تاکید بر سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌های نیمه تمام تا پایان دولت

نرخ بالای بیکاری کرمانشاه، مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در کرمانشاه دور یک میز نشاند تا برای پایین آوردن نرخ بیکاری و رفع موانع طرح‎های اقتصادی این استان چاره اندیشی کنند.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  از چندی پیش برنامه‌ای در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته که بر اساس آن تیمی از مدیران این وزارتخانه به استان‌هایی که نرخ بیکاری بالایی دارند سفر خواهند کرد و در این سفر‌های کاری در خصوص راهکار‌های ایجاد اشتغال و رونق تولید در این استان‌ها تصمیم گیری می‌شود.

امروز (۱۴ بهمن) نیز استان کرمانشاه که سالهاست از نرخ بیکاری بالا رنج می‌برد، میزبان جمعی از مدیران ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، بود تا در سفری دو روزه ضمن بازدید از برخی طرح‌های اقتصادی، در نشست‌هایی با مسئولین استان راهکار‌های سرعت بخشیدن به این طرح‌ها و ایجاد اشتغال بیشتر در استان را بررسی کنند.

عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی استان کرمانشاه در نشستی که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه در این سفر دو روزه از برخی طرح‌های اقتصادی و اشتغالزای استان بازدید خواهیم داشت، اظهار کرد: تاکیدمان بر سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌های نیمه تمامی است که تا پایان عمر دولت به اتمام خواهد رسید.

او  گفت: همچنین بر فعال کردن واحد‌های نیمه فعال هم تمرکز خواهیم داشت تا از این طریق هم به ایجاد اشتغال در استان کمک شود.

منصوری تاکید بر افزایش پوشش تامین اجتماعی و صندوق بیمه روستاییان و عشایر و توسعه مهارت آموزی توسط مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای را از دیگر موضوعاتی دانست که در این سفر مورد تاکید قرار خواهد گرفت.

هدایت حاتمی معاون امور اقتصادی استان کرمانشاه هم با اشاره به کاهش نرخ بیکاری استان در یکی دو سال اخیر، گفت: به این منظور اسنادی تدوین شده که نتیجه آن را در کاهش نرخ بیکاری استان شاهد هستیم.

او افزود: در کنار برنامه‌های عادی، طرح ضربتی اشتغال هم در استان تدوین شده که عمده حمایت‌های مورد نیاز برای اجرایی کردن این برنامه از جمله تامین منابع مالی مورد نیاز آن به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برمی گردد و امیدواریم در این راستا نگاه ویژه‌ای به استان کرمانشاه شود.

حاتمی در ادامه با بیان اینکه اخیرا یازده شهرستان استان کرمانشاه برای اعمال معافیت مالیاتی سرمایه گذاری ۲۰ ساله انتخاب شده اند که مشوق خوبی برای رونق سرمایه گذاری در استان است، گفت: با جذب سرمایه گذاری و به ثمر نشستن طرح‌های اقتصادی خوبی که در استان در حال اجراست، می‌توانیم نرخ بیکاری استان را تا حد قابل قبولی کاهش دهیم.

ریل گذاری صحیح برای اشتغال استان

در ادامه این نشست حسن عزیزی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گزارشی از وضعیت بیکاری استان ارائه داد و گفت: سال ۱۳۹۶ استان کرمانشاه بالاترین نرخ بیکاری کشور را داشت و برچسب بیکارترین استان کشور قرین نام کرمانشاه بود، اما طی این سال‌ها با برنامه ریزی انجام شده و همدلی که بین مدیران استان شکل گرفته، گام‌های خوبی جهت کاهش نرخ بیکاری استان برداشته شده است.

عزیزی با اشاره به تدوین سند سه ساله اشتغال به منظور کاهش نرخ بیکاری استان، گفت: براساس این سند هدف گذاری شده بود سال گذشته نرخ بیکاری استان سه درصد کاهش یابد که در پایان سال موفق شدیم نرخ بیکاری استان را ۳.۱ درصد کاهش دهیم.

او افزود: طبق این سند برای امسال هم کاهش ۲.۵ درصدی نرخ بیکاری استان هدف گذاری شده که برای تحقق آن باید ۴۷ هزار و ۳۰۸ فرصت شغلی ناخالص و ۱۷ هزار فرصت شغلی خالص در استان ایجاد کنیم که به گواه آمار تا بهمن ماه این میزان اشتغال در استان ایجاد شده است.

او به کاهش روند نرخ بیکاری استان هم اشاره کرد و گفت: پاییز ۱۳۹۶ نرخ بیکاری استان ۲۵.۸ درصد بود که این نرخ در پاییز امسال به ۱۲.۴ درصد رسیده است.

عزیزی با اعلام اینکه در حال حاضر رتبه هفتم بیکاری را بین استان‌های کشور داریم، گفت: اگرچه وضعیت بیکاری استان هنوز هم مطلوب نیست، اما ریل گذاری درستی برای اشتغال استان انجام شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در ادامه نرخ بیکاری جوانان تحصیلکرده استان را بالا دانست و خواستار حمایت بیشتر وزارت تعاون جهت ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان استان شد.

در بخش پایانی این نشست نیز هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه با بیان اینکه سال ۱۳۹۶ نرخ بیکاری استان بالا و حدود ۲۲ درصد بود، گفت: از همان زمان کاهش نرخ بیکاری جزو اولویت‌های اصلی همه مدیران قرار گرفت.

او  افزود: در آن شرایط با شوک بزرگی به نام زلزله نیز مواجه شدیم که می‌توانست بحران بیکاری استان را تشدید کند، اما با فرصت سازی صورت گرفته و شکل گیری یک بازار پنج هزار میلیارد تومانی در بحث بازسازی، اجازه ندادیم بازار اشتغال استان از این حادثه متاثر شود.

بازوند با اشاره به تدوین سند اشتغال استان، سند اقتصاد مقاومتی، سند رونق تولید و... در استان با نگاه به ایجاد اشتغال، گفت: با این اقدامات هم سیر افزایشی بیکاری استان کنترل شد و هم به سمت کاهش نرخ بیکاری استان رفتیم.

تعیین تکلیف چند پروژه اقتصادی بزرگ

او در ادامه به تعیین تکلیف چند پروژه اقتصادی مهم استان اشاره کرد و گفت: سهام داران پروژه پالایشگاه آناهیتا تغییر کردند و اکنون ۶۷ درصد سهام این پروژه مربوط به قرارگاه خاتم و ۲۳ درصد مربوط به شرکت پالایش و پخش نفت است و امیدواریم بزودی عملیات اجرایی این پروژه بزرگ آغاز شود.

بازوند گفت: عملیات احداث پتروشیمی اسلام آبادغرب نیز با سرمایه گذاری ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان احتمالا شنبه هفته آینده (۱۸ بهمن) با حضور معاون اول رییس جمهور آغاز می‌شود.

به گفته استاندار کرمانشاه، وزارت نفت نیز دو میلیارد دلار سرمایه گذاری جهت اجرای یک پتروشیمی و پالایشگاه گازی در استان خواهد داشت.

او گفت: این چهار پروژه بزرگ نفتی و گازی که هدیه دولت تدبیر و امید به مردم استان است، می‌تواند تا حدود زیادی کمبود‌های استان را جبران کند. کل سرمایه گذاری این پروژه‌ها نیز قرار است توسط دولت تامین شود.

بازوند اظهار کرد: با مجموع اقدامات انجام شده امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ نرخ بیکاری استان به متوسط نرخ بیکاری کشور و حتی شاید کمتر از آن برسد.

او  به سفر مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم خروجی این سفر منجر به طرح‌هایی شود که تا پایان این دولت پنج تا شش هزار شغل در استان ایجاد کند.

 قرار است مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز و فردا از برخی طرح‌های اقتصادی استان بازدید کنند و سپس در نشستی در خصوص تحرک بخشیدن به این طرح‌ها و ایجاد اشتغال در استان تصمیم گیری کنند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.