کسی حال «سعادت» را نمی‌پرسد/ مدرسه‌ای که مایه فخر بوشهری‌هاست

مدرسه تاریخی سعادت جزء مدارس ماندگار کشور است؛ مدرسه‌ای که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و امروز ۱۲۱ ساله شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مدرسه تاریخی سعادت یکی از آن مکان‌هایی است که بوشهری‌ها به بودنش در شهرشان افتخار می‌کنند. مدرسه‌ای که بعد‌ها مادر مدارس جنوب ایران لقب گرفت. جایی برای ارائه آموزش‌های نوین به کودکان. تاسیس این مدرسه نشانه اهمیت دادن مردم بوشهر به یادگیری و پیشرفت است.

نشانه‌ای از یکدلی مردم فرهنگ‌دوست این شهر از هر قشر و شغلی برای توسعه دیار خود.

۱۸ اسفند ۱۲۷۸ خورشیدی یا ۱۳۱۷ هجری قمری مدرسه سعادت در بوشهر بنا نهاده شد در زمانی که احمدخان دریابیگی والی وقت بوشهر بود و با دستور و مجوز مظفرالدین شاه که آن زمان حکومت بر ایران را در دست داشت.

مدرسه تاریخی سعادت

مدرسه سعادت بوشهر صد سال پس از تاسیس، یعنی سال ۱۳۷۸ به شماره ۲۵۷۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

این مدرسه پنجمین مدرسه ماندگار کشور به شمار می‌رود.

مدرسه سعادت ۱۲۱ ساله شد

امروز صدوبیست و یکمین سالروز تاسیس مدرسه سعادت است.

به همین مناسبت با دکتر سید جمال الدین عارف زاده مدیر مجموعه تاریخی-فرهنگی سعادت بوشهر به گفت‌وگو نشستیم.

دکتر عارف زاده که از فرهنگیان و مدرسان پیشکسوت دانشگاه‌های بوشهر است می‌گوید: زمانی مدرسه سعادت در بوشهر پا گرفت که برپایی مدارس نوین با توجه به حاکمیت مکتبخانه‌ها با مشکلاتی در نقاط مختلف کشور رو به رو بود، اما در بوشهر نه تنها مردم مخالفتی با برپایی این مدرسه نداشتند که همه از هر قشری از تاسیس مدرسه استقبال کردند و هر آنچه در توان داشتند برای برپایی و ادامه فعالیت مدرسه کمک کردند.

مدرسه تاریخی سعادت

او بیان می‌کند: نخستین مدیر مدرسه محمدباقر بهبهانی بود، اما احمدخان دریابیگی اعتقاد داشت که مدیر مدرسه باید خودش نظام آموزشی نوین را گذرانده باشد که به همین علت محمدحسین سعادت را که دانش آموخته مدرسه دارالفنون بود برای این کار در نظر گرفت و آقای سعادت نیز برادر خود عبدالکریم را نیز که او هم در دارالفنون درس خوانده بود با خود همراه کرد و این گونه مدرسه سعادت به مدرسه‌ای پررونق در جنوب ایران تبدیل شد.

کارآفرینی و مهارت آموزی در مدرسه سعادت

عارف زاده از محمدتقی فیلسوف مدیر بعدی سعادت هم یاد کرد که فیزیک و ریاضی درس می‌داد و دانش آموخته سوربون فرانسه بود؛ کسی که کارآفرینی را به کودکان یاد داد به طوری که دانش آموزان باید دست‌ساخته خود را به مدرسه تحویل می‌دادند تا بتوانند کارنامه بگیرند. کاری که به گفته او هنوز هم در نظام آموزشی ما اجرا نشده و به صورت ایده آل مطرح است.

مدیر مجموعه تاریخی-فرهنگی سعادت عنوان می‌کند، مدرسه سعادت پایه و الگویی شد برای مدارسی که بعد‌ها در جنوب ایران تاسیس شدند و به همین علت آن را مادر مدارس جنوب ایران می‌نامند. دانش آموختگان این مدرسه در اهواز وحتی کاظمین و بحرین مدارسی به سبک جدید ایجاد کردند.

مدرسه تاریخی سعادت

عارف زاده یکی از ویژگی‌های بارز مدرسه سعادت را توجه به تعلیم و تربیت همزمان با هم می‌داند و بیان می‌کند: دانش آموزان هم علوم جدید را یاد می‌‎گرفتند و هم به عنوان افرادی متعهد پرورش می‌یافتند. در این مدرسه روحانی مانند معتقد اهرمی درس می‌داد.

سعادت ریشه در فرهنگ بوشهر دارد

به گفته او، مدرسه سعادت از زمانی که آغاز به کار کرده تا کنون همیشه درش به روی دانش آموزان باز بوده است. از همان ابتدا همه بوشهری‌ها می‌توانستند بچه‌های خود را به این مدرسه بفرستند و این طور نبود که سعادت مدرسه کودکان خانواده‌های ثروتمند باشد.

این فرهنگی پیشکسوت ادامه می‌دهد: مدرسه سعادت ریشه در عموم مردم بوشهر و فرهنگ این شهر داشت و همه خود را متعهد به حفظ مدرسه می‌دانستند حتی پدرومادر‌هایی که بضاعت چندانی نداشتند هر چه می‌توانستند به مدرسه کمک می‌کردند.

عارف زاده با اشاره به اینکه سعادت در نخستین سال فعالیت ۳۰۰ دانش آموز داشته است، می‌گوید: همه بوشهری‌ها از بازرگان و بازاری گرفته تا حتی روحانیان همه تلاش می‌کردند که مدرسه سعادت بتواند مسیر خود را طی کند.

مدرسه تاریخی سعادت

او به اسناد وآثاری که از مدرسه قدیم سعادت باقی مانده اشاره می‌کند و فرمان مظفرالدین شاه برای تاسیس مدرسه، دفاتر مدرسه، زنگ اولیه مدرسه که زنگ یک کشتی بوده و قدمتش از مدرسه بیشتر است، اشیاء و اسناد مختلف را از جمله آن‌ها عنوان می‌کند.

سعادت را دریابید

ساختمان قدیمی مدرسه سعادت بوشهر سال ۹۵ بازسازی و به  مجموعه تاریخی-فرهنگی سعادت با هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا، تبدیل شد.

مدیر این مجموعه، اما درددل‌هایی دارد از بی‌توجهی مسئولان به شرایط کنونی آن.

عارف زاده می‌گوید: ساختمان قدیمی مدرسه سعادت بوشهر در اوایل دولت یازدهم با هزینه استانداری بازسازی شد. ساختمان ۱۰ اتاق داشت که برخی از آن‌ها در بازسازی به هم متصل شده و به تالار تبدیل شده‌اند. برخی هم به عنوان کلاس برای برگزاری دوره‌های آموزشی صنایع دستی و فعالیت‌های فرهنگی در نظر گرفته شده‌اند. سالن نمایش هم به کتابخانه تبدیل شده است.

مدرسه تاریخی سعادت

او ادامه می‌دهد: بعد از بازسازی ساختمان دیگر کمکی به ما نشد. ساختن مهم است، اما نگهداری مهم‌تر و دشوارتر است. هنوز نتوانسته‌ایم موزه را تکمیل کنیم تا آثار به جا مانده از مدرسه تاریخی سعادت در محیطی مناسب نگهداری شود و مردم بتوانند آن‌ها را تماشا کنند. در تامین هزینه‌های جاری هم مانده‌ایم.

مدیر مجموعه تاریخی- فرهنگی سعادت عنوان می‌کند: پیش از کرونا می‌توان گفت هر روز مجموعه سعادت میزبان یک رویداد فرهنگی یا هنری بود، اما کرونا خیلی از برنامه‌ها را برچید، اما نگذاشتیم که چراغ سعادت خاموش شود و کار‌ها و برنامه‌ها را هر چند محدود ومختصر ادامه می‌دهیم.

عارف زاده خطاب به مسئولان استان بوشهر می‌گوید: به مردم بوشهر اهمیت دهید، سعادت را دریابید.

او تاکید می‌کند: با تمام کمبود‌ها تلاش کرده‌ایم چراغی را که پیشینیان ما برافروختند روشن نگه داریم، اما انگار مسئولان برایشان اهمیتی ندارد که چه بر سر سعادت بیاید.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.