش نوین بشری مسئولیم، نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم.»

سومین واکسن ایرانی کرونا وارد فاز بالینی شد

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: "کارآزمایی بالینی فاز ۱/۲ سومین #واکسن_ایرانی کرونا متعلق به مؤسسه سرم و واکسن سازی رازی، دقایقی پیش با تصویب کمیته ملی اخلاق، کلید خورد ..."

آخرین وضعیت جسمانی علی انصاریان

 وضعیت جسمی علی انصاریان بازیکن سابق پرسپولیس که به دلیل کرونا در بیمارستان بستری است مساعد است.

انصاریان هم اکنون در بخش ICU بیمارستان فرهیختگان واقع در شمال غرب تهران  بستری است.

سطح هوشیاری او نرمال بوده و شرایط نگران کننده‌ای ندارد.

شایعه‌های وضعیت وخیم جسمی او تکذیب شد.

مهرداد میناوند به کما نرفته است

امیرحسین لطفی رییس دپارتمان ICU بیمارستان لاله با اشاره به آخرین وضعیت مهرداد میناوند بیان کرد: مهرداد میناوند بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال ایران به کما نرفته است و برای افزایش سطح اکسیژن خون و استفاده از دستگاه تنفسی با دارو او را بیهوش کرده ایم.

 رییس دپارتمان ICU بیمارستان لاله ادامه داد: این ورزشکار ملی از ۳ روز پیش در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارد.

آخرین وضعیت کرونا در ایران و جهان/ کاهش ۶۰۰ درصدی بستری‌های روزانه در دو ماه اخیر

احسان مصطفوی اپیدمیولوژیست و رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران با اشاره به وضعیت اپیدمی کرونا در ایران بیان کرد: در کشور ما که سه پیک اپیدمی تاکنون تجربه شده است، خوشبختانه از نیمه آبان روند نزولی موارد بستری قطعی متعاقب پیک سوم این اپیدمی ادامه دارد؛ به گونه ای که تعداد موارد بستری روزانه کرونا از حدود ۳ هزار و ۵۰۰ مورد به حدود ۶۰۰ مورد کاهش پیدا کرده است وشاهد  کاهش ۶۰۰ درصدی موارد بستری روزانه در دو ماه اخیر هستیم.

وی افزود: بعضی شهرهای استان های شمالی به ویژه اکثر شهرهای استان مازندران و شهرهایی نظیر بندرگز و کردکوی (استان گلستان)، و ماسال، رودسر و لاهیجان (استان گیلان)، موفق به نزولی کردن پیک سوم اپیدمی مانند مناطق دیگر کشور نشدند البته روند موارد بستری قطعی در بعضی از شهرهای کشور نظیر فیروزکوه (در استان تهران)، و خاتم (در استان یزد) نیز هنوز به شدت سایر مناطق نزولی نشده است. در استان هایی نظیر خراسان جنوبی نیز آثار ضعیفی از شروع پیک جدید مشاهده می شود.

استاد اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران با اشاره به کاهش موارد بستری قطعی کرونا در دو ماه گذشته اظهار کرد: با این وجود تعداد تست های انجام شده کرونا در این مدت روند افزایشی داشته است و از حدود ۳۰ هزار تست روزانه در اوایل آبان ماه به حدود ۵۵ هزار تست روزانه رسیده است، اگرچه بهتر است تا حد امکان تعداد تست های روزانه را باز هم افزایش دهیم تا بیماران بیشتری را به شکل سرپایی شناسایی کنیم.

درخواست روسیه از ایران برای تولید مشترک واکسن کرونا

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتوپاستور ایران با بیان اینکه ایران و اندونزی به عنوان ۲ کشور تولید کننده واکسن در کشور‌های مسلمان مطرح هستند، اظهار کرد: ۱۲۰ سال از تأسیس انستیتوپاستور ایران می‌گذرد و تشخیص بیماری کرونا در کشور با کار شبانه‌روزی انستیتوپاستور ایران و بدون نیاز به خارج از کشور در ۳۴۰ آزمایشگاه انجام شد.

او افزود: انستیتوپاستور ایران به عنوان قدیمی‌ترین واکسن ساز در منطقه مطرح است و تقریباً در بدن همه مردم ایران، واکسنی از انستیتوپاستور ایران و رازی وجود دارد.

بیگلری ادامه داد: افتخار داریم که فلج اطفال با واکسن رازی در کشور واکسینه شد و همین‌طور آبله در ۸۰ سال گذشته توسط انستیتوپاستور هم در کشور و هم در منطقه واکسینه شد.

رئیس انستیتوپاستور ایران با بیان اینکه واکسن یک سلاح امنیتی و بازدارنده است، تصریح کرد: واکسن یک تکنولوژی پوششی است، یعنی هر کشوری بتواند ۲ یا سه واکسن بسازد، زیرساخت‌های آن می‌تواند برای تولید چندین واکسن استفاده شود؛ از طرفی کشوری که قادر به تولید واکسن باشد در مباحث مهندسی ژنتیک، ایمونولوژی، ویروس و بسیاری از رشته‌های دیگر پیشرفت می‌کند.

آغاز واکسیناسیون کرونا در ایران قبل از ۲۲ بهمن/ شمار مبتلایان کرونای انگلیسی به ۶ نفر رسید

نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رصدخانه سلامت گفت:  تست واکسن ایرانی در مجموعه برکت مراحل را به خوبی سپری کرد.

نمکی از آغاز تست بالینی دومین واکسن کرونای ایرانی خبر داد و گفت: دومین واکسن کرونای ایرانی اجازه تست بالینی گرفت و هفته آینده از شروع اولین فاز تست بالینی واکسن کرونا در انستیتو سرم سازی رازی رونمایی خواهیم کرد.

وزیر بهداشت گفت: امیدوارم قبل از ۲۲ بهمن و طبق مصوبه با اولویت بندی‌های صورت گرفته، واکسیناسیون را در گروه های هدف شروع کنیم اما تا زمانی که مطمئن ترین و بی خطرترین واکسن را نتوانیم به کشور وارد کنیم، این کار را انجام نمی دهیم، چانه زنی‌های ما به دلیل این است که موثرترین واکسن را وارد کشور کنیم.

وی افزود: علاوه بر اینها، درباره واکسن کووکس سازمان جهانی بهداشت نیز قرار بر این بوده از ماه فوریه توزیع در کشورهای هدف از جمله کشور ما شروع شود.

نمکی درباره واکسن کرونای ایرانی-کوبایی گفت: این واکسن فاز دوم مطالعه بالینی را در کشور کوبا آغاز کرده است و فاز سوم در آینده نزدیک و با انتقال دانش فنی و نام پاستور در کشور آغاز می شود.

جزو اولین کشورهای خاتمه‌دهنده واکسیناسیون کرونا خواهیم بود/ هنوز هیچ واکسنی وارد نشده است

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا  و دارو در نشست خبری دوازدهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل با موضوع بحران کرونا که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، درباره خرید واکسن کرونا گفت: ما ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا را از کواکس خریداری خواهیم کرد و به طور کلی از شرکت‌هایی که مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد، واکسن خریداری خواهیم کرد و باید توجه داشت که کواکس هنوز هیچ واکسنی را در جهان توزیع نکرده است.

وی ادامه داد: کواکس یک اتحادیه جهانی تحت نظر سازمان جهانی بهداشت بوده و ایجاد آن نوعی ابتکار عملی برای توزیع واکسن است. فکر می‌کنم حداقل ۱۸ شرکت در سبد کواکس واکسن خود را عرضه می‌کنند. ما هم حداقل از سه شرکت واکسن خریداری خواهیم کرد، اما هنوز کواکس واکسنی توزیع نکرده است و ما هم واکسنی را وارد نکرده ایم و هر واکسنی که سازمان غذا و داروی کشور به عنوان مرجع ملی  تایید کند، تهیه و وارد خواهد شد.

جهانپور گفت: در مرحله نخست خرید مستقیم واکسن کرونا از شرکت‌های مورد تایید سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد،  سپس واکسن از سبد کواکس وارد و تزریق خواهد شد و بعد از آن، واکسن داخلی مورد استفاده خواهد گرفت. هرچند اولین کشور شروع کننده در حوزه تزریق واکسن کرونا نبودیم که اقدام درستی محسوب می‌شود، اما فکر می‌کنیم جزو اولین کشور‌هایی خواهیم بود که واکسیناسیون علیه کووید -۱۹ را خاتمه خواهیم داد.

وی ادامه داد: ملی فرماندهی و کنترل آغازی برای طرح موضوعی است که می‌تواند استراتژیک باشد. این کنفرانس با توجه به مصادف شدن با بیماری کووید- ۱۹ با تاکید بر فرماندهی و کنترل هوشمند بحران کووید-۱۹ برگزار می‌شود. در دنیای امروز اطلاعات و داده‌های متعدد از جوانب و ابعاد مختلف بحران‌ها وجود دارد که باید بر پایه فناوری اطلاعات و پایش و نظارت صورت گیرد.

واکسن کرونای ایران و کوبا اسفند وارد فاز بزرگ آزمایش انسانی می‌شود/ واکسیناسیون عمومی در خرداد

«علیرضا بیگلری» با اشاره به اینکه واکسن کرونای ایران و کوبا اسفندماه وارد فاز بزرگ آزمایش انسانی می‌شود، یادآور شد: مردم ایران سال‌هاست که به واکسن ایرانی اعتماد کردند، لذا مطمئن باشند در مورد واکسن کرونا هم با پایشی که انجام می‌شود امنیت آن با اتکا به دانشمندانی که هیچ تعارض منافع ندارند در وزات بهداشت پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در ایران از تمام روش‌ها برای ساختن واکسن کرونا اقدام شده است، گفت: همین الان سه برنامه تولید قطعی برای واکسن داریم، که اولین آن واکسن شرکت برکت بود که وارد مرحله کارآزمایی بالینی شد و خوشبختانه فاز یک خود را تا اینجا موفق پیش برده و امیدواریم تا آزمون‌های بعدی نهایی شدن فاز یک و فاز‌های بعدی هم پیش برود که در این صورت می‌تواند یکی از واکسن‌های موفق باشد.

او ادامه داد: واکسن تولیدی مشترک ایران، کوبا که ساخت آن توسط انستیتو پاستور ایران و کشور کوبا در حال انجام است نیز مطالعات بالینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته، این واکسن فاز یک کارآزمایی بالینی خود را در کشور کوبا با موفقیت پشت سر گذاشته و قسمت اول فاز یک نهایی شده و فاز دو آن نیز در حال اجراست که به زودی تمام می‌شود.

این پزشک متخصص همچنین تصریح کرد: انشاءالله در اواخر بهمن و اوائل اسفند فاز سه کلینیکال آزمایش بالینی آن که فاز نهایی آن است همزمان در دو کشور ایران و کوبا شروع خواهد شد و پس از موفقیت به عنوان یک واکسن ایمن و واکسنی که کارایی خوبی دارد مورد استفاده همگانی قرار می‌گیرد.

بیگلری در پاسخ به اینکه «کدام یک از این واکسن‌ها مؤثرتر است» عنوان کرد: با توجه به اینکه واکسن‌ها با روش‌های مختلف تولید می‌شوند، هر کدام از آن‌ها فواید و عوارضی دارند، واقعیت این است که در تمام دنیا همه کشور‌های تولیدکننده باید منتظر باشند تا واکسن‌ها فاز‌های بالینی را تمام کرده و وارد استفاده عمومی شوند آن وقت است که می‌توانیم بگوئیم کدام یک چه مزیتی نسبت به دیگری دارد.

هشدار؛ خطر شعله ور شدن کرونا با افزایش سفرها/ دورهمی‌های کوچک عامل اصلی کووید ۱۹ در کشور

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره افزایش سفرها با تغییر وضعیت شهرها و لغو محدودیت‌های تردد بین استانی هشدار داد و گفت: با تغییر وضعیت شهرها محدودیت های الزامی رفت و آمد و ورود و خروج برداشته شد اما انتظار ما از مردم این است که با توجه به احتمال بازگشت بیماری کرونا و اینکه توصیه اکید ما مبتنی بر فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی است، از سفرها و تجمعات غیر ضرور اجتناب شود، در چند روز اخیر شاهد سفر به استان های جنوبی و شمالی و مناطقی مانند جزیره قشم بودیم که این سفرها می‌تواند موجب شعله ور شدن بیماری کرونا شود.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: انتظار داریم مردم نه تنها زمانی که مقررات اعمال می شود بلکه زمانی که محدودیت‌ها هم اعمال نمی‌شود با ما در کنترل بیماری کرونا همراهی و اصول فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

حریرچی دورهمی‌های کوچک را عامل اصلی انتشار بیماری کرونا دانست و گفت: سفرها با وسایل حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس، قطار و هواپیماست که در فضای بسته تعداد قابل توجهی از افراد دور هم جمع می‌شوند یا سفر با وسایل نقلیه شخصی رخ می‌دهد که افراد در فضای بسته کوچکی دورهم هستند و به دلیل سردی هوا پنجره‌ها بسته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار