روزی به نام بوشهر و به یاد «سعادت»

امروز هجدهم اسفند روز بوشهر است. روزی که با تولد یک مدرسه پیونده خورده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، امروز سالروز تاسیس مدرسه‌ای است که آن را مادر مدارس جدید در جنوب کشور می‌دانند.

مدرسه سعادت بوشهر امروز ۱۲۰ ساله می‌شود. مدرسه‌ای که در ۱۸ اسفند ۱۲۷۸ خورشیدی زاده شد و محلی شد برای بالندگی فرزندان این دیار.

این مدرسه به دستور احمد خان دریابیگی حاکم بوشهر و به همت دو برادر به نام‌های محمد حسین و عبدالکریم شبانکاره‌ای (سعادت) ایجاد شد.

روزی به نام بوشهر و به یاد «سعادت»


شعر آغاز به‌کار این مدرسه را فرصت‌الدوله شیرازی این گونه سرود:
شد چو بپا این بنا به یمن و سعادت
علم و ادب هر دو کرد رو به زیادت
نام سعادت نهاد بانی‌ش از خیر
گشت مروج علوم را به ارادت
فرصت بنمود فکر و گفت به تاریخ
آمده این مدرسه قرین به سعادت

برادران سعادت خودشان نخستین معلمان مدرسه بودند و آموزش به سبک نوین را در مدرسه خود بنیان گذاشتند.

روزی به نام بوشهر و به یاد «سعادت»

مدرسه سعادت در همان سال نخست ۶۳ شاگرد داشت.

این مدرسه علاوه بر بوشهر، خدمات آموزشی و اعزام معلم به شهر‌های نجف، کاظمین و بحرین، بندرلنگه، اهواز و بهبهان را بر عهده داشته و در این مکان‌ها با حضور معلمان اعزامی از بوشهر، مدارس جدیدی بنا شده است.

برپایه گزارش‌های تاریخی، قرائت‌خانه و کتابخانه مدرسه، هفت سال پس از آغاز کار، ۲۸۰ جلد کتاب فارسی، ۴۰ جلد کتاب عربی، ۷۰ جلد کتاب انگلیسی و ۶۰ جلد کتاب فرانسوی داشته است.


روزی به نام بوشهر و به یاد «سعادت»

دکتر ایرج نبی پور پزشک بوشهری و عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی بوشهر و خلیج فارس در مقاله پنج هزار سال پزشکی در بوشهر، می‌نویسد: «درمدرسه سعادت بوشهر که همسنگ دارالفنون تهران بود تلاشی صورت گرفت که آن را به یک کالج تخصصی ارتقاء دهند. سند با ارزشی در آرشیو سری اسناد مدرسه سعادت است که نشان می‌دهد تلاشی برای آموزش پزشکی در مدرسه سعادت نیز به انجام رسیده است. همچنان که در دارالفنون، طب پس از یک سال آموزش تئوری به صورت بالینی در بیمارستان آموزش می‌دادند. اکنون در آرشیو تاریخی کتابخانه مدرسه سعادت، ۳۶ جلد کتاب تخصصی علوم پزشکی در زمینه بیماری‌های داخلی، جراحی، زنان و زایمان، چشم پزشکی، آناتومی، فیزیولوژی، پاتولوژی و بیوشیمی بالینی موجود است که ۳۱ جلد از این کتب به زبان فرانسه بوده که در سال‌های ۱۸۲۳ الی ۱۸۷۵ میلادی در پاریس به چاپ رسیده‌اند.»

روزی به نام بوشهر و به یاد «سعادت»
مدرسه سعادت بوشهر صد سال پس از تاسیس، یعنی سال ۱۳۷۸ به شماره ۲۵۷۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

این مدرسه پنجمین مدرسه ماندگار کشور به شمار می‌رود.

مدرسه قدیمی سعادت از سال ۹۵ به مجموعه‌ای تاریخی- فرهنگی با هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا، تبدیل شده است.

روز تاسیس مدرسه سعادت، روز بوشهر نام‌گذاری شد

مدرسه سعادت که محل تحصیل بسیاری از بزرگان بوشهر بوده، چنان برای مردم این شهر اهمیت دارد، که سالروز تاسیس آن به عنوان روز بوشهر پیشنهاد داده و مصوب شد.

امسال دوازدهمین سالی است که هجدهم اسفند به عنوان روز بوشهر گرامی داشته می‌شود.

هر سال برنامه‌های نکوداشت روز بوشهر به مدت یک هفته در بوشهر برگزار می‌شد. برنامه‌هایی که با حضور مردم در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و هنری اجرا می‌‎شد.

روزی به نام بوشهر و به یاد «سعادت»

امسال اما، سایه کرونا بر این برنامه‌ها نیز سایه انداخت و برای پیشگیری از انتشار این ویروس، برنامه‌ها لغو شدند و در برخی از آن‌ها در فضای مجازی برگزار می‌شود.

تلاش برای ثبت ملی آثار مدرسه سعادت

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر می‌گوید: مدرسه تاریخی سعادت بعد از دارالفنون دومین مدرسه کشور بوده که در زمان قاجار ساخته شده و در بین مردم استان اهمیت ویژه‌ای دارد.

روزی به نام بوشهر و به یاد «سعادت»

به گفته نصرالله ابراهیمی، او و همکارانش در تلاشند که آثار منقول این مدرسه را در فهرست آثار ملی به ثبت برسانند.

او معتقد است: ثبت ملی آثار منقول و نامنقول این فرصت را فراهم می‌کند که تاریخچه استان بهتر معرفی شود و همچنین در حفظ و احیای آن‌ها بیشتر تلاش شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.