موفقیت صنعتگران شرکت گاز استان فارس در طرح تحقیقاتی آزمون NDT سرجوش‌های پلی اتیلن

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس از اجرای موفقیت آمیز مرحله نهایی طرح تحقیقاتی آزمون غیرمخرب NDT سرجوش‌های پلی‌اتیلن در این شرکت خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، غلامعباس حسینی مدیرعامل شرکت گاز استان فارس گفت: طرح پژوهشی کاربردی آزمون NDT سرجوش‌های پلی اتیلن با هدف جایگزینی آزمون‌های غیر مخرب (NDT) به جای آزمون‌های مخرب (DT) در بازرسی کیفیت، مقاومت و سلامت عملکرد سرجوش‌های پلی اتیلنی لوله‌های شبکه توزیع گاز شهری در مدت دو سال در شرکت گاز فارس اجرا شده است.

او، بیان کرد: بررسی کیفیت سرجوش‌های شبکه، شناسایی معایب داخلی اتصالات، آشکارسازی نقص‌های فنی، کاهش هزینه، افزایش ضریب اطمینان و پرهیز از آزمون‌های آماری و تصادفی، از مزایای استفاده از آزمون‌های غیرمخرب است.

حسینی، تصریح کرد: این طرح پژوهشی که با مالکیت فکری شرکت گاز استان فارس کاربردی شده، تاییدیه استاندارد‌های علمی، آزمایشگاهی و فنی و تخصصی را از تیم تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و کمیته تست غیرمخرب شرکت ملی گاز ایران دریافت کرده و با ساخت نمونه پرتابل، برای صنعتگران شرکت گاز قابل استفاده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس، ادامه داد: روش معمول بازرسی فنی و ارزیابی کیفیت جوش الکتروفیوژن (EF)، استفاده از آزمون‌های غیر مستقیم مخرب (DT) و بهره گیری از یک روش آماری و تصادفی است که مستلزم صدمه به شبکه و سیستم، توقف پروژه، پایین بودن سطح اطمینان از صحت همه سرجوش ها، ایجاد وقفه در عملیات و صرف هزینه فراوان است.

او، افزود: از این رو استفاده از روش‌های غیرمخرب به منظور تعیین صحت عملکرد و تست سرجوش‌های پلی اتیلنی در بخش‌های مختلف صنعت از اهمیت روزافزونی برخوردار شده است.

حسینی، هدف اصلی از اجرای این طرح پژوهشی را نشان دادن روش عملی در آزمایش غیر مخرب (NDT)، اثبات عملکرد و کاربردی بودن دمانگاری‌های صنعتی در آزمون‌های غیر مخرب و طراحی دستگاه پرتابل تست غیرمخرب جوش لوله‌های پلی اتیلن به وسیله اشعه مادن قرمز دانست.

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس، اضافه کرد: با ساخت نمونه پرتابل صنعتی این دستگاه، واحد‌های اجرایی شرکت گاز، می‌توانند به منظور تعیین صحت سرجوش لوله‌های پلی اتیلن از آن استفاده کنند.

او، با بیان اینکه این طرح تحقیقاتی آزمون NDT سرجوش‌های پلی اتیلن در سال ۹۷ با شماره ۰۲۸۶۷۴ الف/۸۹ در اداره مالکیت‌های صنعتی کشور به ثبت رسیده، اظهار کرد: به منظور احراز مالکیت و ثبت جهانی این دستاورد نیز، مستندات برای ثبت پتنت به نام شرکت گاز استان فارس ارسال شده است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.