سیاستمداران آمریکایی برای اعمال فشار بیشتر به ترکیه دست به دامن ناتو شدند

چند تن از سیاستمداران آمریکایی ضمن متهم کردن آنکارا به تضعیف اتحاد بین اعضای ناتو، خواستار پیوستن اعضای این نهاد به موضوع تحریم ترکیه به دلیل خرید سامانه پدافند موشکی شدند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، الیوت اِنگِل رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و مایکل مک‌کول نماینده ارشد جمهوری‌خواه، طی بیانیه‌ای، از تحریم ترکیه به دلیل خرید سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ از مسکو حمایت کرده و از کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درخواست کردند تا به اقدام این کشور در تحریم ترکیه ملحق شوند.

این دو سیاستمدار آمریکایی ضمن متهم کردن آنکارا به تضعیف اتحاد بین اعضای ناتو، از رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه درخواست کردند تا به رفتار‌های تحریک‌آمیز خود پایان بخشد.

آن‌ها مدعی شدند، ترکیه با پایان دادن به این رفتار خود اجازه می‌دهد تا روابط همکاری میان واشنگتن و آنکارا بر اساس منافع امنیتی دوجانبه و ارزش‌های دموکراتیک، مجددا جان بگیرد.

این قانون گذاران ایالات متحده آمریکا همچنین با تاکید بر ارزش و وجود روابط میان دو کشور ترکیه و آمریکا مدعی شدند که، واشنگتن باید ضمن همکاری با شرکای خود در ناتو و اروپا تمام ابزار‌های خود را برای تغییر مسیر ترکیه به کار بندد.

طی روزهای اخیر، آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه صنایع دفاعی ترکیه و رئیس آن، اسماعیل دمیر و همچنین سه شخص دیگر مرتبط با این نهاد اعمال کرد. آمریکا ادعا کرد که تصمیم آنکارا برای خرید اس -۴۰۰ از روسیه ضمن تأمین بودجه قابل توجهی برای روسیه، فن‌ آوری و پرسنل نظامی ناتو را به خطر می‌اندازد.

استولتنبرگ دبیر کل ناتو  نیز در واکنش به این اقدام آمریکا اظهار کرد: از اعمال تحریم یکی از کشور‌های عضو ناتو علیه یک عضو دیگر ابراز تاسف می‌کنیم  و از سوی دیگر نیز سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه و خرید آن توسط ترکیه را ناسازگار با این پیمان نظامی می دانیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: تحریم ترکیه ، اس 400
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار