همایش «وقف، امور خیریه و سلامت»؛ قدمی نو برای مقابله با کرونا

نشست خبری تشریح اهداف برگزاری همایش «وقف، امور خیریه و سلامت» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست رسانه‌ای همایش «وقف، امور خیریه و سلامت» با حضور حجت الاسلام عادل معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام نقی و حجت‌الاسلام سید احمد سجادی دبیر اجرایی همایش برگزار شد.

حجت‌الاسلام عادل در ابتدای این نشست گفت: در شرایط فعلی باید دید که نگاه جامعه به امور خیریه به کدام سمت و سو است؛ در حال حاضر در انجام کار خیر موضوعاتی داریم که ممکن است نیاز به آسیب شناسی داشته باشد.

وی افزود: هدف این همایش بازشناسی است؛ یعنی بررسی شود که جایگاه ما در بحث وقف قبلاً کجا بوده، چه ظرفیت هایی وجود دارد، آیا لازم است که این ظرفیت ها جهت دهی شوند یا خیر. از طرفی اگر نیاز به جهت دهی باشد، اوقاف به تنهایی نمی تواند در زمینه سلامت  کار کند و لازم است دانشگاه های علمی پزشکی و... هم مشارکت کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف بیان کرد: با توجه به اینکه عنوان همایش یک بحث علمی است؛ حتماً به صورت هدفمند مخاطبان شناسایی می شوند. لذا مراکز علمی برای این همایش هماهنگ شده اند، اما از آنجا که عموم جامعه می‌توانند ایده پردازی کنند، اطلاع رسانی پرحجم و جامع باید انجام بگیرد تا عموم مردم از این موضوع باخبر شوند.

وی ادامه داد: در این صورت مردم امیدوار می شوند که مجموعه‌های فرهنگی در این شرایط هم در حال مبارزه با کرونا هستند و آن نشاط و امید لازم در جامعه ترویج می شود.

حجت الاسلام عادل گفت: پیش بینی ما این است که حجمی از مقاله را از خارج از کشور داشته باشیم. با این همایش می خواهیم به کادر درمان که امروز در صف اول مبارزه با کرونا هستند، بگوییم که ما هم در تلاش هستیم تا برخی از نیاز‌ها و تجهیزات شما تامین شود. تاکنون هم خیرین بسیار فعال بودند که نمونه آن وقف مرکز درمانی در آذربایجان شرقی به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان است.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین نقی رئیس دانشگاه علوم و قرآن کریم و دبیر علمی همایش توضیح داد: این همایش در پنج محور سلامت و وقف در روایات، سلامت و وقف در جامعه جهانی، سلامت و وقف در تمدن اسلامی، سلامت و وقف در انقلاب اسلامی و سلامت و وقف در تمدن نوین اسلامی برگزار می شود.

وی افزود: یکی از اهداف این همایش خط دهی یعنی روشن کردن مسیرهاست. وقف علمی در حال حاضر در دنیا مطرح است، وقف سلامت می‌تواند به صورت علمی هم باشد. معمولا کسانی که می‌خواهند وقف کنند، در مسیر سنتی که جنبه‌های دینی و مذهبی دارد قدم بر می‌دارند.

حجت الاسلام نقی بیان کرد: داوطلبان حضور در این همایش، باید تا پایان فروردین چکیده مقالات را ارسال کنند. داوری‌ها پایان خرداد انجام می‌شود و همایش هم اوایل مردادماه برگزار خواهد شد.

در ادامه سید احمد سجادی دبیر اجرایی همایش گفت: صحبت درباره نحوه برگزاری این رویداد را به زمان برگزاری آن موکول می‌کنیم؛ اگر وضعیت کرونا به همین شکل باشد، همایش ما هم مجازی خواهد بود. این همایش در ۵ محور برگزار و به ۳ نفر در هر محور جایزه اهدا می شود.

وی افزود: جایزه ویژه برای نظریه پردازی ویژه است که پیرامون وقف در سلامت خواهد بود. برای ارزیابی مقالات از کمیته دانشگاه معارف قرآن و دانشگاه پزشکی دعوت می شود. برخی از مقالات در مجله‌هایی که پیرامون بهداشت و سلامت و وقف است به چاپ می رسند، تعدادی در یک کتاب و تعدادی هم در چند مجله چاپ می شوند. علاوه بر چاپ، همه این مقالات به صورت نسخه دیجیتالی در سایت‌های مخصوص بارگذاری خواهند شد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: سازمان اوقاف ، وقف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۱:۴۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
سلام کاش مسئولین محترم امور فرهنگی اوقاف به جای این همایش ها که بی هزینه هم نیستند اول حقوق زیر مجموعه های خود را میپرداختند که دو ماه و سه ماه عقب نیفته . این خیرتر از هر کار خیری هست .
آخرین اخبار