سطح زیرکشت سیب زمینی کشور ۱۶۰ هزار هکتار است

عضو هیئت مدیره انجمن سیب زمینی گفت: بنابر آمار سال گذشته مجموع سطح زیرکشت سیب زمینی در استان‌های سردسیر، گرمسیر و معتدل ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزارهکتار بود که امسال پیش بینی می‌شود به سبب محدودیت صادرات، تا حدودی کاهش یابد.

رحیم نیازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:بنابر آمار سال گذشته مجموع سطح زیرکشت سیب زمینی در استان‌های سردسیر، گرمسیر و معتدل ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزارهکتار بود که از این میزان بالای ۵ میلیون و ۲۰۰ هزارتن سیب زمینی تولید شد، اما امسال به دلیل محدودیت صادرات برآورد می‌شود که سطح زیرکشت کاهش یابد.

او با بیان اینکه تا اواخر خرداد کشت در مناطق سردسیر ادامه دارد، افزود: بارندگی‌های اخیر کشت سیب زمینی در مناطق سردسیر استان‌های کردستان، آذربایجان، همدان و کرمانشاه را مختل کرده است و به طور کلی امسال کاهش سطح زیرکشت اتفاق می‌افتد، اما از الان نمی‌توان درصدی اعلام کرد.

نیازی ادامه داد: اخذ عوارض ۶۰ درصدی از صادرات سیب زمینی، صادرات این محصول را مختل کرده است به طوریکه صادرکنندگان بسیاری از بازار‌ها را که بدست آورده بودند، از دست دادند و عملا نمی‌توانند صادرات انجام دهند. همچنین دریافت گواهی مبدا برای صادرکنندگان به نحوی منجر به تعطیلی صادرات و آسیب تولیدکننده شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن سیب زمینی با بیان اینکه قیمت تمام شده سیب زمینی کمتر از ۱۲ هزارتومان نیست، افزود: هم اکنون هرکیلو سیب زمینی در مناطق گرمسیر از کشاورزان با نرخ ۸ تا ۱۰ هزارتومان خریداری می‌شود که براین اساس کشاورزان در فروش هرکیلو محصول حداقل ۲ تا ۴ هزارتومان زیان می‌کنند.

او با بیان اینکه پتانسیل صادرات بیش از ۵۰۰ هزارتن سیب زمینی به بازار‌های هدف وجود دارد، گفت: با توجه به آنکه امکان خرید حمایتی سیب زمینی با قیمت تمام شده وجود ندارد و از طرفی امکان خرید و نگهداری حجم مازاد سیب زمینی کشاورزان وجود ندارد، از این رو صادرات تنها راهکار ایجاد تعادل قیمت در بازار است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سیب زمینی باید جای گندم رو بگیره
آخرین اخبار