در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

قانون جذب در پژوهشگاه صنعت نفت باید تغییر کند

یک کارشناس حوزه نفت و انرژی گفت: پژوهشگران برای جذب در پژوهشگاه صنعت نفت، ابتدا باید استخدام وزارت نفت باشند که کار بسیار سختی است.

سید سجاد پورالحسینی، کارشناس حوزه نفت و انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکلات جذب در پژوهشگاه صنعت نفت گفت: در نظر من پژوهشگاه صنعت نفت تاثیر خاصی در نخبه گزینی ندارد به دلیل این که آن جایگاهی که باید در صنعت نفت داشته باشد را ندارد.

او با اشاره به قرار نداشتن این پژوهشگاه در جایگاه خاص خودش بیان کرد:متاسفانه فارغ التحصیلان و پژوهشگران برتر حوزه نفت که عمدتا دانش آموخته دانشگاه صنعت نفت هستند، برای جذب در این پژوهشگاه ابتدا باید استخدام وزارت نفت باشند و همانطور که همه می‌دانیم کارمند وزارت نفت شدن کار بسیار سختی است.

پورالحسینی ادامه داد:افرادی که رزومه خیلی عالی دارند به دلیل قوانین نادرست برای ورود به پژوهشگاه صنعت نفت از دست می‌دهیم. در واقع این پژوهشگاه تنها کسانی را جذب می‌کند که از خانواده وزارت نفت باشند.

او گفت: چه بسا بسیاری از افراد باشند که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و خیلی هم انرژی و انگیزه دارند، اما چون کارمند وزارت نفت نیستند، نمی‌توانند از ظرفیت‌های پژوهشگاه صنعت نفت استفاده کنند.


بیشتر بخوانید


دانشگاه صنعت نفت، افت کرده است

این کارشناس حوزه نفت و انرژی درباره شرایط فعلی دانشگاه صنعت نفت اظهار کرد: دانشگاه صنعت نفت سال‌ها قبل از دانشگاه تهران تاسیس شده است، دانشگاهی که تمام دانشگاه‌های برتر دنیا در زمینه نفت آن را می‌شناسند و از لحاظ تاسیس سومین دانشگاه نفتی جهان بوده اکنون با یک نوع رفتاری که بی‌مهری است، بسیار افول کرده و طی سال‌های اخیر حتی متقاضیانی که داشته هم از نظر علمی افت کرده اند.

او گفت: در گذشته رتبه‌های قبولی این دانشگاه خیلی بالا بود، ولی وقتی دانشجویان می‌بینند که حتی اگر در این دانشگاه درس بخوانند، حمایتی نمی‌شوند این افت طبیعی است. کسی که به عنوان مثال در رشته مهندسی نفت تحصیل می‌کند قطعا قرار نیست در آینده در کارخانه شیر و لبنیات کار کند و باید جذب صنعت نفت شود، اما وقتی این اتفاق نمی‌افتد، دیگر افرادی که سطح علمی بالایی دارند، تمایلی برای درس خواندن در این دانشگاه پیدا نمی‌کنند.

این نخبه صنعت نفت ادامه داد: وزارت نفت باید بتواند با ایجاد پروژه‌های جدید در شرکت نفت، شرکت‌های وابسته به آن و حتی شرکت‌های خصوصی و پیمانکاری، امکان جذب این افراد در صنعت نفت را فراهم کند، اما وقتی تقاضایی برای جذب این افراد وجود ندارد، بسیاری از آن‌ها برای تحصیلات تکمیلی پذیرش دانشگاه‌های خارجی را می‌گیرند.

او بیان کرد: وقتی شرکتی مثل توتال یا سعودی آرامکو، هر ساله هزینه‌ها و بورسیه‌هایی را برای پذیرفتن دانشجویان در دانشگاه‌های تخصصی در نظر می‌گیرند و نیروی مورد نیاز خود را آموزش می‌دهند، یعنی می‌خواهند در آینده از این افراد استفاده کنند و برای آن‌ها برنامه ریزی دارند، اما در ایران اینطور نیست و به نظر من، ما برای سال‌های آینده قطعا به مشکل خواهیم خورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۴۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
استخدام در شرکت نفت اصلا کار سختی نیست // اگه راهش را بلد باشی // روشش را از نمایندگان مجلس بپرسید
آخرین اخبار