واکاوی واکنش ها به آژیر تهران در شبکه های اجتماعی

آژیری که دوشب پیش در تهران به صدا درآمد بازتاب و همینطور واکنش های زیادی را در شبکه های اجتماعی، رسانه های داخلی و معاند به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، دوشب گذشته شنیده شدن صدای آژیر خطر در غرب تهران و گمانه‌زنی‌ها و خبر‌های متفاوت درباره آن، موج‌های گوناگونی را در شبکه‌های اجتماعی از سوی کاربران ایجاد کرد. در نگاه نخست باز هم پاشنه آشیل جدی رسانه‌ای ما یعنی تأخیر در ارائه خبر اولیه، صحیح و روایت از رویداد باعث شد رسانه‌های معاند با تولید فیک نیوز، شایعه و اخبار ساختگی به القای ترس و دلهره در افکار عمومی بپردازند.


بیشتر بخوانید


تعداد توئیت های مربوط به آژیر خطر

معصومه نصیری کارشناس رسانه به تحلیل محتواهای منتشر شده در فضای مجازی درباره این رویداد پرداخته است. بر اساس تحلیل‌های وی رصد بستر‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد کاربران توئیتر با ۲۶٫۲ هزار توئیت، ۱۴٫۲ هزار ریتوئیت، ۱۶۱٫۴ هزار لایک و ۱۰۹۰ پست در ساعت، در همان ساعات اولیه به اتخاذ رویکرد‌های مختلف در این زمینه پرداختند.

آژیر خطر در خبر رسانه‌ها

 «آژیر خطر تهران» در بستر خبر با ۸۶۳ خبر و محتوا مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. خبرگزاری‌ها با ۴۰۵ محتوا، پایگاه‌های خبری با ۴۳۸ محتوا، روزنامه‌ها با ۲۰ محتوا و ۳۵ پست در ساعت به این موضوع پرداخته‌اند. تلگرامی‌ها با ۵٫۱ هزار پست و مجموع ۲۷٫۱ میلیون بازدید و ۲۱۲ پست در ساعت به کنشگری درباره شنیده شدن آژیر خطر پرداختند.

اینستاگرام هم درگیر آژیر خطر بود

کاربران اینستاگرام هم با ۳۰۸ پست، ۹٫۱ هزار لایک و ۱۲ پست در ساعت به شنیده شدن صدای آژیر خطر واکنش نشان داده‌اند. پست صفحه‌ای که خبر شنیده شدن صدای آژیر در غرب تهران را همراه با گمانه‌زنی‌ها و البته محتوای مبتنی بر دیس اینفورمیشن و شایعات منتشر کرده بود با ۱۴۵۵ لایک و ۱۰۷ کامنت بیشتر توجه را در این بستر به خود جلب کرده است.

این داده‌کاوی نشان می‌دهد در مواقع وقوع رویدادها، تعلل و سردرگمی در بین رسانه‌ها و مسئولان و عدم ارائه روایت واحد و غیرمتناقض، سبب جولان رسانه‌های معاند جهت القای روایت‌های دروغین و مبتنی بر شایعات و انحراف افکار عمومی می‌شود. در غیاب این روایت و اطلاعات صحیح، موجی از بازنشر اطلاعات دلهره‌آور که برای مخاطب فاقد سواد رسانه‌ای نیز قابل راستی آزمایی نیست، نشان از ضرورت توجه به سیاستگذاری رسانه‌ای و خبررسانی صحیح، جامع و شفاف با هدف قطع زنجیره فیک‌ها و شایعات منجر به مدیریت بهتر افکار عمومی و بازگرداندن آن به داخل خواهد شد. امروز دوران سکوت‌های طولانی در عرصه اطلاع‌رسانی گذشته است و روایت اول، تبدیل به روایت غالب شده و این یعنی باختن افکار عمومی و حقیقت در برابر جریان اطلاع‌رسانی مسموم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۰۱:۳۴ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
ما که نشنیدیم کلا آژیر شایعه اس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
روایت اول، تبدیل به روایت غالب شده
آخرین اخبار