اختتامیه‌ دومین کنگره بین‌المللی خاتم سلیمانی

دومین کنگره بین‌المللی خاتم سلیمانی در شیراز به کار خود پایان داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس در آئین اختتامیه دومین کنگره بین‌المللی شعر خاتم سلیمانی، گفت: سپهبد شهید قاسم سلیمانی به عنوان قهرمان ملی و سرداری دینی در ادبیات ما ماندگار شده و شعرا می‌توانند در سروده‌های خود، بیان کننده آرمان‌های این شهید والامقام باشند.

او افزود: ویژگی خدا باوری، دین محوری، شجاعت، دلاوری، مردمی بودن و برخورداری از اخلاق پسندیده اسلامی که شهید سلیمانی از آن بهره‌مند بود، می‌تواند در سروده‌های شاعران، نوشته‌های ادیبان و هنرمندان ما مورد استفاده قرار گیرد.

رحیمی ادامه داد: شاعران، ادیبان و هنرمندان می‌توانند در آثار خود، بیان کننده حال و هوای روز جامعه، آرمان‌ها و مصائب مختلف باشند و بی شک چنین آثاری تاثیرگذار و ماندگار است.

رحیمی با اشاره به اینکه شخصیت پردازی کار شاعران خوش ذوق و سلیقه است، گفت: ما در ارتباط با قهرمانان و اسطوره‌ها از فرهنگی غنی بهره‌مندیم از آریو برزن، سردار جنگل و ستارخان گرفته تا سرداران شهید ما در دوران دفاع مقدس و دفاع از حریم حرم‌های مطهر، همه این‌ها به عنوان داشته‌های ارزشمند معنوی کشور ما به شمار می‌آیند.

او ادامه داد: عجین شدن آموزه‌های دینی و فرهنگی غنی ایرانی، می‌تواند صحنه‌ای به یاد ماندنی و مانا در ذهن خلق کند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز هم اظهار داشت: سخن گفتن از شهید سلیمانی، حرف زدن در مورد یک فرد نیست بلکه سخن از مکتبی غنی است، زیرا عظمت این شهید از این جهت بود که برای این مکتب سربازی و جانبازی کرد و در مورد این مکتب هرچه بگوییم باز هم کافی نیست.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام افزود: اضافه کرد: شهید سلیمانی در ارزش‌های جامعه ما ذوب شده بود و تجلیل از این شهید والامقام تجلیل از همه ارزش‌ها و اصول ایمانی است که سلیمانی تا آخر پای آن ایستاد و حتی برای آن تکه تکه شد.

او گفت: امیدواریم که این کنگره در ادامه مسیر شهدای مقاومت در سال‌های آینده نیز به صورتی فراگیرتر در سطح جهانی و بین‌المللی برگزار شود و همچنان تداوم داشته باشد.

دبیر علمی کنگره بین المللی خاتم سلیمانی نیز گفت: پس از فراخوان برگزاری این کنگره امسال بیش از ۱۲۰۰ اثر در بخش داخلی و ۳۰ اثر در بخش بین‌الملل به دبیرخانه ارسال که بعداز داوری ۱۶ اثرازبین این آثار برگزیده شد.

شفیعی افزود: به دلیل شرایط کنونی جامعه در این کنگره بیشتر آثار به صورت آنلاین خوانده شد و تنها تعداد محدودی از شاعران اشعار خود را به صورت حضوری قرائت کردند.

او گفت: اشعار ارسالی به دبیرخانه دومین کنگره بین المللی خاتم سلیمانی امسال هم از لحاظ کمی وهم کیفی از وضعیت بهتری برخوردار بودند ومشارکت شاعران برجسته دراین کنگره چشمگیر بود.

دبیر علمی کنگره بین المللی خاتم سلیمانی گفت: در پایان این کنگره علاوه بر تقدیر از برگزیدگان، کتاب خاتم سلیمانی دوهم رونمایی شد.

او گفت: این کتاب در چهار بخش آثار با موضوع شهادت سردارقاسم سلیمانی، اشعار با موضوع شهادت دانشمندهسته‌ای فخری زاده، اشعار آذری زبانان کشور و اشعار شاعران غیرایرانی خارج از کشورتالیف و چاپ شده است.

شفیعی افزود: تمامی آثار برگزیده ارائه شده در این کنگره به زودی در قالب یک مجموعه چند رسانه‌ای در اختیار علاقمندان قرارمیگیرد.

در ادامه این آئین، شعرایی از کشور‌های هندوستان، روسیه، پرتغال و ایران سروده‌های خود را در رثای شهیدان سلیمانی و محسن فخری‌زاده خواندند و همچنین از خانواده شهید مدافع حرم عبدالله اسکندی نیز تجلیل شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار