شورای امنیت در حصول بیانیه مشترک درباره سوریه ناکام ماند

نشست غیرعلنی شورای امنیت با محوریت بحران سوریه بدون توافق بر سر بیانیه مشترک پایان یافت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه آرتی، اعضای شورای امنیت سازمان ملل در حصول بیانیه مشترک در خصوص سوریه ناکام ماندند.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه گزارش داد اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد نتوانستند در مورد بیانیه مشترک در مسئله سوریه به اتفاق نظر دست یابند. نشست شورای امنیت روز سه شنبه با محوریت راه حل سیاسی برای بحران سوریه پشت در‌های بسته برگزار شد.

گیر ویژه پدرسن، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه در این نشست از اعضای شورای امنیت خواست تا موضع خود را برای شکستن بن بست پرونده سوریه متحد کنند. پدرسن تاکید کرد نیاز به اتخاذ دیپلماسی بین المللی سازنده در مورد سوریه است و بدون آن احتمال پیشرفت واقعی در مسیر قانون اساسی اندک است.

پس از بی نتیجه ماندن نشست اخیر کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو، بنا شد که نشست‌های ماهانه شورای امنیت با موضوع تحولات سوریه به صورت غیر علنی و پشت در‌های بسته برگزار شود.

کمیته تدوین قانون اساسی سوریه متشکل از ۱۵۰ عضو است که ۵۰ نفر آن از دولت سوریه، ۵۰ تن از مخالفان و ۵۰ تن باقی مانده از میان فعالان مدنی و مذهبی هستند. بر اساس توافق، مصوبات کمیته تدوین قانون اساسی سوریه باید به تائید ۷۵ درصد اعضا برسد.

ماموریت کمیته قانون اساسی سوریه، بازنگری قانون اساسی سال ۲۰۱۲ میلادی است. این کمیته در ماه سپتامبر ۲۰۱۹ تشکیل شد و نخستین جلسه خود را چهار ماه بعد تشکیل داد. اختلاف نظر‌های عمیق و نیز همه گیری کووید ۱۹ باعث شد جلسات این کمیته به کندی پیش برود.

بازنگری قانون اساسی سوریه در قطعنامه ۲۲۵۴ گنجانده شده است. این قطعنامه در ماه دسامبر ۲۰۱۵ در شورای امنیت تصویب شد. این قطعنامه، برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل را نیز پیش بینی کرده است. سازمان ملل امیدوار است این فرآیند راه را برای پایان دادن به مناقشه سوریه، هموار کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار