گمانه‌زنی درباره چهار محور گفتگوی ملی عراق

برخی از نمایندگان عراقی درباره محور‌هایی که در گفتگو‌های ملی این کشور مطرح خواهد شد، گمانه‌زنی و چهار مسئله اصلی را برای آن عنوان کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شفق نیوز، «سرکوت شمس الدین»، عضو کمیسیون المستقبل پارلمان عراق اعلام کرد که او پیش بینی می‌کند که گفتگوی ملی این کشور در چهار محور اصلی باشد.

او گفت: برجسته‌ترین پرونده‌هایی که گفتگوی ملی تحت نظارت سازمان ملل متحد درباره آن بحث خواهد کرد شامل انتخابات، انحصار سلاح  به دست دولت، روابط خارجی و تشکیل دولت است.

شمس الدین تصریح کرد: گفتگوی ملی باید با مشارکت کارشناسان، دانشگاهیان، احزاب مخالف و نمایندگان جامعه مدنی همراه باشد.

این نماینده عراقی هشدار داد که اگر گفتگوی ملی به احزاب سیاسی حاکم محدود شود، بی ثمر خواهد بود. همانطور که در بسیاری از مواقع اتفاق افتاد و بیش از یک بار گفتگوی میان احزاب سیاسی آغاز شد، اما بی فایده بوده است.

از سوی دیگر، «دیلان غفور»، نماینده پارلمان عراق و عضو اتحادیه میهنی کردستان، درخواست «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق برای گفتگوی ملی را مثبت و سازنده دانست که یک قرارداد سیاسی جدید را ایجاد می‌کند.

او گفت: اهمیت این فراخوان در این است که همزمان با تداوم فراهم سازی مقدمات انتخابات پارلمان، برای ایجاد یک فضای سیاسی مناسب برای رفتار آن‌ها و همچنین ایجاد یک اصلاح واقعی در ساختار دولت که در آن اصول حکمرانی خوب محقق شود، مطرح شد.

غفور افزود: عراق به یک قرارداد سیاسی جدید احتیاج دارد که اساساً بر اساس اجماع و مشارکت واقعی در مدیریت کشور بین اجزای مختلف عراق، به دور از حاشیه سازی، محرومیت و انحصار باشد.

این نماینده کرد پارلمان عراق افزود: گفتگوی ملی باید شامل همه احزاب سیاسی شرکت کننده در روند سیاسی باشد و نخست وزیر باید به نقش متوازن عراق در عرصه بین المللی و منطقه‌ای توجه داشته باشد.

«ضیاء المعینی»، یکی از اعضای ارشد ائتلاف ملی عراق در خصوص انجام گفتگوی ملی که از سوی نخست وزیر این کشور مطرح شده، گفت: اکنون بیش از هر زمان دیگری فرصت پیشبرد به سمت برگزاری این کنفرانس و شروع به آماده سازی کمیته مقدماتی برای آن فراهم شده است.

او اعلام کرد که ایاد علاوی، رئیس ائتلاف ملی عراق بیش از یک سال پیش یک طرح ملی را برای حل بحران‌هایی که مردم از آن رنج می‌برند و یکپارچگی و وحدت کشور را تهدید می‌کند، پیشنهاد کرد.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق پس از پایان سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به این کشور گفت: در فضای دوستی و تسامحی که سفر پاپ به خاک عراق آن را تقویت کرده، امروز به مذاکرات ملی دعوت می‌کنیم تا راهی برای تحقق آرمان‌های مردممان باشد.

الکاظمی از تمام گروه‌های سیاسی و مردمی و جوانان معترض و مخالفان دولت خواست تا در مقابل مردم و تاریخ بر سر میز مذاکره بنشینند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار