در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

موافقتنامه ایران و اوراسیا سرآغازی برای پیش برد روابط وزارت نیرو با روسیه

دستیار وزیر نیرو گفت: موافقتنامه تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا می‌تواند ظرفی برای برطرف شدن موانع غیر تعرفه‌ای باشد.

داوود میرزاخانی، دستيار وزير نیرو در امور كميسيون دائمی همكاری‌های تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ايران و فدراسيون روسيه، در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات روابط این و روسیه در حوزه آب و برق، گفت: یکی از زمینه‌های خوب همکاری ایران و روسیه، توسعه نیروگاه‌ها و پروژه‌های حوزه آب و برق است که در این زمینه، پروژه‌های خوبی نیز میان دو کشور طراحی شده و مذاکرات مربوط به آن‌ها نیز صورت گرفته است.

او در ادامه اظهار کرد: برخی از این طرح‌ها هم اکنون در دست اجرا قرار دارند و برخی دیگر نیز در مرحله مذاکره و مباحث فنی مربوط به عقد قرارداد‌ها  به سر می‌برند که به دلیل حساسیت‌های ناشی از تحریم، قابل بیان کردن نیستند.

این مقام مسئول همچنین ضمن اشاره به اینکه میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقتنامه‌ای به منظور تسهیل روابط اقتصادی امضا شده است، بیان کرد: امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های این موافقتنامه بتوانیم، روز به روز روابطمان را با این اتحادیه به ویژه کشور روسیه که عضو این اتحادیه است، تسهیل کنیم و موانع موجود را از سر راه برداریم.

او در ادامه بیان کرد: به دلیل اینکه که یکی از بزرگترین موانع ارتباط تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا، مشکلات ناشی از بالا بودن هزینه تعرفه‌های گمرکی بود، با امضای این موافقتنامه مشکلات تعرفه‌ای نیز در حال برطرف شدن است.


بیشتر بخوانید


میرزاخانی تاکید کرد: برطرف شدن این مانع بزرگ، باعث می‌شود تا تاجران و فعالان اقتصادی کشور ما رقابت پذیری بیشتری با تاجران و فعالان اقتصادی سایر کشور‌ها به ویژه ترکیه در منطقه داشته باشند. این یک فرصت بسیار خوب برای تمام فعالان اقتصادی است که از ظرفیت‌ها و کاهش تعرفه برای کالا‌های مشمول این موافقتنامه استفاده کنند و صادرات خود را افزایش دهند.

او در پایان با تاکید بر این که راه استفاده تاجران و فعالان اقتصادی از این ظرفیت برای تجارت با روسیه این است که رفتار حرفه ای، بازاریابی، مذاکره و حضور فیزیکی در روسیه داشته باشند، گفت: برطرف شدن موانع تعرفه‌ای در این موافقتنامه می‌تواند بهانه و ظرفی برای برطرف شدن موانع غیر تعرفه‌ای ما مثل موانع لجستیکی، حمل و نقلی، پایانه‌های صادراتی انبارداری باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: نیروگاه ، برق ، آب ، روسیه ، اوراسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار