مقاوم سازی ۵ هزار واحد مسکونی روستایی تا پایایان امسال

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: از ۱۸ هزار و ۷۳۴ واحد مسکونی که بر روی گسل زلزله قرار دارند ۵ هزار و ۹۲۱ واحد مسکونی مقاوم سازی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، رضا خواجه‌ای مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: در سطح استان زنجان ۹۲ هزار و ۶۷۸ واحد مسکونی روستایی شناسایی شده است که میتوان گفت تاکنون ۵۳ درصد از واحد‌های مسکونی روستایی زنجان معادل ۴۹هزار و ۳۰۱ واحد در مقابل زلزله مقاوم سازی شده اند.

او ادامه داد:  زلزله به عنوان یکی از حوادث طبیعی گاهی خسارت و تلفاتی به بار می‌آورد و همین امر ضرورت اندیشیدن به مقاومت ساختمان‌ها و ارائه راهکار‌های لازم برای کاهش خطرات زمین زلزله را دو چندان می‌کند.
 
خواجه ای افزود: در راستای مقام سازی مساکن، بنیاد مسکن با توجه به تجربیات گذشته و اهمیت فاکتور‌های متعددی همچون فراهم نمودن اسکان موقت و دائم، سرعت احداث، افزایش مقاومت و کاهش هزینه‌ها در بحث بلایای طبیعی، توجه به سیستم‌های ساختمانی مقاوم در برابر زلزله را یکی از ضروریات صنعت ساختمان می‌داند.

او تصریح کرد: آموزش عمومی، حمایت از ابتکارات و فعالیت‌های علمی، نظارت بر ساخت و سازها، ظرفیت سازی نهادی و نیروی انسانی، بکارگیری تجهیزات و ابزار‌های لازم، استفاده از فناوری‌های نوین، توسعه سیستم‌های هشدار و پایش و اتخاذ سیاست‌های راهبردی، مواردی است که زمینه را برای نیل به اهداف مورد نظر فراهم می‌آورد.

خواجه‌ای ادامه داد: بنیاد مسکن استان زنجان  برای مقابله با تهدید سوانح طبیعی، عملیات پیشگیری پیش از وقوع سانحه را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی سکونت گاه‌های آسیب‌ پذیر روستایی و همچنین بازسازی مناطق سانحه ‌دیده پس از وقوع سانحه همواره در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان با اشاره به اینکه، با توجه به آنالیز‌های انجام شده، ۱۵۳ روستا در استان زنجان روی گسل بوده است، اظهار کرد: ۱۸ هزار و ۷۳۴ واحد مسکونی نیز در این روستا‌ها بر روی گسل قرار دارند که از این تعداد تقریبا ۵ هزار و ۹۲۱ واحد مسکونی که ۳۳درصد واحد‌ها را شامل می‌شود، مقاوم سازی شده اند.
 
او خاطر نشان کرد: وجود بافت‌های فرسوده در مناطق مختلف روستا، شبکه‌های ارتباطی ناکافی و یا نامناسب در سطح روستا به ویژه در مناطقی که دارای بافت فرسوده است، عدم وجود فضا‌های باز و کافی در سطح محلات مختلف روستا و عدم آگاهی و توجه کافی به مسئله مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در طرح‌ها و برنامه ریزی‌های شهری و روستایی مشکلاتی را در برابر مقابله با تهیدات و عوامل طبیعی به وجود آورده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تاکید کرد: اگر بحث مهندسی و کیفیت ساخت و ساز را جدی بگیریم با رعایت اصول فنی می‌توانیم به بسیاری از مولفه‌های پیچیده پدافند غیرعامل پاسخ دهیم.
 
انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.