آنچه باید دامداران، مرغداران و زنبوداران هنگام وقوع سرما انجام دهند

اداره کل دامپزشکی خوزستان توصیه‌هایی به دامداران، مرغداران و زنبور دارن برای مقابله با سرمای ناگهانی ارائه داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، اداره کل دامپزشکی خوزستان توصیه‌ها و هشدار‌هایی به دامداران، مرغداران و زنبور دارن با توجه به سرد شدن ناگهانی هوا ارائه داد.

دامدارن و فعالان صنعت دامداری باید با توجه به کاهش دما، پناهگاه مسقف برای دور نگهداشتن دام‌ها از کوران باد و تهیه بستر با ضخامت مناسب، خشک و عایق برای بالا بردن درجه حرارت بدن دام ایجاد کنند، همچنین تامین ذخیره آب آشامیدنی مورد نیاز دام‌ها ضروری است.

خشک کردن گوساله‌ها و بره‌ها بلافاصله پس از تولد در هوای سرد، خوراندن آغوز گرم بلافاصله پس از تولد و خوراندن شیر گرم از دیگر توصیه‌های لازم برای مقابله با آسیب سرما به دام‌ها است، زیرا با فرا رسیدن فصل بارندگی و سرما و مرطوب شدن بستر نگهداری دام‌ها برخی از انواع بیماری‌ها مانند پنومونی و گندیدگی سُم، شیوع پیدا می‌کند.

براساس این اطلاعیه، انگل‌های گوارشی و ریوی در شرایط سرما فعالیت بیشتری دارند و خوراندن دارو‌های ضدانگل به دام زیر نظر دامپزشک ضروری است و در تغذیه دام‌ها باید فراهم کردن پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و به ویژه انرژی اضافی مدنظر قرار گیرد.

همچنین صاحبان صنعت پرورش طیور، باید طیور را در زمستان گرم و خشک نگه دارند و به منظور حفظ و تداوم تولیدات تخم مرغ، مرغداران باید فضایی گرم و خشک برای طیور خود مهیا کنند، همچنین خروجی‌ها در واقع به منزله تهویه بوده، اما در صورت افزایش تراکم هوا، به جریان هوای بیشتر نیاز است.

توصیه به زنبورداران این است که فضای داخل کندو را با موادی از قبیل روزنامه، برگ خشک درختان و گونی‌های پلاستیکی پر کنند تا فضای داخل کندو کاملا تنگ و متراکم شود و به حفظ گرما در روز‌های سرد کمک کند، چراکه قدرت زمستان گذرانی خوب کندو وابستگی مستقیم با عملکرد کلنی زنبور عسل دارد و در فصول سرد سال با مصرف عسل، انرژی مصرفی به صورت گرما در فضای اطراف بدن پخش می‌شود از این رو عسل در بقای زمستانه زنبور‌های عسل نقش مهمی ایفا می‌کند.

کندوی سالم کندویی است که در آن هیچگونه سوراخ یا درزی وجود نداشته باشد و برای زمستان گذرانی زنبور‌های عسل منطقه‌ای معتدل و نه چندان سرد انتخاب شود و کندو‌ها در مسیر وزش باد و در مسیر سیلاب نباشند، همچنین کندو باید حداقل ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر از زمین فاصله داشته باشد تا رطوبت را از زمین نگیرد و همچنین با آمدن برف، دریچه پرواز بسته نشود، ضمنا کندو باید عاری از هر گونه موم، موم مانده از پارسال، لاشه زنبور‌های مرده و هر گونه ماده دیگر شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.