اخبار داغ سلامت در خرداد ماه ۹۹؛

از شایعه استعفای وزیر بهداشت تا آغاز طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت»

خرداد ۹۹ با اخبار مهمی در حوزه سلامت از جمله شایعه استعفای وزیر بهداشت تا آغاز طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» در کشور رو به رو بودیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، خرداد ماه چهارمین ماه شیوع کرونا در ایران بود و کرونا همچنان در صدر اخبار داغ رسانه ها محسوب می شد، انجام روزانه ۲۰ هزار تست کرونا در کشور، آغاز طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و شایعه استعفای وزیر بهداشت  از جمله اخبار داغ حوزه سلامت در سال بود.

انجام روزانه ۲۰ هزار تست کرونا در کشور

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به افزایش آمار بیماران مبتلا به بیماری کرونا در کشور اظهار کرد: افزایش میزان ابتلا به بیماری کرونا به معنای خیز دوباره و شروع مجدد بیماری کووید ۱۹ در کشور نیست.

او افزود: امروزه تعداد آزمایش‌های انجام گرفته از افراد در سراسر کشور افزایش پیدا کرده است، به طوری که تعداد آزمایش‌ها در اسفندماه ۲ هزار و ۵۰۰ تست در روز بود که امروز این تعداد، به ۲۰ هزار تست در روز رسیده است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: اکنون در مرحله بازگشایی، افزایش مراودات و تردد‌ها در سطح شهر هستیم. بالتبع در چنین شرایطی رفتار‌های مردم تغییر پیدا کرده و احتمال افزایش میزان ابتلا هم افزایش پیدا می‌کند.

داروی هیدروکسی کلروکین برای درمان کرونا بی اثر است

رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بیان کرد: مطالعه دانشمندان نشان می‌دهد، داروی هیدروکسی کلروکین برای درمان کرونا بی اثر است و این دارو هم مرگ و اریتمی قلبی را در بیماران کرونایی زیاد می‌کند.

او با اشاره به اینکه درمان بیماری کرونا باید زود شروع شود، افزود: باید به زودی منتظر موج‌های دوم و سوم کرونا در کشور باشیم.

ملک زاده ادامه داد: در حال حاضر یک فاز مطالعاتی جدید در زمینه بیماری کرونا بر روی ۳۰۹۵ بیمار از ۲۵ کشور دنیا آغاز شده است. در ایران هم این تحقیق بر روی ۹۸۸ بیمار در ۳۵ مرکز تحقیقاتی و ۳۰ بیمارستان انجام می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر این مطالعه در ۱۵ استان کشور انجام می‌شود، افزود: با اینکه ایران دیر‌تر از سایر کشور‌ها وارد این فاز مطالعاتی شده، اما یک سوم از موارد مورد نظر را وارد این تحقیق کرده است.

آغاز طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: مدافعان سلامت نشان دادند که ایران با تکیه بر دانش و توانایی خود و استفاده از زیرساخت‌هایی که نتیجه تفکر و تلاش پیشکسوتان حوزه بهداشت است، در کنترل کرونا موفق بودند.

او بیان کرد: طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی در همه استانها اجرا می‌شود و مردم محور بودن، مهمترین اصل در اجرای این برنامه است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت یادآوری کرد: یکی از حسرت‌های ما در وزارت بهداشت این است که‌ ای کاش ۴ ماه زودتر و قبل از کرونا طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» را در سراسر کشور آغاز و اجرایی کرده بودیم. اگر این طرح اجرا شده بود، بطور قطع موفقیت‌های ایران در مدیریت کرونا  بهتر بود؛ البته در استان‌هایی مثل سمنان، کرمانشاه، همدان و کاشان که این طرح اجرا شد موفقیت مدیریت کرونا به مراتب بهتر از جا‌های دیگر بود.

اجرای طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» با ۲۰ میلیون سفیر سلامت/ صداوسیما در بحران کرونا خوش درخشید

نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره ایده شکل‌گیری «هرخانه یک پایگاه سلامت» گفت: برای رسیدگی به مسائل بهداشتی و درمانی زائر کربلا بودیم و در مسیر نجف و کربلا در مینی‌بوس با دکتر جمشیدی فکر کردیم که چگونه خون تازه‌ای به شبکه بهداشت کشور تزریق کنیم و به این ترتیب به ایده «هرخانه یک پایگاه سلامت» رسیدیم تا به این ترتیب درون خانواده‌ها فردی را داشته باشیم که بتواند به عنوان رابط اصلی میان نظام سلامت و خانواده‌ها عمل کند.

وزیر بهداشت با اشاره به اجرای آزمایشی طرح «هرخانه یک پایگاه سلامت» در استان‌های سمنان، قزوین، کاشان و همدان گفت: قرار بود این طرح در ۱۲ اسفندماه در سطح ملی آغاز شود اما طوفانی به نام کووید ۱۹ آمد و با لطف خدا و همت عزیزان توانستیم موج سنگین این بیماری را آبرومندانه مهار کنیم، ما سه ماه شبانه‌روز فکرمان درگیر مقابله با کرونا بود و در این دوران صدا و سیما خوش درخشید وبه ما کمک بسیاری کرد و به دلیل شیوع کرونا اجرای طرح به تعویق افتاد و ۱۲ خردادماه را برای آغاز کشوری این زیرساخت مهم (طرح هر خانه یک پایگاه سلامت) انتخاب کردیم.

نمکی افزود: اگر در اوج کرونا این «هرخانه یک پایگاه سلامت» را همراه با ۲۰ میلیون سفیر سلامت که خانم‌ها محور آن هستند، داشتیم، دیگر لازم نبود هر روز وزیر بهداشت بیاید و خواهش کند که مردم به سفر نروید و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید.

گفت و گوی خودمانی وزیر بهداشت با زائران حرم رضوی پس از بازگشایی صحن‌ها +فیلم

سعید نمکی وزیر بهداشت ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ راهی مشهد مقدس شد و با اعضای ستاد مبارزه با کرونای خراسان رضوی جلسه ای داشت و پس از این جلسه با دستور تولیت آستان قدس رضوی از این پس درب‌های حرم مطهر رضوی به صورت ۲۴ ساعته باز  شد.

وزیر بهداشت در بازدید از یکی از صحن های مطهر حرم رضوی و بررسی نحوه اجرای پروتکل های بهداشتی زیارت در روزهای کرونایی، گفت و گویی خودمانی با زائران داشت که می توانید ویدیو آن را ببینید.

پروتکل‌های بهداشتی استفاده از رستوران در روز‌هایی کرونایی

علیرضا زالی فرمانده مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهراناظهار کرد: با بازگشایی مجدد رستوران ها نظارت های بیشتری از سوی معاونت های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی و تیم‌های بهداشت محیط از این اماکن انجام می‌شود البته اینگونه نظارت‌ها قبل از شیوع بیماری کرونا به صورت مستمر توسط دانشگاه های علوم پزشکی انجام می‌گرفت.

او ادامه داد: تهویه رستوران ها باید مناسب باشد و هر چقدر سقف رستوران کوتاه تر باشد میزان خطر ابتلا به انتقال بیماری کرونا در آنها بیشتر است.

زالی گفت: مواد غذایی خام شانس بیشتری نیز جهت انتقال این بیماری دارند و بهتر است غذا با رعایت مسائل بهداشتی به صورت گرم طبخ و عرضه شود.

او بیان کرد: در رستوران‌ها سطوح باعث انتقال آلودگی می‌شود و حداقل افراد باید در کنار هم باشند و افراد باید مسائل بهداشت فردی را به طور کامل رعایت کنند.

ابتلای ۱۲۰ نفر به کرونا در یک مراسم عروسی/ درباره مصرف خودسرانه دگزامتازون هشدار می‌دهیم

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت درباره ابتلای شماری از افراد به کرونا در مراسم های عروسی و عزا گفت: از دادستان‌های استانی درخواست جدی داریم در بحث برگزاری تجمعات ورود کنند، در برخی استان‌ها که مراسم محلی دارند برخی عروسی‌ها و عزاداری‌ها برگزار می‌شود و ما موردی داریم که در یک استان ۱۲۰ نفر در یک مراسم عروسی به کرونا مبتلا شدند.

