در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نظر وزیر نفت درمورد تشکیل وزارت انرژی از روی احساس تکلیف بود

معاون برنامه ریزی وزیر نفت گفت: اگر مدیریت بخش انرژی کشور یکپارچه باشد، حتما نتایج بهتری حاصل خواهد شد و وزیر نفت فقط بر اساس تجربه نظر داده و سودی از تشکیل وزارت انرژی نمی‌برد.

هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهارات اخیر وزیر نفت پیرامون موافقت با تشکیل وزارت انرژی بیان کرد: من فکر می‌کنم اگر مدیریت بخش انرژی کشور یکپارچه باشد، حتما نتایج بهتری حاصل خواهد شد و یک نفر پاسخگوی این خواهد بود که در این بخش چه مسائلی می‌گذرد و کشور به ویژه در بحث بهینه سازی مصرف انرژی باید به کجا برود.

او گفت: با توجه به روند افزایش مصرف انرژی در بخش‌های مختلف، بهینه سازی دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک الزام در کشور ماست. در قوانین برنامه توسعه سال‌های گذشته بر این موضوع تاکید شده منتهی بسته به شرایط کشور، در یک مقطعی از اولویت خارج شده است.

فلاحتیان تصریح کرد: تا جایی که به خاطر دارم، هیچگاه وزرای نیرو و نفت به صورت جدی با تشکیل وزارت انرژی مخالف نبودند و همیشه می‌گفتند که شرایط برای این کار فراهم نیست.

او بیان کرد: بنابراین این که می‌بینیم علی رغم این که پایان کار دولت است، اما وزیر نفت به عنوان تکلیف خود، نظریه تخصصی خودش را برای الزامی بودن وزارت انرژی بعد از این سال‌ها ارائه می‌کند، مسئله کوچکی نیست.

معاون برنامه ریزی وزیر نفت گفت: فردی با این همه تجربه وزارت در شرایطی که نفعی به خودش نمی‌رسد، نظر تخصصی اش را اعلام کرده است. می‌دانیم که کار دولت در حال تمام شدن است و مسئولان دیگری در این بخش مشغول به کار می‌شوند و آقای زنگنه حتما از روی احساس تکلیف این نظر را بیان کرده است. باید این را به فال نیک گرفت که یک نفر احساس مسئولیت کرده و نظریه کارشناسی و تخصصی اش را در این حوزه اعلام می‌کند.

او گفت: امیدوارم افرادی که از این موضوع مطلع شده اند، بتوانند نقش خود را در این زمینه ایفا کنند. باید این موضوع را در جهت کم کردن مشکلات بخش انرژی، گامی به جلو تلقی کرد.

فلاحتیان درباره شرایطی که باید برای تشکیل وزارت انرژی و ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو وجود داشته باشد، گفت: در گذشته مفاهیم مختلفی در این باره در اذهان متبادر می‌شد.


بیشتر بخوانید


آب در تشکیل وزارت انرژی جایی ندارد

او افزود: گاهی برخی از دوستان فکر می‌کردند که تشکیل وزارت انرژی یعنی این که بخش آب وزارت نیرو نیز وارد وزارت انرژی شود، در صورتی که این موضوع بعد‌ها اصلاح شد و مشخص شد که بخش آب وزارت نیرو باید در بخش‌های دیگر کشور مثل منابع طبیعی و محیط زیست که همبستگی بیشتری دارند، ادغام شود.

فلاحتیان اظهار کرد: مباحث مطرح شده در تشکیل وزارت انرژی بیشتر مربوط به این است که بخش برق و گاز باید به هم نزدیک شوند. در زمستان که می خواهیم برق مورد نیاز مردم را تامین کنیم، اصلی‌ترین نهاده‌ای که ایفای نقش می‌کند، سوخت نیروگاه هاست.

او تاکید کرد: اگر ناهماهنگی در این زمینه صورت بگیرد، منجر به خاموشی منازل مردم می‌شود. مسئولان حوزه انرژی باید محاسبه کنند که در آینده چه میزان گاز، نفت گاز یا سایر حامل‌های انرژی را می‌توانیم به نیروگاه‌ها بدهیم.

فلاحتیان گفت: بر اساس این باید نقش نیروگاه‌های تجدیدپذیر را تعریف کرد، نمی‌توان همه برق مورد نیاز کشور را به سوخت‌های فسیلی متصل کرد. باید در سبد تولید برق کشور، به توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، هسته‌ای و حتی ذغال سنگی دارای فیلتر که آب کمتری مصرف می‌کنند، اهمیت بدهیم.

او گفت: یکپارچی موجب می‌شود، کسی که مسئول تامین انرژی کشور است، حواسش به تامین سوخت خودرو‌ها و به همان میزان، سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها باشد.

معاون برنامه ریزی وزارت نفت در ادامه گفت: در بحث راندمان نیروگاه‌ها نیز همینطور است و یک نفر باید پاسخگو باشد. باید مشخص شود که چه کسی متولی افزایش راندمان نیروگاه‌ها و تامین منابع لازم برای آن است؟

او در پایان تاکید کرد: تمام این موارد باعث می‌شود که ما در ساختار انرژی کشور یک تجدیدنظر داشته باشیم و امیدوارم این وفاق در مجلس و دولت ایجاد شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار