باشگاه خبرنگاران جوان البرز گزارش می‌دهد؛

ساختمانی که آب می‌رود/ ساخت و ساز در حریم قنات، قانون یا بی قانونی + فیلم

خیابان قنات کرج محل احداث ساختمان‌های چندین واحدی شده است که هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، طی تماس شهروند خبرنگار از احداث ساختمان‌هایی بر یک قنات قدیمی در خیایان سیزدهم شرقی باغستان منطقه شش شهرداری کرج مطلع شدیم.

ساختمان در سال ۹۰ و با پروانه ساخت شهرداری و طی مراحل قانونی مرتبط احداث شده است آن‌هم در خیابانی که نام سابق آن قنات و هر مسئول اهل خبره‌ای نیز از وجود آن مطلع است.

به محل یکی از این ساختمان‌ها سر زدیم آن‌چه با چشم می‌شد دید، آبی بود که از زمین و دیوارهای ساختمان یادشده می‌جوشید.

 

دریاچه مصنوعی، یک طبقه زیر زمین پارسیان

دریاچه مصنوعی، یک طبقه زیر زمین پارسیان

غلامعلی نژاد، یکی از ساکنان ساختمان پارسیان گفت: با وجود آن که این ساختمان در محل یک قنات قدیمی بناشده به آن مجوز احداث طبقه منفی یک نیز داده شده است.

او افزود: ما بی‌خبر از همه چیز یکی از واحدهای این ساختمان را خریداری کردیم حالا کار هر روزمان شده است تخلیه آب؛ اگر یک ساعت پمپ ما خاموش شود آب تا زانو در پارکینگ بالا می‌آید و امنیت جانی نداریم.

این ‌شهروند گفت: ستون‌های ساختمان درحال تخریب و دیوارهای منازل‌مان ترک خورده است.

ساخت و ساز در حریم قنات، قانون یا بی‌قانونی؟

ساخت و ساز در حریم قنات، قانون یا بی‌قانونی؟

از آنجا که متولی قنات‌های محدوده شهری، شرکت آب‌منطقه‌ای است موضوع را با مدیر این شرکت در شهرستان کرج درمیان گذاشتیم.

جهانشاهی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: احداث بنا از محل قنات تا شش متر از هرجهت، حریم قنات محسوب می‌شود و هرگونه ساخت و ساز در حریم قنات نیز ممنوع است.

قول پیگیری و مُسکِنی برای ساختمان پارسیان

قول پیگیری و مُسکِنی برای ساختمان پارسیان

به دنبال چاره‌ای موقت برای جلوگیری از تخریب ساختمان که ساکنان پارسیان با سپری شدن لحظات آن را به خود نزدیک‌تر می‌بینند، خواستار پیگیری از مسئولان شهرداری منطقه شش شدیم.

عبدالملکی، مدیر فنی-عمرانی شهرداری منطقه شش با حضور در محل ساختمان یادشده به خبرنگار ما گفت: تا یافتن چاره‌ای اساسی از طریق پمپ قوی سعی می‌کنیم آب قنات را خارج و به مصارف فضای سبز منطقه برسانیم.

او در واکنش به این که ممکن است آبفا هنگام انجام یکی از طرح‌های خود به مسیر قنات صدمه و باعث خروج آب از آن شده باشد، افزود: طی یک هفته مسیر قنات را بررسی می‌کنیم و خودمان یا شرکت آبفا برای حل این مشکل شهروندان اقدام خواهیم کرد.

آغاز شمارش معکوس

حالا ساکنان ساختمان پارسیان مانده اند و وعده ای که هرچه قدر از عمل دورتر شود گریبان جان  و مال این شهروندان را بیشتر خواهد گرفت.

باید درنظر داشت جدا از آن‌که چه کسی و کسانی و چه نهاد و اداره‌ای مقصر است، مسئولیت مدنی و اخلاقی ضامن جبران خسارت شهروندان خواهد بود و اینجا در ساختمان پارسیان باغستان کرج ساعت‌ها و دقایق بر آب می‌روند.

نکته جالب‌تر آن که در چند قدمی همین ساختمان، دو ساختمان دیگر نیز درحال احداث و تقریبا رو به تکامل است.

گزارشی از دانیال خلج

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.