او درباره خبر منتشر شده تاثیر مثبت دگزامتازون در درمان کرونا بیان کرد: در بعضی از مراحل درمان کووید ۱۹ از کورتون‌هایی مثل دگزامتازون استفاده می‌کنیم و هشدار می دهم، خبر منتشر شده درباره تاثیر دگزامتازون در درمان کرونا بدان معنا نیست که بیماران خودسرانه از دگزامتازون استفاده کنند زیرا این دارو در دسترس قرار دارد.

صادرات ۸ قلم تجهیزات بهداشتی مبارزه با کرونا به کشورهای اروپایی

سید آصف مهدوی دبیر شورای سیاست گذاری صادرات محصولات سلامت محور سازمان غذا و دارو، با اشاره به توجه ویژه سازمان غذا و دارو به حوزه صادرات محصولات و فراورده‌های سلامت محور، اظهار کرد: شورای سیاست گذاری صادرات محصولات سلامت محور با حضور رئیس و مدیران ارشد سازمان غذا و دارو به منظور بررسی و تسهیل مشکلات و گلوگاه‌های پیش روی صادرکنندگان تشکیل می‌شود، همچنین هماهنگی‌های لازم نیز با ارگان‌ها و تشکلات مرتبط مانند وزارت صمت، سازمان توسعه صادرات، گمرک، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ... صورت می‌گیرد.

او افزود: علیرغم مشکلاتی که به دنبال تحریم‌های ظالمانه در بحران کشور به وجود آمد، فرصتی برای تولیدکنندگان حوزه اقلام مبارزه با کرونا ایجاد شد و خوشبختانه با افزایش ظرفیت تولید خطوط تولیدی و اضافه شدن تولید محصولات جدید توانستیم علاوه بر تامین نیاز کشور، به یکی از صادرکنندگان برخی از این اقلام تبدیل شویم.

دبیر شورای سیاستگذاری صادرات سازمان غذا و دارو یادآوری کرد: در حال حاضر ایران یکی از صادرکنندگان اقلامی مانند ماسک N95، کیت‌های تشخیصی سرولوژی، لباس‌های کاورال، گان، شیلد، مانیتور، ونتیلاتور و مواد ضدعفونی به کشور‌های اروپایی، آسیای جنوب شرقی و همسایه تبدیل شده است.

استعفای وزیر بهداشت صحت ندارد

علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتشار پستی در صفحه توییتر خود، خبر استعفای نمکی را تکذیب کرد و آن را کذب دانست.

در متن توییت نمکی آمده است:

اینکه در اخبار آمده وزیر بهداشت کتبا استعفا داده و منتظر تصمیم‌گیری دولت در این خصوص است کذب است و چنین خبری صحت ندارد.

مرحله دوم رزمایش کمک مومنانه گروه‌های جهادی آغاز شد

مرحله دوم رزمایش سراسری کمک مومنانه با مشارکت گروه جهادی رایة العباس (ع) از جامعه پزشکی به همراه گروه جهادی کریمه اهل بیت علیه السلام و گروه جهادی شهید چراغی برگزار شد.

دراین مراسم بهشتی، مسئول بسیج خواهران اقشار و متخصصان سپاه تهران گفت: رزمایش کمک مومنانه که با نام باب الحوائج شش ماهه کربلا، حضرت علی اصغر (ع) برگزار می‌شود، ویژه متولدین زیر شش ماهی است که در بحران کرونا در خانواده‌های آسیب دیده از این بیماری، به دنیا آمدند.

مسئول بسیج خواهران اقشار و متخصصان سپاه تهران تصریح کرد: در این رزمایش ۷۲ بسته کمکی شامل پوشک، لباس، شیر خشک و لوازم بهداشتی به ارزش ریالی ۴۰۰ هزار تومان به خانواده‌هایی که نوزاد ۶ ماهه دارند، اهدا می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار