حضرت موسی مبرقع؛ چهره درخشان اهل‌بیت (ع) در قم

حجت الاسلام شوزب شیری به مناسبت فرارسیدن سالروز رحلت حضرت موسی مبرقع (ع)، به تشریح شخصیت این امامزاده پرداخت.

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام شوزب شیری مدیرکل بازرسی مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگویی به‌مناسبت سالروز رحلت حضرت موسی مبرقع در ۲۲ ربیع‌الثانی درباره جایگاه ارزشمند وی گفت: یکی از امامزادگان جلیل‌القدر خاندان امام رضا (ع)، حضرت موسی بن محمد الجواد (ع) ملقب به موسی مبرقع است که فرزند بلاواسطه امام جواد (ع) بوده. وی در سال ۲۱۴ هجری قمری به‌دنیا آمده است.

وی با اشاره به اینکه حضرت موسی مبرقع دو سال کوچکتر از امام هادی (ع) بود، افزود: وی در سال ۲۵۶ هجری قمری بنا به دعوت مردم قم به‌سمت این شهر حرکت کرد؛ ابتدا که وارد قم شد، برخی از مردم این شهر به‌دلیل عدم شناخت، استقبال خوبی از وی نکردند. به همین دلیل حضرت موسی مبرقع چند ماهی در کاشان ماند. سپس بزرگان و مردم قم متوجه جایگاه والای معنوی و علمی ایشان شدند و حضرت موسی مبرقع با دعوت مجدد بزرگان و مردم قم به این شهر آمد.

مدیرکل بازرسی مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان اوقاف با بیان اینکه حضرت موسی مبرقع چهار دهه در قم زندگی کرد، گفت: وی سال ۲۹۶ هجری قمری در سن ۸۲ سالگی در قم رحلت کرد و در همین شهر به خاک سپرده شد.

حجت‌الاسلام شیری ادامه داد: پس از حضور موسی مبرقع در قم، خواهران و زینب، ام محمد و میمونه نیز به قم آمدند و پس از رحلتشان در کنار حضرت معصومه (س) دفن شدند؛ یکی از خواهران موسی مبرقع که زینب نام داشت، نخستین کسی است که بر روی مزار حضرت معصومه (س) سایه‌بان درست کرد.

وی با اشاره به اینکه حضرت موسی مبرقع جد سادات رضوی، برقعی، رضایی، ابن رضایی و هزاران عالم و شخصیت برجسته دینی است، تصریح کرد: ۲۸ نفر از فرزندان و نوادگان حضرت موسی مبرقع در جوار وی در چهل‌اختران قم دفن شده‌اند. نخستین کسی هم که در کنارشان دفن شد، فرزندشان ابواحمد بود.

مدیرکل بازرسی مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان اوقاف در خصوص جایگاه علمی حضرت موسی مبرقع تصریح کرد: نخستین کسی که در قم، بحث تفسیر و تبیین معارف اهل‌بیت (ع) را راه انداخت و در این باره جلساتی را تشکیل داد، حضرت موسی مبرقع بود.

حجت‌الاسلام شیری با بیان اینکه حضرت موسی مبرقع یک مظلومیت خاصی در تاریخ دارد، افزود: «محدث نوری» در کتابی به‌نام «البدر المشعشع فی احوالات موسی مبرقع» به معرفی این مرد بزرگ پرداخته است. «ستاره درخشان آسمان ولایت» اثر مصطفی برقعی نیز از کتبی است که به‌خوبی به شخصیت ارزشمند حضرت موسی مبرقع پرداخته است.

وی ادامه داد: برقع به معنای نقاب است. موسی مبرقع به‌دلیل اینکه همیشه نقاب بر صورت می‌زد به این لقب مشهور بود. برای نقاب زدن موسی مبرقع هم دو نقل آمده است؛ برخی می‌گویند به این دلیل که شناخته نشود و از خطر دشمنان در امان باشد، این کار را انجام می‌داد؛ برخی دیگر هم می‌گویند که وی به‌دلیل زیبایی چهره نقاب می‌زد.

حجت‌الاسلام شیری در پایان خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه اقدامات خوبی را برای توسعه بقعه حضرت موسی مبرقع در چهل‌اختران قم انجام داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار