سفرهای نوروزی با رعایت اصول بهداشتی برقرار می‌شود به شرط اینکه خیز چهارم کرونا نیاید

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در تلاشیم سفر‌های نوروزی، مدیریت شده با رعایت اصول بهداشت کرونایی، برقرار شود، اما لازم است مردم با رعایت شیوه‌نامه‌ها از خیز چهارم کرونا جلوگیری کنند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جمع خبرنگاران در بوشهر بیان کرد: خرسندم که به بهانه افتتاح هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان طرح حوزه میراث فرهنگی و گردشگری امروز به بوشهر سفر کرده‌ام.

او ادامه داد: در این سفر برای اولین بار هتلی پنج ستاره با هزار تخت در استان بوشهر بهره برداری می‌شود. همچنین امروز شاهد افتتاح موزه منطقه ای خلیج فارس در بوشهر بودیم که از نظر محتوایی می‌شود گفت یکی از بهترین موزه‌های کشور است. آثار تاریخی ارزشمندی با فناوری روز در این موزه حفاظت می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: این موزه قرار است چند استان همسایه و به ویژه کرانه خلیج فارس را هم پوشش دهد. ساختمان موزه هم بنایی تاریخی است که به خوبی مرمت شده است. از فرمانده نیروی دریایی ارتش هم تشکر می‌کنم که همکاری کرد تا این فضای ارزشمند در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد.

مونسان عنوان کرد: گردشگری با توجه به ظرفیت‌های درونی خود به جریان افتصادی در کشور تبدیل شده است و تا کنون ۲۲ هزار میلیارد تومان افتتاح داشتیم اکنون هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان طرح در دست افتتاح داریم. تا پایان دولت به صورت مداوم در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری طرح‌هایی داریم.

پرداخت ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به فعالان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری

او ادامه داد: اضافه بر اتفاقات بدی که سال ۹۸ برای گردشگری داشتیم از جمله سیل،گرانی بنزین، موضوع هواپیما و اتفاقات دیگری که می‌توانست به گردشگری کشور ضربه بزند، کرونا هم آمد اما با این وجود خوشحالم اعلام کنم که همچنان گردشگری ما پویا است و لازم است که از فعالان مجموعه‌های گردشگری که کمک کردند و تحمل کردند تشکر کنم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: دولت با وجود موضوع تحریم‌ها و فشار‌های حداکثری حمایت‌های را انجام داده است ما تا الان حدود هزار و ۳۰۰ تا هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درخواست تسهیلات کرونا در حوزه‌های زیرمجموعه خود داشته‌ایم که پرونده‌شان در بانک‌ها است و۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات تا کنون پرداخت شده است.

خسارت ۲۱ هزار میلیارد تومانی کرونا به گردشگری

مونسان افزود: چند روز پیش هم در دولت در ستاد ملی کرونا دوباره مصوب شد و قرار شد که این وام‌ها تا بهمن همچنان تمدید شود و در بودجه سال آینده نیز هفت هزار میلیارد تومان برای حمایت از بخش‌های آسیب دیده از کرونا تصویب شده است.

او ادامه داد: اگرچه ما می‌دانیم که این اعداد و ارقام جبران خسارت ۲۱ هزار میلیارد تومانی بخش گردشگری را نخواهد کرد. امیدمان این است که بساط کرونا با ورود واکسن ایرانی و واکسنی که قرار است دولت وارد کند برچیده شود تا گردشگری رونق گیرد.

سفرهای نوروزی برقرار می‌شود به شرط ...

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: از وزارت بهداشت، وزارت کشور و همچنین ستاد ملی مبارزه با کرونا و رئیس‌جمهور که تصمیمات خوبی برای تعطیلات نوروزی گرفته‌اند تشکر می‌کنم. شنبه گذشته در ستاد ملی مبارزه با کرونا مقرر شد، سفر‌های نوروزی مسئولانه، تحت کنترل و مدیریت شده انجام گیرد. وزارت میراث فرهنگی در این زمینه برنامه ریزی کند و همه استانداران کمک کنند تا سفر‌ها کاملا مدیریت شده با رعایت کامل اصول بهداشتی انجام گیرد. تا هم مردم نشاط داشته باشند و هم اینکه به اقتصاد گردشگری و اقتصاد کشور کمک شود.

اصول بهداشتی را در دو ماه آخر سال بیشتر رعایت کنیم

مونسان تاکید کرد: البته این تصمیم در صورتی عملی می‌شود که خدای ناکرده با موج چهارم کرونایی رو به رو نشویم و از مردم خواهش می‌کنم در یکی دو ماه تا پایان سال نو به شدت اصول بهداشتی را رعایت کنند. هفته آینده تعطیلی داریم مراقب سفر‌ها باشند تا جایی که ممکن است سفر نرویم که ان‌شاءالله بتوانیم ایام نوروز خوبی را بدون محدودیت یا با کمترین محدودیت و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی داشته باشیم.

بازگشت سه هزار شیء تاریخی به کشور

او، درباره برگرداندن اشیاء تاریخی به کشور هم گفت: در دولت دوازدهم  رکورد داشتیم در بازگشت اشیای تاریخی و با پیگیری‌های صورت گرفته برخی اشیاء که گاه ۸۰ تا ۹۰ سال دور از کشور بودند، به کشور بازگردانده شدند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: باید از دستگاه دیپلماسی و سیستم حقوقی کشور در این زمینه تشکر کنم اما عمده کارها با پیگیری فرهنگی وزارت میراث فرهنگی رخ داد.

مونسان ادامه داد: در یک مورد ما هزار و ۷۰۰ شیء تاریخی را که ۸۴ سال پیش به صورت امانی در اختیار دانشگاه شیکاگو آمریکا قرار گرفته بود، با پیگیری‌های فرهنگی در اوج فشار‌های حداکثری و اقداماتی که ترامپ انجام می‌داد، به طور رسمی در تهران تحویل گرفتیم و نه در آمریکا. یعنی بیمه، بسته بندی و حمل را خود امریکا انجام داد.

او عنوان کرد: در دولت دوازدهم بیش از سه هزار شیء تاریخی را به کشور برگرداندیم و این روند ادامه دارد.

انتهای پیام/ک

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.